Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van doopsel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotograferen van doopsel.

    Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
    Ja, ik begrijp dat het kapje als omnibounce niet ideale setting heeft maar beter dan het hard licht dat de flitser voortbrengt.
    De opp van de flits wordt aan de randen 1mm groter(dikte kapje), dus verzachten van het licht???? Het enige resultaat van zo'n is alleen minder licht.
    Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
    Eerst hopen dat ik mag flitsen
    één of twee telefoontjes en je weet het.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Fotograferen van doopsel.

      Intussen is het doopsel achter de rug en als amateur toch best tevreden over het resultaat.
      De trotse ouders hebben al een preview ontvangen en zijn heel enthusiast. Nu rest nog een 200 tal foto's te bewerken in LR
      Gelukkig kon ik de flitser gebruiken. Met de iso waarde op 800 soms 1000 had ik een goede verhouding scherpte en genoeg omgevingslicht.
      Dankjewel aan iedereen voor de tips!
      Canon

      Comment


      • #18
        Re: Fotograferen van doopsel.

        Mogen we ook weten welke diffusor of wat je gebruikt hebt???

        Comment


        • #19
          Re: Fotograferen van doopsel.

          [QUOTE=hjanssen;4741194]De opp van de flits wordt aan de randen 1mm groter(dikte kapje), dus verzachten van het licht???? Het enige resultaat van zo'n is alleen minder licht.

          Is volledig correct,Maar......
          Woord Omni-bounce bestaat uit twee woordenmnis=alles en bounce van bouncen.
          Een omnibounce wordt normaal gebruikt met de flitskop 30 tot 45° gekanteld.Dan gaat je frontale opp. van je kapje bijna de helft vermeerderen,maar dat gaat het verschil niet maken.Wat er wel gebeurt is dat het licht langs alle kanten gebounced wordt,op de zoldering,muren etc.
          Ook gaat er een gedeelte van het licht rechtdoor,langs de onderkant van het kapje.
          Eigenlijk is het dus geen diffusor,maar een bounce-toestand.En dat werkt wel een beetje.
          Recht toe ,rechtaan flitsen met dat ding,geeft inderdaad alleen lichtverlies,wat Zunoel ook al aanhaalde bij gebruik buiten.Hiervoor kan alleen een softbox de juiste oplossing bieden.

          Comment


          • #20
            Re: Fotograferen van doopsel.

            Ik heb idd een Omni-bounce gebruikt (de originele) en mijn opzetflitser op 45 graden gekanteld.
            Mijn foto's waren allemaal een beetje overbelicht maar met de nabewerking heb ik dit heel gemakkelijk kunnen corrigeren. Lange leve het fotograferen in raw
            Canon

            Comment


            • #21
              Re: Fotograferen van doopsel.

              Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
              Ik heb idd een Omni-bounce gebruikt (de originele) en mijn opzetflitser op 45 graden gekanteld.
              Mijn foto's waren allemaal een beetje overbelicht maar met de nabewerking heb ik dit heel gemakkelijk kunnen corrigeren. Lange leve het fotograferen in raw
              waarom een beetje overbelicht?

              Comment


              • #22
                Re: Fotograferen van doopsel.

                Vooral gekeken dat de foto's scherp en niet bewogen waren.
                Canon

                Comment


                • #23
                  Re: Fotograferen van doopsel.

                  Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                  Vooral gekeken dat de foto's scherp en niet bewogen waren.
                  foto's gemaakt met flits, zijn altijd scherp "flits is 1/1000sec".

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotograferen van doopsel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                    foto's gemaakt met flits, zijn altijd scherp "flits is 1/1000sec".
                    Maar je scherptepunt kan verkeerd liggen!

