Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's schilderijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's schilderijen

    Er heeft iemand gevraagd om donderdag enkele foto's te gaan trekken van schilderijen van haar. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Het zijn waarschijnlijk allemaal schilderijen zonder glas ervoor, omdat het eigen werk is. Ik dacht aan om de 50mm te gebruiken. Is dit een goede keuze. En welk diafragma zou ik best nemen. Een doek is vlak, dus kan ik eigenlijk redelijk laag gaan, of ben ik verkeerd. Ik zal natuurlijk een statief gebruiken.

    En de belichten, hoe doe ik dat best om het schilderij er zo goed mogelijk op te zetten? Waarschijnlijk geen flash?

    Veel vragen dus, hopelijk kunnen jullie me helpen.
    Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
    Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

  • #2
    Re: foto's schilderijen

    Een 50mm zal wel een goede keuze zijn, die geeft meestal heel weinig vervorming, en een statief is ook handig. Ik zou het diafragma toch niet te ver open zetten (f8 geeft meestal de scherpste foto's), om toch een zo scherp mogelijk resultaat te krijgen, en zet ook de iso zo laag mogelijk om de ruis te beperken.

    Een flitser zou ik zeker niet gebruiken, als je een plaats hebt waar daglicht binnenkomt op een manier dat je zo egaal mogelijke belichting krijgt, dan is dat volgens mij de beste belichting. En maak dan een aangepaste witbalans, liefst met een grijskaart, als je die niet hebt kan je ook een wit blad papier gebruiken, maar dat is niet zo nauwkeurig.

    En gebruik de zelfontspanner (timer) of een afstandsbediening en eventueel mirror lock-up als dat mogelijk is met je camera.

    Zorg er ook voor dat de schilderijen zo geplaatst zijn ten opzichte van de camera, dat er geen vervorming is (haaks t.o.v. de camera).

    Dat is de manier waarop ik dit zou proberen, maar ik heb er geen ervaring mee .

    Als ik hier iets verkeerd geschreven heb, dan hoop ik dat iemand het nog verbetert vooralleer je die foto's maakt .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: foto's schilderijen

      Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
      Er heeft iemand gevraagd om donderdag enkele foto's te gaan trekken van schilderijen van haar. Heeft iemand hier ervaring mee?

      Het zijn waarschijnlijk allemaal schilderijen zonder glas ervoor, omdat het eigen werk is. Ik dacht aan om de 50mm te gebruiken. Is dit een goede keuze. En welk diafragma zou ik best nemen. Een doek is vlak, dus kan ik eigenlijk redelijk laag gaan, of ben ik verkeerd. Ik zal natuurlijk een statief gebruiken.

      En de belichten, hoe doe ik dat best om het schilderij er zo goed mogelijk op te zetten? Waarschijnlijk geen flash?

      Veel vragen dus, hopelijk kunnen jullie me helpen.
      Binnenkort gaan we hier professioneel mee beginnen...
      Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo is het belangrijk dat het sensorvlak van de camera perfect parallel loopt met het schilderij, want je kan perspectiefvertekening achteraf wel corrigeren, maar dat is meestal maar behelpen. Daarom dat meestal een matglas met horizontaal en vertikaal laserraster wordt gebruikt.

      Verder is er natuurlijk het probleem dat je met middenformaat of in het slechtste geval full frame moet werken, omdat er aanzienlijk moet gecropt worden (de verhoudingen van de formaten van sensor en schilderij lopen immers uit elkaar).

      Dan is er het probleem van de exacte kleurenweergave. Het is geen probleem om grote kleurverschillen te corrigeren met aangepaste witbalans, maar de kleine nuances wegwerken is heel moeilijk. Het probleem is dat je meestal niet meer met het schilderij werkt als je achter je PS zit, en dat je dus geen vergelijkingsbasis meer hebt. Verder reflecteert olieverf het licht heel anders dan fotopapier, dus ook daar krijg je subtiele verschillen.

