Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op DVD -> flikkering bij tonen op TV ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op DVD -> flikkering bij tonen op TV ?

    Ben al een tijdje bezig met foto's op DVD te zetten met de bedoeling ze op gewone huiskamers DVD/TV af te spelen.

    Daar bestaat genoeg goede software voor.

    Had het volgende probleem : de foto's flikkerden (of hoe moet je zo iets zeggen). Je zag op de TV bepaalde delen van de foto als het ware dansen. Zeer storend. Dit vooral rond lichte delen op een iets donkerde achtgrond (bv. blinken van lippen en oogen) en ook bij herhalende elementen (stenen in muur).

    De oplossing :

    Resize de foto's vooralleer ze op DVD te branden. (zorg dat je de originele nog ergens anders bewaard natuurlijk). De hoogte is hier van belang. Een hoogte van 500 (of 576) pixels is reeds genoeg. Beeld is scherp genoeg en geen flikkering.

    Toch eigenaardig hé we hebben 6.000.000 pixels cameras maar onze TV heeft genoeg aan 375.000 (750x500) pixels

    Heb enkele testen (meerdere malen dezelfde foto in verschillende sizes) gedaan en je ziet duidelijk verschil. De reden hieromtrent is dat de software in je DVD-speler de foto's die te groot zijn moet resizen. En dit kan ie niet optimaal, vandaar de flikkering.
    BD0251BE
    Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

  • #2
    Bedankt voor de tip, ik had dat deze week eens proberen. Ik brand ook soms mijn foto's op DVD voor op tv te bekijken en die flikkeringen had ik ook, heel irritant.
    Cypho
    Panasonic DMC-FZ1000, Sony RX100 M3

    Comment


    • #3
      Thx voor de tip!

      had net hetzelfde probleem, bespaart weer wat zoekwerk
      My Portfolio (like!)
      Canon 5D MKII - 17-35 2.8 - 24-70 2.8L - 70-200 2.8L, ...

      Comment


      • #4
        Hallo,

        bedankt voor de tip. Wou dit ook al langs eens uit proberen.

        Eigenlijk verwonderd me dit niet. De resolutie van een TV-scherm is stukken lager dan wat we nodig hebben voor drukwerk.

        Hans.
        http://www.sportfotos.be

        Comment


        • #5
          Bedankt voor de tip, kzal dit nog eens uitproberen.
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Kijk eens op de pagina van mijn gewaardeerde collega Johan de Jong. Zijn site gaat voornamelijk over videobewerking, maar er is een workshop over foto's op cd en dvd.
            http://jojo.nb.nu/
            Gegroet Auke
            Nikon en wat toebehoren

            http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

            Comment


            • #7
              Goede link (bookmarkje bij)

              Ook hier w. er van uit gegaan naar een hoogte van 576 te resizen.

              Zaols (zaols Johan De Jong) opmerkt heeft Ulead (het programma die ik gebruikte) een anti-flikkering optie maar die blijkt dus wel niet afdoende te zijn.
              BD0251BE
              Canon EOS 300D, EF-S 18-55 (kit), EF 50 f/1.4 USM, EF 55-200 f/4.5-5.6 USM, Speedlite 220EX, Sandisk ultra II 512 Mb, Ext. Tube EF 25 II, RC-5 remote

              Comment


              • #8
                Re: Foto's op DVD -> flikkering bij tonen op TV ?

                Via Via ben ik hier gekomen.

                Zeer goede tip.

                Bedankt
                André Barnier
                SONY DSC RX10IV 24-600mm
                http://www.pbase.com/abarnier

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's op DVD -> flikkering bij tonen op TV ?

                  Inderdaad een goede tip!

                  Volgens mij komt die flikkering door het onstaan van moire bij het resizen van de foto's naar het opgegeven formaat.

                  Als de vcd/dvd software het niet goed kan, gebruk dan je favoriete fotopakket en resize de foto's handmatig met een interpolatie filter, bijvoorbeeld een Lanczos3 filter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's op DVD -> flikkering bij tonen op TV ?

                    Behalve deze tip (eerst op de juiste grootte zetten en dan pas op DVD), kijk je ook best uit naar plaatsen met veel contrast en harde lijnen: de nok van een dak, de rand van een blad bij een macro, ...

                    Omdat televisie eigenlijk gemaakt is voor bewegende beelden en de resolutie eigenlijk zeer laag is, krijg je bij dergelijke scherpe dingen trapjes die gaan schemeren op veel TV's.

                    Je doet dan best in Photoshop een beetje Gaussian Blur (1 of 1.5 pixels op 50 of 75%).

                    Comment

                    Working...
                    X