Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's bewaren

    Hallo,

    Een vraag ivm het bewaren van foto's op je computer.

    Als je foto's schiet in RAW formaat dan heb je een bestand van meer dan 1MB op je computer staan en staat de foto in een heel groot formaat.

    Wat doen jullie hier mee? Verkleinen jullie het formaat in photoshop naar het formaat dat je het later wil afdrukken met het risico dat je de foto in kwestie ooit toch op een groter formaat wil hebben?

    Of zetten jullie ze na bewerken om naar Jpeg en pas je de kwaliteit aan zodat het bestand kleiner wordt? Of kopen jullie aan de lopende band externe harde schijven?

  • #2
    Re: Foto's bewaren

    Ik bewaar mijn onbewerkte raw's,én mijn bewerkte jpg's op hun hoogste resolutie.Op beeldkwaliteit mag je niet beknibbelen want daar krijg je vroeg of laat spijt van.
    I like it raw......with Nikon stuff

    http://www.pixelpainter.be/

    Comment


    • #3
      Re: Foto's bewaren

      En wat zijn de gemiddelde groottes van je bestanden?

      Comment


      • #4
        Re: Foto's bewaren

        Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
        Of kopen jullie aan de lopende band externe harde schijven?
        Als een RAW 20 Mb groot is, krijg ik op een externe schijf van 500 Gb 25.000 foto's in RAW.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's bewaren

          Mijn RAWS gaan op DVD, in 2 exemplaren. Mijn afgewerkte jpgs op externe disks (heb er ondertussen 7) én op DVD.
          natwork.be

          Comment


          • #6
            Re: Foto's bewaren

            Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
            Als je foto's schiet in RAW formaat dan heb je een bestand van meer dan 1MB op je computer staan en staat de foto in een heel groot formaat.
            Hmm.. Ik denk dat je best het idee dat een foto van meer dan 1MB groot is probeert te vergeten.
            Je bewaart beter teveel dan te weinig - zoals je zelf zegt: als je je foto alleen kleiner bewaart, wat doe je dan als je hem later nog eens groter wilt?

            En zorg ook altijd voor een goede backup!

            Om je een idee te geven: ik bewaar ook al mijn tiff's - die zijn rond de 50MB per foto.
            Daarnet bewaarde ik trouwens een tiff met een paar layers die ik aan het bewerken was: die ene foto was 452MB...

            Comment


            • #7
              Re: Foto's bewaren

              Ik gebruik Lightroom voor het importeren van foto's op mijn computer. Alle beelden worden omgezet naar DNG. Van de originele RAW files (CR2) maak ik een backup op externe schijf + op DVD.

              De eventuele bewerking gebeurt via Lightroom. Je moet enkel de Lightroom catalog als backup ergens apart opslaan. Bij een crash kan je de beelden "restoren" en hun aanpassingen zijn "virtueel" dus die kan je er altijd terug over kopiëren.

              JPG gebruik ik nooit (tenzij voor het web) omdat je daar met compressie zit en dat kost altijd beeldkwaliteit.
              Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

              Comment


              • #8
                Re: Foto's bewaren

                Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                Ik gebruik Lightroom voor het importeren van foto's op mijn computer. Alle beelden worden omgezet naar DNG. Van de originele RAW files (CR2) maak ik een backup op externe schijf + op DVD.

                De eventuele bewerking gebeurt via Lightroom. Je moet enkel de Lightroom catalog als backup ergens apart opslaan. Bij een crash kan je de beelden "restoren" en hun aanpassingen zijn "virtueel" dus die kan je er altijd terug over kopiëren.

                JPG gebruik ik nooit (tenzij voor het web) omdat je daar met compressie zit en dat kost altijd beeldkwaliteit.
                is er eigenlijk een reden om ze te "converteren" naar Digital Negative (DNG) en ze niet in het orgineel RAW te laten ?

                Ik vraag het maar omdat ik die van mij gewoon in Lightroom als het orgineel (PEF, Pentax RAX) importeer, maar als DNG bepaalde voordelen bied is het misschien een idee om ze in de toekomst ook om te zetten naar DNG.

                Maar als het voor compatibiliteit is met andere software is het misschien niet nodig aangezien de software die ik gebruik allemaal de PEF bestanden aankunnen (dat denk ik toch ).

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's bewaren

                  Het heeft inderdaad te maken met compatibiliteit. De verschillende producenten gebruiken nu verschillende RAW specificaties. Die specificaties zijn dan op hun beurt weer niet toegangkelijk (of moeilijk) waardoor er een aantal software-paketten niet alle RAW files kunnen inlezen.

                  DNG van Adobe is zogezegd de missing link in dit verhaal. DNG is een open standaard dus software-ontwikkelaars kunnen de specificaties raadplegen en ondersteuning schrijven voor hun software voor het DNG bestandtype. Hierdoor krijg je een formaat dat uniform is en uitwisselbaar tussen verschillende systemen.

                  Natuurlijk als je huidige software jouw RAW formaat ondersteunt, is er geen enkel probleem zolang je tevreden bent met die software. Echter naar de toekomst toe (als DNG het echt goed doet) kan het zijn dat je bij de camera software een converter krijgt die alle types RAW omzet naar het standaard DNG formaat en dat software-ontwikkelaars nog maar enkel rekening moeten houden met de DNG specificaties... maar dat is toekomst muziek al denk ik wel dat zoiets het streefdoel is van Adobe.