      Tenslotte mag je er niet aan denken dat de opdrachtgever een exacte kopie op ware grootte vraagt . Meestal gebeurt dit om een 'digitale verificatie' te hebben in verband met de autenticiteit: elke borstelstreek is dan op de foto weer te vinden. Als het gaat over security heeft Canon een (duur!) ingenieus systeem om te bewijzen dat er achteraf niet met de foto's werd geknoeid.

      Merkwaardig genoeg vormen scherpte en belichting meestal het minste van je problemen. En de meeste kunstenaarsateliers hebben een lichtval die van boven komt (glazen koepel bijvoorbeeld), dus daar kan je rekening mee houden. Wel kijken of het beeldvlak zéér egaal is verlicht. Pas op voor elke zijdelingse belichting of flash. Olieverf heeft immers een reliëfstructuur en die wijzigt met de invalshoek.

      Brandpuntsafstand: voornamelijk wat nodig is om beeldvullend te werken. Hangt dus af van de grootte van het schilderij. Hou rekening met de vervorming van extreme groothoeklenzen, en blijf bij voorkeur werken rond 50-70mm.

      Belichting: eigenlijk kan alles, maar té lange belichtingstijden kunnen aanleiding geven tot storende artefacten.

      In uiterste nood: neem het schilderij mee naar buiten en zet het op een ezel. Als de hemel wat bewolkt is krijg je vaak een mooi gelijke lichtverdeling. Natuurlijk niet in volle zon fotograferen!

      En als het even kan: haal het schilderij uit zijn kader, want dat is de eerste oorzaak van schaduwen of lichtproblemen. En het zou niet de eerste keer zijn dat de signering van de kunstenaar deels achter een kaderrand verdwijnt.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

      Comment


      • #4
        Re: foto's schilderijen

        heb vroeger veel opnames van tekeningen en schilderijen gemaakt, indien mogelijk zet ze altijd in gedempt daglicht, en vooral zet er een kleurkaart bij, zodat deze later kan gebruikt worden om alles op elkaar af te stemmen. ook handig als uw foto's moeten dienen voor druk

        Comment


        • #5
          Re: foto's schilderijen

          Bedankt voor de tips.

          @Fullator: gelukkig moet het bij mij niet dienen als bewijs, dus moet het allemaal niet zo precies zijn, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik het niet zo goed mogelijk wil doen.

          Ik ga het proberen als volgt te doen: 50mm, f8, op statief met zelfontspanner, het schilderij op een ezel buiten (hopelijk is het bewolkt ), evenwijdig met de sensor.
          Ik heb geen grijskaart op kleurkaart maar wel een deksel van Pringles. Het schijnt dat daar relatief goede resultaten mee te halen zijn bij de nabewerking in RAW qua witbalans.
          Hopelijk zijn al de schilderijen zonder kader, en anders proberen om ze eruit te halen.

          Met jullie hulp moet het me lukken om morgen een deftig resultaat neer te zetten. Bedankt.
          Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
          Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

          Comment


          • #6
            Re: foto's schilderijen

            Morgen ga ik ook eens een poging doen om schilderijen te fotograferen. Op de hobbytentoonstelling hier, vroeg iemand die zelf schildert om foto's te maken van haar schilderijen, zodat ze nog een aandenken heeft wanneer die verkocht zijn.

            Ze hebben daar een veranda, waar geen direkt zonlicht op valt rond de tijd dat ik afgesproken heb. Dat lijkt mij dus wel een geschikte plaats om de foto's te maken.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: foto's schilderijen

              Veel te diepgaand, waarschijnlijk, maar misschien is het interessant om te weten dat musea schilderijen tegenwoordig nauwelijks nog laten fotograferen. Voor wetenschappelijk onderzoek is de fotografie niet nauwkeurig genoeg. Vaak wordt gebruik gemaakt van speciale scanners. Waar digitale camera's tussen de 6 en 22 megapixels gebruiken, werken dit soort scanners met 150 megapixels of meer.

