Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's aan zee-polarisatiefilter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's aan zee-polarisatiefilter?

    Even jullie hulp aub.
    Heb mijn digitale camera nog niet (nog aan het sparen)en moet me nu dus nog met mijn analoge compactcamera behelpen.
    Heb net mijn vakantiefilmpje ontwikkeld en zie dat alle foto's van onze strandvakantie erg flets zijn. Heb ondertussen al wat rondgelezen en heb begrepen dat een polarisatiefilter zoiets zou moeten oplossen. Klopt dit? Maar die passen toch niet op een compacte camera?
    Ga ik dit probleem ook hebben met een compacte digitale camera?
    Is er nog een andere oplossing zoals bepaalde instellingen gebruiken of zoiets?
    Alvast bedankt voor Uw hulp!
    Ed

    MOD: Lijkt mij meer iets voor Tips&Trucs, dus even verplaatst
    Last edited by Dolphin; 7 september 2004, 15:59. Reden: Lijkt mij meer iets voor Tips&Trucs, dus even verplaatst

  • #2
    Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

    Met een polarisatiefilter kan je inderdaad mooie resultaten bereiken, vooral in luchten en spiegelende oppervlakten. Ook met een uv-of skylightfilter( bijna hetzelfde, maar niet helemaal) kan je al wat aan.
    Of je een filter op je camera kan plaatsen, weet ik niet omdat ik niet weet welke camera je hebt. Als er schroefdraad aan je lens zit, is de kans heel groot dat het wel kan. Als het niet lukt, kan je meestal in de bewerking achteraf -ik ga er nu van uit dat je de foto's digitaliseert-nog heel wat goed krijgen .
    Last edited by Efpé; 7 september 2004, 13:13.

    Comment


    • #3
      Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

      Bedankt voor Uw antwoord!
      Mijn camera heeft geen mogelijkheid om voorzetlenzen of filters te gebruiken.
      Ik vroeg het eigenlijk vooral omdat ik voor ik een digi camera koop, wat beter geinformeerd wil zijn.
      Mooie strandfotos zonder achteraf te moeten bewerken zullen dus altijd met een filter getrokken moeten zijn. hoe komt het dat de kleuren zo flets zijn. Is het door de sterke zon?Is een invulflits gebruiken hier dan ook een mogelijkheid of zal dit niet veel uitmaken?
      Groetjes!
      Ed

      Comment


      • #4
        Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

        Een invulflits gebruiken heeft alleen zin voor zover je de reikwijdte van de flits niet overschrijdt. Voor vergezichten zal dit inderdaad geen zin hebben. Als je mensen van niet al te grote afstand fotografeert heeft een invulflits vaak een goed effect.
        Als je een digitale camera koopt, kan je die zo instellen dat je achteraf heel weinig ( of niets als je wil) nabewerking hebt( scherpte, kleurverzadiging, contrast, enz.). Over het algemeen hebben digitale foto's toch een minimum aan bewerking nodig, net zoals een chemische film ontwikkeld moet worden. Hoe minder je de camera van tevoren instelt, hoe meer nabewerking.
        Om mooie strandfoto's te maken, hoef je niet per se een filter te gebruiken, maar het kan helpen. Waar je vooral rekening mee moet houden is de stand van de zon. Het uur van de dag heeft ook invloed omdat het licht voortdurend verandert. Bovendien reflecteert het licht door de oneffen zee alle kanten op en dat heeft ook invloed(evenals nevel aan de hoprizon, reflectie op het witte zand) als je het hebt over vergezichten.
        Als je echt goed met je latere digitale camera overweg wil kunnen, verzamel je best wat fotografietips of schaf je een goed boek aan. Doe eens een search op het net naar fototips, filters, compositie, belichting. Misschien weet er hier iemand wel een goeie site waar al die dingen opstaan.
        Succes
        Last edited by Efpé; 7 september 2004, 15:17.

