Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 31

Standaard Fotograferen van doopsel.

Hallo iedereen,

Graag had ik even jullie mening, ervaring aangesproken
    Binnen een 3 tal weken moet ik voor de eerste keer een doopsel fotograferen (ik heb al eerder de trouw van het koppel gefotografeerd en ze waren heel tevreden zodoende ze me nu ook weer vragen).
    Ook de babyshower achteraf moet ik erbij nemen maar dit is zo goed als identiek als het trouwfeest dus dit is geen probleem (hoop ik toch)
    Nu vraag ik me af: is het not done om te flitsen bij een doopsel?
    Ik zit te denken om mijn Canon 17-55 mm f/2.8 te gebruiken met mijn opzetflitser. Bouncen geeft geen nut in de kerk, maar misschien met een diffuser?
    Ofwel mijn Canon 50 mm 1.4 gebruiken met natuurlijk licht maar hier vrees ik dat ik te weinig ruimte ga hebben. Mijn camera is namelijk een (crop) 70D van Canon.
    Met mijn telelens (Canon 70 - 200 mm f4 non Is) ga ik niets zijn dus deze blijft thuis.
    Ik wil het doen met deze uitrusting dus deze keer geen extra body of lenzen huren. Wel heb ik een back up mocht het echt mis gaan via een toestel (Sony) van een familielid van het koppel.
    Dankjewel alvast voor het eventuele advies en de tips
    Canon

Standaard Re: Fotograferen van doopsel.

Je heeft zelf al je keuze op: 17-55mm + flits met diffuser.
    Fujifilm X-T1 + grip | Fujifilm X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujifilm XF 27mm f/2.8 | Fujifilm XF 35mm f/1.4 R | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4.0 R LM OIS | Fujifilm XF 18-135mm f/3.5-5.6 R LM OIS WR | Nissin i60A TTL.

Thanks Red Falcon! Ga ik zo doen dan.
    Canon

Da's ook mijn favoriete combo voor dergelijke shoots, met dien verstande dat ik een 7D heb, met dezelfde lens EF-S 17-55 f/2.8 IS en een opzetflitser 580EXII. Inderdaad: een diffusor gebruiken.
    Mochten er eventueel portretten gemaakt worden, schakel ik dan naar de EF 85mm f/1.8.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.14.6) - iPhone XR (iOS 13.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 13.5.1)

Succes, jacky.

Het is helemaal niet mijn specialiteit maar ik heb in familiale kring recent 2 doopsels "gedaan".
    Omdat ik niet vind dat je daar als fotograaf zelf moet gaan bij staan (en zeker niet flitsen) de meeste met de 70-200 f:4 IS op 7DII (sommige met de 17-55 f:2.8).
    Op familiefeestjes ed gebruik ik ook nooit een flits dus de gok gewaagd.

De eerste keer was er prachtig licht in de kerk (grote ramen en een diffuus bewolkte hemel) en dat ging zeer goed.
    Vorige week een donkere kerk met groene ramen .
    Dat werd ISO 2000 en 1/40 sec met veel nabewerking. Wanneer de foto onscherp was kwam dat door de beweging van de persoon, want je kan de tekst lezen in het boekje dat ze vasthielden.
    Nochtans van iedereen een redelijke foto (althans veel beter dan met de smartphone) en een aantal mooie portretjes toen er een streep zon binnenviel.
    Bij nader inzien had ik beter de 135 f:2 van mijn zoon geleend.

Als je dus geen "available light" ervaring hebt zou je toch beter flitsen om niet in affronten te vallen.

PS: ga op voorhand eens naar de kerk kijken
    Laatst gewijzigd door palombian; 29 september 2019 om 14:00

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het is helemaal niet mijn specialiteit maar ik heb in familiale kring recent 2 doopsels "gedaan".
    Omdat ik niet vind dat je daar als fotograaf zelf moet gaan bij staan (en zeker niet flitsen) de meeste met de 70-200 f:4 IS op 7DII (sommige met de 17-55 f:2.8).
    Op familiefeestjes ed gebruik ik ook nooit een flits dus de gok gewaagd.

De eerste keer was er prachtig licht in de kerk (grote ramen en een diffuus bewolkte hemel) en dat ging zeer goed.
    Vorige week een donkere kerk met groene ramen .
    Dat werd ISO 2000 en 1/40 sec met veel nabewerking. Wanneer de foto onscherp was kwam dat door de beweging van de persoon, want je kan de tekst lezen in het boekje dat ze vasthielden.
    Nochtans van iedereen een redelijke foto (althans veel beter dan met de smartphone) en een aantal mooie portretjes toen er een streep zon binnenviel.
    Bij nader inzien had ik beter de 135 f:2 van mijn zoon geleend.