              Deze hoge resolutie is noodzakelijk omdat voor het vastleggen van de penseelvoering van een schilderij details van ongeveer 50 micrometer moeten worden herkend (een gemiddelde mensenhaar is ongeveer 80 micrometer). Bovendien worden zeer hoge eisen gesteld aan het licht (niet warm, geen UV, geen reflectievlekjes).

              Dergelijke scanners worden onder andere gemaakt door Cruse.

              De nieuwste technologie is het scannen met behulp van een RGB-laser. Hierbij wordt niet alleen de kleurinformatie vastgelegd, maar ook het relief van de verf en de barstjes in de verf. Met deze techniek zijn nog hogere resoluties te bereiken, waardoor details van slechts 10 micrometer kunnen worden gescanned. Deze scantechniek is nog erg nieuw en het scannen van een schilderij neemt nu nog erg veel tijd in beslag. Toch denk ik dat het werken met RGB-lasers de toekomst heeft.

              Hier kun je meer lezen over zeer-hoge-resolutie 3D-scans met een RGB-laser
              http://iit-iti.nrc-cnrc.gc.ca/iit-pu.../NRC-48099.pdf
              (PDF-bestand - 15 pagina's - ongeveer 1 MB)

              Groeten, Miriam

              Comment


              • #8
                Re: foto's schilderijen

                @ mvdh:
                De foto's die ik morgen moet maken zijn waarschijnlijk niet zó belangrijk, en ik denk dat scans met die apparatuur ook wat te duur zullen uitvallen .

                Maar ik begrijp wel dat een gewone foto voor een museum niet volstaat
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: foto's schilderijen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                  @ mvdh:
                  De foto's die ik morgen moet maken zijn waarschijnlijk niet zó belangrijk, en ik denk dat scans met die apparatuur ook wat te duur zullen uitvallen .
                  Tsjeee... ik dacht dat jij meer voor je hobby over had Ach, ik moet toch ook de kans krijgen om te laten merken dat ik meer doe dan alleen met een nikon rondsjouwen

                  Maar zonder gekheid, je zou ook gebruik kunnen maken van een lichttent. Zo'n ding is niet duur maar met een beetje handigheid maak je al snel je eigen lichttentje. Met twee bouwlampen (of twee flitsers) kun je dan al gauw een heel redelijk resultaat bereiken.



                  Groeten, Miriam

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's schilderijen

                    Ik heb vandaag foto's gemaakt van de schilderijen.
                    Alleen die waar geen glas voorzit heb ik gefotografeerd.

                    Die met glas ervoor, dat was een groot probleem.
                    Ik zag veel te veel reflecties (ik stond zelf gewoon mee op de foto, en dat was niet de bedoeling ), en daarom heb ik geen verdere pogingen gedaan om die schilderijen te fotograferen .
                    Bestaat er een oplossing om die reflecties weg te krijgen?
                    Want ze hadden niet veel zin om de kaders open te breken voor de foto's

                    De andere foto's zijn vrij goed gelukt, de kleuren zijn goed (aangepaste witbalans gemaakt met een wit blad, ik heb geen grijskaart) en er is geen vervorming te zien op de foto's (Tamron 28-75 @ 75mm geeft heel weinig vervorming).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's schilderijen

                      Als het glas er niet uit kan/mag, valt er weinig anders te doen dan een technische camera te gebruiken (zo'n ding waarmee je onder een zwarte doek moet kruipen) waardoor je de camera zijdelings kan verstellen. Dan nog een perfect zwarte achtergrond achter je rug ...
                      M.a.w. zo goed als niet te doen ...

                      grtz - k
                      ___________________________________
                      | koen@kodo555.be | www.kodo555.be |

                      Comment

                      Working...
                      X