Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto's niet volledig scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groepsfoto's niet volledig scherp

    Hey iedereen,

    Ik moest vandaag klasfoto's nemen en ze resultaten zijn niet 100% scherp. Ik heb een canon 60D gebruikt met een 24mm lens. Mijn shutterspeed was 1/200, f7.1 en iso 100. Ik kon waarschijnlijk een iets lagere f-waarde gebruikt hebben, maar ik wou zeker zijn dat iedereen scherp was. Ik heb scherpgesteld op het meisje in het midden van de onderste rij (AF One shot, middelste punt). Ik heb in raw en L getrokken. Hoe kan ik dit vermijden in het vervolg?

    Alvast bedankt!

    Dit is de originele foto:



    Dit is bewerkt in lightroom (met een beetje noise reduction):


  • #2
    Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

    met canon 60D, mag je gerust een groter diafragma gebruiken daar uw DOF nog groot genoeg is, en uw onderwerp daarbinnen valt scherpstellen op meisje onderste rij is een goede keuze.Kan je zeggen op welke afstand je stond

    Comment


    • #3
      Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

      Het resultaat is toch vrij behoorlijk. Ik had waarschijnlijk F8 en Iso 200 gekozen
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

        Ik snap het probleem bij deze foto's ook niet direct.
        Zelfs de voegen van de bakstenen in de achtergrond zijn even scherp. Een klein beetje nabewerking en alles is ok volgens mij.

        Het verschil in instellingen voor JPEG en RAW maak je zelf in je camera

        Comment


        • #5
          Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

          Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
          Ik snap het probleem bij deze foto's ook niet direct.
          Zelfs de voegen van de bakstenen in de achtergrond zijn even scherp. Een klein beetje nabewerking en alles is ok volgens mij.

          Het verschil in instellingen voor JPEG en RAW maak je zelf in je camera
          met een groot diafragma (klein getal) zou de achtergrond wazig zijn waardoor deze rustiger wordt, en de mensen meer uit komen wat ook een gevoel geeft van meer scherpte

          Comment


          • #6
            Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
            met een groot diafragma (klein getal) zou de achtergrond wazig zijn waardoor deze rustiger wordt, en de mensen meer uit komen wat ook een gevoel geeft van meer scherpte
            Logisch, maar niet het geval hier
            Met f 7,1 en een 24mm lens zou alles even scherp moeten zijn op deze afstand (en dat is het ook).

            TS vindt dat de scherpte niet is wat het moet zijn. Aan de foto op zich zie ik niks mis. Dus met een beetje na-verscherpen lijkt dit in orde te komen volgens mij.

            Graag zie ik nog een reactie van TS verschijnen alvorens er nog dieper op in te gaan...

            Comment


            • #7
              Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

              Ik zie niks mis aan de foto - een verkleinde versie oogt wellicht wat minder scherp ogen dan het origineel - de oogjes worden automatisch klein he op een groepsfoto
              Voor zover ik kan zien was er gelukkig geen harde zon - maar was het wel vrij helder - ideaal eigenlijk.
              Het licht komt van achter de fotograaf en valt een beetje in de ogen van de kinderen - waardoor sommigen misschien een beetje fronsen - maar het valt echt mee.
              De kinderen op de achterste rij staan min of meer in de schaduw van de boom en hebben minder last van het licht denk ik.
              Opletten met blinkende oppervlakken (glijbaan links) in het kader want die kunnen de lichtmeting beinvloeden - maar dat zit wel snor hier.
              De instellingen zijn ook ok en volgens technische rapporten is dat een heel scherpe lens.
              Volgens mij toch wel geslaagd hoor.
              mijn website : klik

              Comment


              • #8
                Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

                Ik zie er direct voor een klasfoto ook niets verkeerd aan.
                Het enige wat je eventueel kunt zeggen,is dat de zijkanten misschien niet zo scherp zijn.
                Maar welke 24 mm heb je gebruikt??
                Niet elke lens is buiten het centrum even scherp als in het centrum.
                Lichtjes verscherpen misschien??
                Maar de kinderen zullen zeker tevreden zijn met deze foto.
                Last edited by demuro; 13 juni 2019, 17:13.

                Comment


                • #9
                  Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

                  Niets mis met de foto. Je kan wat opscherpen in post maar dat moet voldoende zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

                    Ik zou de foto als laatste stap tijdens de bewerking ook een heel klein beetje verscherpen, en dan denk ik niet dat er een probleem is.

                    Hou er ook rekening mee dat als je foto's op sommige fotowebsites zet, dat die de kwaliteit dan niet altijd behouden blijft.
                    Om de datatransfer te beperken worden de fotobestanden dikwijls verkleind (even veel pixels, maar wel een lagere kwaliteit).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

                      Je origineel is scherper en heeft meer contrast dan je "bewerkte" versie in LR.

                      Omdat je zegt dat je ruisreductie hebt toegepast in LR vermoed ik dat je daar ter ver bent gegaan en waarschijnlijk zonder compensatie in verscherping. Ruisreductie gaat nu eenmaal ten koste van absolute scherpte en wat contrast.

                      Een recept dat ik in ACR of LR vrij standaard gebruik bij mijn raw's (ISO 100 en overdag) om het verlies aan scherpte/ruis aan te pakken bij fotograferen in raw:

                      Sharpening:
                      Amount: 35
                      Radius: 1.0 (alleen bij hoogfrequente beelden zoals gras etc... verlaag ik die naar 0.5)
                      Detail: 35
                      Masking: 25

                      Noise reduction:
                      Luminance: 10
                      Lum. Detail: 50
                      Lum. Contrast: 0
                      Color: 25 (= default instelling dus niets verschuiven)
                      Col. Detail: 50 (= default)
                      Col. Smoothness: 50 (= default)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groepsfoto's niet volledig scherp

                        Eventjes dat recept getest en blijkt een goede basisinstelling te zijn.

                        Comment

                        Working...
                        X