        Comment


        • #5
          Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

          Nogmaals bedankt! Ben in de bibliotheek al enkele boeken gaan halen (waaronder het boek van Erik Mansvelders dat me hier aangeraden was). Ben er al aan begonnen maar het is moeilijk alles ervan te begrijpen zolang ik nog geen digitale camera in mijn handen hebwaarmee ik kan oefenen.
          Kreeg nu al mijn strandfoto's terug waar ik nogal ontgoocheld over ben en daarom die vraag.
          Groetjes,
          Ed

          Comment


          • #6
            Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

            Heb altijd geleerd, licht onderwerp, overbelichten. Donker onderwerp onderbelichten. Hoeveel . Hangt van het onderwerp af.
            Heeft te maken met je ingebouwde lichtmeter die tussen () alsmaar beter worden.
            Deze meet het gereflecteerde licht en niet het opvallende licht (studio en proffesionele fotografen zie je daarom nog met losse lichtmeters werken).
            Extreem gesteld neem een foto (met je ingebouwde lichtmeter) van een egaal WIT vlak of een één van een egaal ZWART vlak en je bekom in bijde gevallen een grijze (18%) foto.
            Zwarte kat tegen een zwarte achtergrond of wittte tegen een witte achtergrond.
            Doe eens de proef. Maar wel onder dezelfde lichtomstandigheden.
            mvg,
            Ludo V.

            Comment


            • #7
              Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

              de beste foto's maak je 's morgens of 's avonds omdat dan het licht mooier is. Vooral op het strand zal dit ook helpen, omdat rond de middag het licht gewoon te fel is, zeker met de reflectie op het zand.

              Ik denk dat dit wel een beetje zal helpen.
              site[/URL]

              Comment


              • #8
                Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

                maarn begrijp ik nog iet waarom alles dan 'grijs' is. Alsof het bewolkt was. waarom is de foto dan niet overbelicht?

                Comment


                • #9
                  Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ed33
                  maarn begrijp ik nog iet waarom alles dan 'grijs' is. Alsof het bewolkt was. waarom is de foto dan niet overbelicht?
                  ed33,

                  je hebt al veel goede raad gekregen van de andere mensen hier. Let gewoon op met de felle middagzon, dat moment is helemaal niet ideaal om foto's te trekken. Let vooral op je sluitertijd, want vaak zit je aan de limiet van je toestel met een felle middagzon. Dan heb je zowieso een ND (neutral density) filter nodig of desnoods polarisatie (die neemt 2 stops licht weg).

                  Kan je eventueel de foto in kwestie een posten?

                  Wat een polarisatiefilter betreft, ben je nog niet altijd geholpen. De werking van zo'n filter hangt enorm hard af van de stand van de zon. Slechts op 2 standen heeft een polarisatie filter maximaal effect: als je met je voorkant naar de zon toe staat en je neemt dan een foto over je linker/rechter schouder, dan zal het effect maximaal zijn. Als je een foto neemt met de zon in je rug, dan zal een polarisatiefilter niet veel effect hebben. Daar moet je zeker rekening mee houden.

                  Wat een polarisatiefilter doet is vooral reflecties weghalen van allerlei oppervlakten. Hierdoor kan je een beetje in het water kijken, krijgen de bladeren een diep groenere kleur en lijkt alles een hogere saturatie te hebben. Daarenboven kan je ook diep blauwe luchten bekomen waarin de wolken dan fel afsteken. Maar daarvoor heb je dus wel een blauwe lucht nodig, een polarisatiefilter zal niet veel effect hebben op de belgische wittige lucht.

                  Deze vakantie heb ik heel wat strandfoto's genomen met een Canon G3 (kunnen geen filters op) en een polarisatiefilter van de Nikon D70 (67mm). Door gewoon de lens van de G3 tegen de filter te houden en dan een foto te trekken krijg je evengoede foto's. Als je dus een digitaal toestel koopt zonder schroefdraad kan je nog altijd goede polarisatiefoto's nemen.

                  Hier is een voorbeeldje:

                  Let vooral op de lucht die donkere wordt naar boven toe, het water dan weinig reflecties toont en daardoor een diepere kleur krijgt
                  Last edited by Manta99; 13 september 2004, 11:59.
                  D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's aan zee-polarisatiefilter?

                    bedankt allemaal!

                    Comment

                    Working...
                    X