Als je dus geen "available light" ervaring hebt zou je toch beter flitsen om niet in affronten te vallen.

PS: ga op voorhand eens naar de kerk kijken
    In zo een geval gebruik ik een lichtsterke primes lens v.b mijn sigma 85mm 1.4 art serie. Dan zet ik mijn instelling op AV met een diafragma f1.4 indien dit nog niet voldoende is pas ik de iso aan tot de goede belichting. Onlangs heb ik dat nog gedaan en met iso 4000 was ruimschoots voldoende om in de kerk te fotograferen. Eenmaal ingesteld hoef je niet meer te kijken en heb je altijd scherpe beelden

Bij zulke situaties gebruik ik zo'n 'jampot' op mijn flits en mijn flitskop dwars(zodat de flits positie in portret- en lanschapsstand, door knikken van de fliskop, dezelfde positie heeft).

Lichtmeten en dan camera op M en -1 instellen, flits aan op iTTL(waarschijnlijk zwaar in de min) en dan met proefopnames de goede afweging tussen omgevings- en flitslicht instellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Heel erg bedankt voor de tips en de ervaringen iedereen.
    Daar ben ik heel wat mee!
    Ik ben er uit: het wordt de 17-55mm f2.8 met flitser (ook de 580EXII) en met kapje als diffuser. En de 50mm 1.4 inderdaad misschien voor eventuele portretten of als flitslicht niet gewenst is.
    Canon

kapje is niet echt een diffuser (is een lichtspreider).
    Diffuus licht krijg je door de relatieve grote van de lichtbron tegenover het onderwerp te vergroten (denk aan een softbox).

Het kapje dat bij een flits geleverd wordt (omnibounce) vergemakkelijkt het bouncen in beperkte ruimte door het licht n alle richtingen te verspreiden.
    In grote open ruimte heeft dit geen nut behalve een stop licht opslorpen.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    kapje is niet echt een diffuser (is een lichtspreider).
    Diffuus licht krijg je door de relatieve grote van de lichtbron tegenover het onderwerp te vergroten (denk aan een softbox).

Het kapje dat bij een flits geleverd wordt (omnibounce) vergemakkelijkt het bouncen in beperkte ruimte door het licht n alle richtingen te verspreiden.
    In grote open ruimte heeft dit geen nut behalve een stop licht opslorpen.
    Inderdaad correcte opmerking,maar wie kan met softboxen gaan sleuren bij een doop ?????
    Maar zo'n kapje (nb: niet bij geleverd bij een flits)geeft sowieso een wat meer verspreiden( een beetje dan) van het licht,en alles is welkom om de hardheid wat te verminderen in beperkte ruimtes.
    Laatst gewijzigd door demuro; 9 oktober 2019 om 11:53

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Inderdaad correcte opmerking,maar wie kan met softboxen gaan sleuren bij een doop ?????
    Maar zo'n kapje (nb: niet bij geleverd bij een flits)geeft sowieso een wat meer verspreiden( een beetje dan) van het licht,en alles is welkom om de hardheid wat te verminderen in beperkte ruimtes.Waar je niet moet rekenen op bounce.
    En is inderdaad niet het ideaal,maar het helpt wat.

Ja, ik begrijp dat het kapje als omnibounce niet ideale setting heeft maar beter dan het hard licht dat de flitser voortbrengt. Eerst hopen dat ik mag flitsen
    Canon

Ik gebruik wel eens een mini softbox op de flitser bij het gebruik van de flitser op de camera. Als je dan nog eens kan bouncen geeft het best oké licht. Het is ook geen grote investering om het een keer te proberen. Wel heb ik geen ervaring met zo’n omnibounce, maar als ik naar de beschikbare oppervlakte kijk denk ik niet dat het moet onderdoen. Link ter info: https://www.kamera-express.be/produc...laroid%20soft&

