Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen zon(sondergang) en maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen zon(sondergang) en maan

    De laatste weken al regelmatig opgehad dat er zeer mooie zonsondergangen alsook een mooie maan te zien is. Nu wou ik daar wel eens een foto'ke van trekken, maar tot op heden is het mij niet gelukt om die kleuren effectief mooi vast te leggen.

    Bij een te korte sluitertijd is hte resultaat te grauw, en bij een langere sluitertijd wilt de "omringende lucht" al wel eens goed zitten, maar is de zon zelf totaal wit uitgebrand.

    Wat zijn zo algemeen de beste settings om dit te fotograferen? heb je hiervoor speciale filters (uv/pola/grijs/blauw/.... ) ???????
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

  • #2
    hoi aragorn
    je haalt me de vraag zo uit de mond!
    allé mannekes,waar zitten de ervaren BD-ers op dit gebied?
    we zitten hier met z'n twee nieuwschierig te wachten!
    grts; M

    Comment


    • #3
      Als je bij een zonsondergang lang genoeg wacht tot de zon bijna onder is, dan zal die zon ook niet meer zo uitbranden. Een beetje experimenteren door foto's te maken met een paar minuten tussentijd kan helpen.
      En voor de juiste kleurtjes moet je gewoon op de juiste plaats en de juiste tijd zijn. Niet elke dag kan je de mooie kleurtjes zien

      Foto's van de maan zijn vrij goed te maken als het nog niet helemaal donker is (dan wordt de lucht blauw).
      Maar als je de maan helder wil, en rondom alles zwart, dan moet je wachten tot het helemaal donker is. Dan doe je een spotmeting (lichtmeting) op de maan zelf (Bij een 300D moet ik de camera zo richten dat de maan in het midden van de foto zit, en dan op het knopje met een sterretje drukken(*) en daarna kan ik de foto maken.
      Op die manier is de maan juist belicht, en alles rondom zwart.
      Je hebt natuurlijk ook een goede telelens nodig, zeker als je de maan beeldvullend wil (zo'n 1200mm naar het schijnt, maar die is "vrij duur" )
      Zorg ook voor een stevig statief, en gebruik een afstandsbediening, of de zelfontspanner, zodat de camera niet beweegt tijdens het maken van de foto.
      En zet de camera op de laagste iso-waarde, en gebruik niet de grootste diafragma opening (= klein F-getal), maar draai het diafragma wat verder dicht, anders krijg je bij de meeste (goedkope) lenzen "paarse randjes" rond de maan . De meeste lenzen zijn dan ook veel scherper. Experimenteer wat om de beste instellingen te vinden voor jouw camera/lens-combinatie .

      (Hopelijk heb ik hier niet teveel fouten gezet, de echte experts zullen wel wat verbeteren .)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        de tips die ik gekregen heb over deze onderwerpen zijn devolgende:

        zon's opgang of ondergang; pas fotograferen als je makkelijk met het blote oog naar de zon kan kijken (anders is het contrast moeilijk overbrugbaar). bij dit soort opnamen corrigeer mijn belichting van -1.5 tot -2 stops, dan krijg je een realistisch resultaat.

        maan fotograferen; een (propere) spiegel op een stevige ondergrond monteren, daarnaa met je toestel op statief gewoon de maan fotograferen in de spiegel (de onscherpte van een maanfoto komt meestal door de zeer grote afstand, die wordt weggewerkt als je met een spiegel werkt.

        de laatste heb ik nog niet geprobeert, maar een zonsondergang lukt vrij goed op die manier, als de zon te hevig is dan is het contrast met de voorgrond zo groot dat het bijna onoverbrugbaar is.
        dat dit de juiste oplossing is, tja...



        M.v.g. Schipper (Wim VD)
        http://www.wimentine.net

        Comment

        Working...
        X