                    Zelf nog meegemaakt vorige week.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotograferen van doopsel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                      foto's gemaakt met flits, zijn altijd scherp "flits is 1/1000sec".
                      Hangt er vanaf.
                      Alles je de belichting van de omgeving wilt uitbalanceren met het geflitste onderwerp,dan kan het zijn dat je de achtergrond met 1/20 sec bv; moet belichten.
                      Als je onderwerp niet beweegt,dan staat het er scherp op;maar als het niet onbeweeglijk is,dan krijg je een soort spookbeeld erbij,omdat door het aanwezig omgevingslicht en de beweging, je onderwerp een bewegingsonscherpte krijgt.
                      Naar aanleiding van de vraag van TS,een heleboel zitten lezen over allerlei opzetzaken etc.(ik zelf gebruik een Omnibounce),en kwam een tip tegen in een youtube-filmpje voor nachtelijke buitenopnames:achtergrond belichting licht onderbelichten (meterschaal - 1/3 tot 1/2) en flits op -1 tot -1 1/2 zetten. om een beter balans te krijgen.Dit kan het overbelictingsfenomeen misschien wat oplossen??
                      Heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.Anderen doen dit misschien al systematisch??
                      NB:ging over opnames s'avonds in straatomgeving,dus niet in de pikkedonker.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotograferen van doopsel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Hangt er vanaf.
                        Alles je de belichting van de omgeving wilt uitbalanceren met het geflitste onderwerp,dan kan het zijn dat je de achtergrond met 1/20 sec bv; moet belichten.
                        Als je onderwerp niet beweegt,dan staat het er scherp op;maar als het niet onbeweeglijk is,dan krijg je een soort spookbeeld erbij,omdat door het aanwezig omgevingslicht en de beweging, je onderwerp een bewegingsonscherpte krijgt.
                        Naar aanleiding van de vraag van TS,een heleboel zitten lezen over allerlei opzetzaken etc.(ik zelf gebruik een Omnibounce),en kwam een tip tegen in een youtube-filmpje voor nachtelijke buitenopnames:achtergrond belichting licht onderbelichten (meterschaal - 1/3 tot 1/2) en flits op -1 tot -1 1/2 zetten. om een beter balans te krijgen.Dit kan het overbelictingsfenomeen misschien wat oplossen??
                        Heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.Anderen doen dit misschien al systematisch??
                        NB:ging over opnames s'avonds in straatomgeving,dus niet in de pikkedonker.
                        Dit dus. Helemaal uitgelegd hoe ik het had ervaren
                        Ik had idd de belichting ter plekke wat kunnen aanpassen. Maar ik deed het niet omdat dit gemakkelijk te verhelpen is in de nabewerking.
                        De volgende keer (met al wat meer ervaring ) zou ik dit wel al eens proberen aan te passen.
                        Canon

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotograferen van doopsel.

                          Ik vind het heel erg jammer dat de volgende vraag niet gesteld is geweest:
                          "Ben je ter plekke gaan kijken naar de lichtinval en de opstelling?"

                          Da's voor mij toch een redelijke must.
                          Hoe kan je je voorbereiden op iets waarvan je niet weet hoe het eruit ziet of wat je kan verwachten?
                          Instagram / Facebook

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotograferen van doopsel.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Asterion Bekijk bericht
                            Ik vind het heel erg jammer dat de volgende vraag niet gesteld is geweest:
                            "Ben je ter plekke gaan kijken naar de lichtinval en de opstelling?"

                            Da's voor mij toch een redelijke must.
                            Hoe kan je je voorbereiden op iets waarvan je niet weet hoe het eruit ziet of wat je kan verwachten?
                            Ik ben inderdaad niet ter plekke gaan kijken maar via 'google' had ik al foto's gevonden van het hoekje waar de doop ging plaatsvinden.
                            De lichtomstandigheden waren nog zo heel slecht niet. De feestzaal was op dat gebied nog heel wat minder: niets van ramen en daglicht
                            Maar ook dat is toch aardig gelukt. Lees: de mensen waren zeer tevreden.
                            Canon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotograferen van doopsel.

                              Eigenlijk komt het weinig voor dat iemand hier zo uitgebreid raad vraagt aan meer ervaren collega's (zie ook de voorbereiding voor zijn eerste trouwreportage). Ook de discussie onder de deelnemers is dan echt leerrijk. Waarvoor dank en proficiat aan jacky.

                              En dan nu weer de vraag: gaat ge het nog doen, jacky?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotograferen van doopsel.

                                Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                                .... de mensen waren zeer tevreden.
                                En daar gaat het toch om
                                Jan Akkermans
                                (BD1097BE)
                                Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                                Comment

                                Working...
                                X