Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope en snelle ministudio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkope en snelle ministudio

    Ik heb al een paar keer op BD reeds verschillende soorten ministudio's gezien. De meeste werden gemaakt van kartonnen dozen met vensters erin uitgesneden.Daarna werden in deze vensters papier geplakt. Misschien is de versie van mij totaal overbodig en hebben de meesten reeds zulk een ministudio gemaakt.

    Benodigdheden ; 2 bouwlampen 300(500)watt . 8euro per stuk
    1 opbergbak ikea Trofast (wit) 42cm x 30cm x 36cm diep. 4 eur stuk.
    een paar velletjes wit A4 papier en vier lege wc-rolletjes.

    Totaalprijs 20 eur.

    De plastieken opbergbak kan je verticaal( voor smalle hogere onderwerpen)of horizontaal (lage bredere onderwerpen)gebruiken. Leg hem boven op de rechtopstaande wc-rolletjes zodat hij los van de ondergrond komt.( ik heb hier kartonnen conussen gebruikt ipv rolletjes.Binnenin plak je een vel A4 papier op de achtergrond en ondergrond vd bak. Op de ondergrond kan je een paar velletjes wit papier leggen. Het licht vd bouwlampen reflecteerd op deze ondergrond en maakt dat ook de onderkant binnenin de opbergdoos verlicht word. Hierdoor voorkom je schaduwen en heb je meer licht binnenin de ministudio. Je kan door de lampen te verschuiven , te verdraaien of door ze afzonderlijk te gebruiken de belichting van je onderwerp naar smaak aanpassen.Houd minstens 25cm tussen de bouwlampen en de plastieken opbergbak....deze lampen geven veel warmte af en de kunstof zou kunnen vervormen. Als je studiowerk af is leg je de bouwlampen(na afkoelen!!) en alle benodigdheden in de opbergbak. Zo heb je ook alles snel weer opgeruimd.


    Een paar voorbeelden.



    Het licht van de bouwlampen kan een gelige schijn binnenin de ministudio geven......maar op voorhand een handmatige witbalans op het witte vel papier in de binnenkant maken en ook dit probleem is opgelost. Wanneer je in RAW werkt kan je ook achteraf de witbalans nog aanpassen.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 29 december 2007, 20:15.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Goedkope en snelle ministudio

    Heel inventief! Zeker geen overbodige post en perfect geillustreerd. Prima tip
    Johan

    D700 | SB-600 | Glas van verschillend niveau | Manfrotto 055DB/141RC

    Comment


    • #3
      Re: Goedkope en snelle ministudio

      Die versie van u is in mijn ogen de beste/meest handige ministudio die ik tot op heden heb gezien.
      Heb er zelf een met pvc buisjes en doek (nog brandgevaar ook ) gemaakt maar die gaat naar de prullebak verhuizen nu ik dit heb gezien.
      Dit is een item voor tips vmbm
      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
      debruri.be

      Comment


      • #4
        Re: Goedkope en snelle ministudio

        Erg groot is hij evenwel niet.....een vierkant exemplaar 50x50x50cm uit hezelfde materiaal was beter geweest......maar bij den IKEA willen ze niet meewerken aan mijn studio probeersels

        Ik gebruik ook dit materiaal om soms flitsverzachters uit te vervaardigen.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Goedkope en snelle ministudio

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          een vierkant exemplaar 50x50x50cm uit hezelfde materiaal was beter geweest......maar bij den IKEA willen ze niet meewerken aan mijn studio probeersels
          Bij den Brico mss?
          EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
          debruri.be

          Comment


          • #6
            Re: Goedkope en snelle ministudio

            Oorspronkelijk geplaatst door Debruri Bekijk bericht
            Die versie van u is in mijn ogen de beste/meest handige ministudio die ik tot op heden heb gezien
            Mijn gedacht

            Fantastische tip met die opbergbak

            Comment


            • #7
              Re: Goedkope en snelle ministudio

              Rupsel,

              Goed uitgelegd 'n goede beschrijving en 'n briljant iedee.
              Deze ga ik van je 'na-aapen'.
              Bedankt voor je tip.

              Zoiets zou je ook kunnen gebruiken voor sommoge insectjes.
              2x Canon met wat glaasjes....proost!!

              Comment


              • #8
                Re: Goedkope en snelle ministudio

                Rupselkopke

                Prachtig en vooral handig
                Mvg,
                SW
                BD1071BE

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkope en snelle ministudio

                  .......
                  Last edited by wanne; 31 mei 2008, 23:01.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkope en snelle ministudio

                    Oorspronkelijk geplaatst door wanne Bekijk bericht
                    Dankjewel voor deze vernuftige tip.
                    Met jouw goedvinden zal ik dat binnenkort eens nabouwen.
                    Het is net daarvoor dat ik het tussen tips en truks gezet heb. Ik heb helemaal niks nieuws ontdekt , het is enkel een variant op bestaande modellekes. Je moet nu wel zelf niet meer knutselen en het is snel weer opgeborgen als je het niet gebruikt.

                    Misschien komen er binnenkort nog mensen met betere, handigere versies.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkope en snelle ministudio

                      geweldig idee hoor!
                      nu ik dit gezien heb verhuist mijn kartonnen doos met kalkeerpapier rond binnenkort naar de vuilbak

                      Bedankt
                      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
                      like.no.other

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkope en snelle ministudio

                        Heel knap gezien! Bedankt! Ik ga dit weekend nog een investering doen voor zo'n mini-studio.
                        Ik zou er alleen een nog groter budget voor uittrekken en voor een vel A3-papier gaan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkope en snelle ministudio

                          mooie bak....denk zelf dat die beter is dan de doos..... vindt het een goeie tip!
                          wil je nu ook zeggen hoe je dat spul verknipt tot flitsverzachter? .

                          In het weekend naar IKEA
                          Een dag niet gefotografeerd, is een dag niet geleerd..Canon 400D, sigma 105mm, sigma 50-500,de kitlens, en een rugzak die te zwaar is...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkope en snelle ministudio

                            Bedankt voor de tip

                            Zou je geen leuke effecten kunnen bekomen als je van die gekleurde bakken neemt? Ook het proberen waard denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goedkope en snelle ministudio

                              niemand zegt iets over de opstellingsfoto, ook die is knap
                              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

                              Comment

                              Working...
                              X