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
    Ik gebruik wel eens een mini softbox op de flitser bij het gebruik van de flitser op de camera. Als je dan nog eens kan bouncen geeft het best oké licht. Het is ook geen grote investering om het een keer te proberen. Wel heb ik geen ervaring met zo’n omnibounce, maar als ik naar de beschikbare oppervlakte kijk denk ik niet dat het moet onderdoen. Link ter info: https://www.kamera-express.be/produc...laroid%20soft&
    Dankjewel voor de tip, ga ik zeker even bekijken
    Canon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
    Ja, ik begrijp dat het kapje als omnibounce niet ideale setting heeft maar beter dan het hard licht dat de flitser voortbrengt.
    De opp van de flits wordt aan de randen 1mm groter(dikte kapje), dus verzachten van het licht???? Het enige resultaat van zo'n is alleen minder licht.
    Eerst hopen dat ik mag flitsen
    één of twee telefoontjes en je weet het.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Intussen is het doopsel achter de rug en als amateur toch best tevreden over het resultaat.
    De trotse ouders hebben al een preview ontvangen en zijn heel enthusiast. Nu rest nog een 200 tal foto's te bewerken in LR
    Gelukkig kon ik de flitser gebruiken. Met de iso waarde op 800 soms 1000 had ik een goede verhouding scherpte en genoeg omgevingslicht.
    Dankjewel aan iedereen voor de tips!
    Canon

Mogen we ook weten welke diffusor of wat je gebruikt hebt???

[QUOTE=hjanssen;4741194]De opp van de flits wordt aan de randen 1mm groter(dikte kapje), dus verzachten van het licht???? Het enige resultaat van zo'n is alleen minder licht.

Is volledig correct,Maar......
    Woord Omni-bounce bestaat uit twee woordenmnis=alles en bounce van bouncen.
    Een omnibounce wordt normaal gebruikt met de flitskop 30 tot 45° gekanteld.Dan gaat je frontale opp. van je kapje bijna de helft vermeerderen,maar dat gaat het verschil niet maken.Wat er wel gebeurt is dat het licht langs alle kanten gebounced wordt,op de zoldering,muren etc.
    Ook gaat er een gedeelte van het licht rechtdoor,langs de onderkant van het kapje.
    Eigenlijk is het dus geen diffusor,maar een bounce-toestand.En dat werkt wel een beetje.
    Recht toe ,rechtaan flitsen met dat ding,geeft inderdaad alleen lichtverlies,wat Zunoel ook al aanhaalde bij gebruik buiten.Hiervoor kan alleen een softbox de juiste oplossing bieden.

Ik heb idd een Omni-bounce gebruikt (de originele) en mijn opzetflitser op 45 graden gekanteld.
    Mijn foto's waren allemaal een beetje overbelicht maar met de nabewerking heb ik dit heel gemakkelijk kunnen corrigeren. Lange leve het fotograferen in raw
    Canon

Ik heb idd een Omni-bounce gebruikt (de originele) en mijn opzetflitser op 45 graden gekanteld.
    Mijn foto's waren allemaal een beetje overbelicht maar met de nabewerking heb ik dit heel gemakkelijk kunnen corrigeren. Lange leve het fotograferen in raw
    waarom een beetje overbelicht?

Vooral gekeken dat de foto's scherp en niet bewogen waren.
    Canon

Vooral gekeken dat de foto's scherp en niet bewogen waren.
    foto's gemaakt met flits, zijn altijd scherp "flits is 1/1000sec".

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
    Maar je scherptepunt kan verkeerd liggen!

Zelf nog meegemaakt vorige week.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 2TB HD (0SX 10.14.6) - iPhone XR (iOS 13.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 13.5.1)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
    Hangt er vanaf.
    Alles je de belichting van de omgeving wilt uitbalanceren met het geflitste onderwerp,dan kan het zijn dat je de achtergrond met 1/20 sec bv; moet belichten.
    Als je onderwerp niet beweegt,dan staat het er scherp op;maar als het niet onbeweeglijk is,dan krijg je een soort spookbeeld erbij,omdat door het aanwezig omgevingslicht en de beweging, je onderwerp een bewegingsonscherpte krijgt.
    Naar aanleiding van de vraag van TS,een heleboel zitten lezen over allerlei opzetzaken etc.(ik zelf gebruik een Omnibounce),en kwam een tip tegen in een youtube-filmpje voor nachtelijke buitenopnames:achtergrond belichting licht onderbelichten (meterschaal - 1/3 tot 1/2) en flits op -1 tot -1 1/2 zetten. om een beter balans te krijgen.Dit kan het overbelictingsfenomeen misschien wat oplossen??
    Heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.Anderen doen dit misschien al systematisch??
    NB:ging over opnames s'avonds in straatomgeving,dus niet in de pikkedonker.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. een doopsel, hoe pak ik het aan???
    Door hakuna matata in forum Algemeen
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 18 februari 2011, 11:58
  2. Doopsel
    Door jochenvde in forum Showcase Mensen & Straatfotografie
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 9 november 2010, 16:25
  3. doopsel??
    Door david_ve in forum Chit Chat