                  Tot voor kort importeerde ik ook alles als CR2 (Canon) maar na wat opzoekwerk en advies van collega's uiteindelijk heel mijn library omgezet naar DNG al zal ik (waarschijnlijk) LR blijven gebruiken voor alle bewerkingen. Zelfs als ik ooit terug op Mac werk, zal het toch via LR zijn in plaats van Aperture.
                  Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's bewaren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                    is er eigenlijk een reden om ze te "converteren" naar Digital Negative (DNG) en ze niet in het orgineel RAW te laten ?

                    Ik vraag het maar omdat ik die van mij gewoon in Lightroom als het orgineel (PEF, Pentax RAX) importeer, maar als DNG bepaalde voordelen bied is het misschien een idee om ze in de toekomst ook om te zetten naar DNG.

                    Maar als het voor compatibiliteit is met andere software is het misschien niet nodig aangezien de software die ik gebruik allemaal de PEF bestanden aankunnen (dat denk ik toch ).
                    Tov Pentax PEFs hebben de DNGs die je met Lightroom maakt het grote voordeel een stuk compacter te zijn! Dat bespaart al gauw fameus wat schijfruimte. Let wel... DNGs rechtstreeks uit de K10D zijn groter dan de PEFs omdat de K10D in de DNGs geen lossless compressie toepast. De conversie bij import doet dat wel, vandaar de veel kleinere bestanden met toch dezelfde informatie.

                    Bij mij blijft geen enkele PEF behouden... Alles wordt rechtstreeks vanop de kaart of imagetank naar DNG omgezet bij import in Lightroom. Back-up gebeurt naar een externe schijf (intss 2 van 500GB en 1 van 250GB, maar wel nog van den belange niet volledig benut).

                    hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's bewaren

                      DNG heeft toch weer het nadeel dat het weer niet herkent wordt door alle software. ACDSee pro2 leest het wel maar grof en Capture NX helemaal niet.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's bewaren

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Tov Pentax PEFs hebben de DNGs die je met Lightroom maakt het grote voordeel een stuk compacter te zijn! Dat bespaart al gauw fameus wat schijfruimte. Let wel... DNGs rechtstreeks uit de K10D zijn groter dan de PEFs omdat de K10D in de DNGs geen lossless compressie toepast. De conversie bij import doet dat wel, vandaar de veel kleinere bestanden met toch dezelfde informatie.

                        Bij mij blijft geen enkele PEF behouden... Alles wordt rechtstreeks vanop de kaart of imagetank naar DNG omgezet bij import in Lightroom. Back-up gebeurt naar een externe schijf (intss 2 van 500GB en 1 van 250GB, maar wel nog van den belange niet volledig benut).

                        hth, Wim
                        Bedankt voor de informatie.

                        Ik heb een K100D, dus geen DNG in-camera zoals de K10D.

                        De plaatsbesparing is tegenwoordig dan wel niet zo'n probleem (je koopt gewoon een grotere harde schijf) maar ik heb momenteel maar zo'n 50GB vrij dus is het converteren naar DNG misschien wel een goede optie ?

                        Trouwens hoe doe je een "batch" conversie van RAW naar DNG ? Bij de Camera Raw upgrade van Adobe zat wel een convertor maar die kreeg ik niet aan het werk (kan ook aan mij gelegen hebben).

                        Ik moet mijn RAW bestanden nog gaan backuppen (wilde dat morgen gaan doen) dus misschien dan meteen omzetten naar DNG anders "moet" ik dat later misschien nog eens doen).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's bewaren

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          DNG heeft toch weer het nadeel dat het weer niet herkent wordt door alle software. ACDSee pro2 leest het wel maar grof en Capture NX helemaal niet.
                          Die programma's gebruik ik niet irfanview kan mijn PEF bestanden trouwens goed lezen (denk ik toch) en ik dacht dat er ook support was voor DNG.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's bewaren

                            Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                            Trouwens hoe doe je een "batch" conversie van RAW naar DNG ? Bij de Camera Raw upgrade van Adobe zat wel een convertor maar die kreeg ik niet aan het werk (kan ook aan mij gelegen hebben).
                            Je kan een gratis dng converter downloaden op de site van adobe : http://www.adobe.com/products/dng/

                            Btw, een ander groot voordeel aan DNG vind ik dat het eigenlijk een container is die zowel de gegevens uit je camera als de uitgevoerde bewerkingen bevat. Alles zit dus in 1 file als je je dng bewerkt in bv lightroom. Als je je RAW bestanden bewerkt worden de bewerkingen opgeslagen in een apparte file (ik denk .XMP) en dan wordt het beheer van je foto's weer wat gecompliceerder.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's bewaren

                              Bedankt voor je reactie,

                              die converter had ik trouwens al na het downloaded van een update van Camera Raw naar versie 4.3 (ofzo).

                              De vorige keer lukte het me niet, maar deze keer kon ik wel al mijn RAW bestanden omzetten. Nadeel is dan wel dat Lightroom ineens AL zijn foto's kwijt is (en ik merkte pas daarna dat je ook via Lightroom de bestanden kan omzetten naar DNG).

                              Maar, als Lightroom de aanpassingen in de DNG zet en niet in een apparte "Sidecar" file (zoals adobe dat noemt) zoals zo'n XMP zijn de bewerkingen dan nog wel "non-distructive" want dat is wel een voordeel, zo kan je altijd terug naar het orginele RAW als je later een aanpassing wil ongedaan maken.

                              Comment

                              Working...
                              X