Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijskaart en de 350d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijskaart en de 350d

    Sinds kort,ben ik in het bezit van een grijskaart.Ik heb hem aangeschaft,om de witbalans goed te krijgen,en dat gaat me goed en gemakkelijk af in RAW.
    Mijn vraag is nu:Ik lees ook veel dat je je belichting (reflecterend licht)goed mee kunt meten,omdat het 18% neutraal grijs is.Het is trouwens de grijskaart van FOCUS FX.Ik heb een aantal metingen gedaan,m.b.v. de ingebouwde belichtingsmeter van mijn camera(canon350d).De lichtmeetmodus op deelmeting (ik denk dat dit goed is).De lichtmeting op Manuel.Ik zorg dat mijn grijskrt.het gehele zoekerbeeld vult.Ik stel mijn belichting in.En maak de foto!
    OK.Maar nu zijn mijn testopnamen behoorlijk onderbelicht.Dit heeft volgens mij te maken.
    Hoe en waar zet ik mijn grijskrt.als ik mijn meting verricht??.
    Ik meet wel loodrecht op de kaart.
    Wie heeft voor mij de goede uitleg.Bij voorbaat dank.

    ruudt

  • #2
    Re: grijskaart en de 350d

    Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
    Hoe en waar zet ik mijn grijskrt.als ik mijn meting verricht??.
    Ik meet wel loodrecht op de kaart.
    Wie heeft voor mij de goede uitleg.Bij voorbaat dank.

    ruudt
    Je grijskaart moet in de compositie geplaatst worden. Als je die zo dicht tegen je fototoestel plaatst dat hij je beeld volledig vult dan kan het zijn dat het opvallend licht substantieel verschilt van wat je uiteindelijk wil fotograferen.

    Ik weet niet of je kan spotmeten met een 350d, maar dat is het meest ideaal. Je plaatst dan je grijskaart in de buurt van je onderwerp, meet op de grijskaart en zet je belichting vast. Makkelijk is ook dat je een eerste foto maakt met de grijskaart in beeld, dan kan je eventuele witbalanscorrecties achteraf in raw uitvoeren op basis van die foto.

    Wat je bedoelt met je lichtmeting op "Manuel" snap ik niet zo goed. Mogelijk bedoel je dat je de camera op Manueel zet. Om het niet te moeilijk van in 't begin te maken, kan je beter je camera op diafragmaprioriteit (Av) zetten.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

    Comment


    • #3
      Re: grijskaart en de 350d

      Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
      Als je die zo dicht tegen je fototoestel plaatst dat hij je beeld volledig vult dan kan het zijn dat het opvallend licht substantieel verschilt van wat je uiteindelijk wil fotograferen.
      .
      maar als bij de belichting meten (spotmeting en bij canon is dat deelmeting),de spot op de kaart gericht is,wat is dan het verschil in reflecterend licht als de kaart iets verder afstaat of dichterbij?
      Als dit wel verschil maakt,dat de omgeving mee moet spelen,kan men denk ik net zo goed zonder grijskaart meten.
      Alvast bedankt!P.S. manuel bedoel ik handmatig de belichting meten en instellen m.b.v. de bel.meter van de camera.
      Andere tips zijn ook welkom

      Comment


      • #4
        Re: grijskaart en de 350d

        Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
        maar als bij de belichting meten (spotmeting en bij canon is dat deelmeting),de spot op de kaart gericht is,wat is dan het verschil in reflecterend licht als de kaart iets verder afstaat of dichterbij?
        Eerst even dit: spotmeting en deelmeting zijn niet gelijk. Waar bij de laatste ongeveer 10% van het beeld wordt gebruikt om licht te meten, is dat bij spotmeting veel kleiner.

        Het is belangrijk dat je het opvallend licht op je onderwerp meet, niet ergens anders. Het kan zijn dat de lichtomstandigheid op een andere plaats dezelfde is, maar zeker ben je daar niet van.

        Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
        Als dit wel verschil maakt,dat de omgeving mee moet spelen,kan men denk ik net zo goed zonder grijskaart meten.
        Waarop ga je dan meten als je een zo nauwkeurig mogelijke lichtmeting wil uitvoeren?
        Een grijskaart bevat 18%grijs, wat ideaal is voor de meting. Als je meet op de huid van een bleekblank model, dan zal dit resulteren in onderbelichting; als je meet op de huid van een zwart model, dan zal zit je met een overbelichte foto.

        Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
        Alvast bedankt!P.S. manuel bedoel ik handmatig de belichting meten en instellen m.b.v. de bel.meter van de camera.
        Andere tips zijn ook welkom
        Daar raak ik je kwijt. Een meter stelt niets in, die meet alleen maar. Je kan de sluitertijd instellen (Tv) of het diafragma (Av) of allebei (M). Als je fotografeert op Av, dan stel je het diafragma in en berekent de camera de gepaste sluitertijd voor de gemeten belichting. Omgekeerd voor Tv. Als je fotografeert in M, dan moet je beide instellen en zal het streepje van je belichtings(copmpensatie)meter laten zien met hoeveel over of onderbelichting je zal zitten.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: grijskaart en de 350d

          IK HOOP DAT ZE EFFE BLIJVEN STAAN,HET ZIJN LAGE BESTANDEN!!
          1.de grijskrt op de kruiwagen
          2. de grijskrt is weggecropt links naast het "fruit"
          3.
          4.


          Nou,dat is me nog eens een uitleg.Beginnend met het laatste,ik formuleer het misschien wat onlogisch,maar het klopt wat je zegd.Ik ben zonder gein dislectisch en dat brengt dit soort dingen met zich mee.Het is voor mij dan ook erg lastig om een gedegen en uitgebreid antwoord te geven,al is het alleen al om de typesnelheid.(een normaal 1/2 A4 is voor mij ongeveer 40min. werk.
          Maar nu weer effe terug,ik ben erg goed geholpen door jou en ben gelijk aan de slag gegaan,vanmiddag met mijn broer als 1e slachtoffer.
          M.b.v. grijskrt. belichting gemeten en gebruikt om mijn WB te stellen.

          Comment


          • #6
            Re: grijskaart en de 350d

            Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
            IK HOOP DAT ZE EFFE BLIJVEN STAAN,HET ZIJN LAGE BESTANDEN!!
            Zo streng ben ik nu ook weer niet hoor
            trouwens, hier mag het af en toe wat meer zijn (aantal foto's bedoel ik dan) als het een educatieve bijdrage is.

            Bedankt voor je bijdrage

            Comment

            Working...
            X