Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen op feest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen op feest

    Hoi,

    Ik ben gevraagt om te fotograferen op een feest, een disco om precies te zijn.

    Ik heb een Canon EOS 10D ter beschikking met een simpele lens.

    Wie kan mij tips geven over de ISO stand, de diafragma en zo?

    Alvast Bedankt,
    Sem.

  • #2
    Re: Fotograferen op feest

    Oorspronkelijk geplaatst door Sprokeq Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik ben gevraagt om te fotograferen op een feest, een disco om precies te zijn.

    Ik heb een Canon EOS 10D ter beschikking met een simpele lens.

    Wie kan mij tips geven over de ISO stand, de diafragma en zo?

    Alvast Bedankt,
    Sem.
    zoek eens op party fotografie, hier op BD, d'r is al heel veel over geschreven.

    concreet: externe flash op je toestel, toestel op manuele mode, flash op TTL, en recht toe recht aan foto's maken... gebruik je sluitertijd om het omgevingslicht toe te laten.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen op feest

      Vrees idd dat je zonder extra kosten te maken (externe flits, lichtsterke lens) er niet gaat komen met je huidig materiaal
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen op feest

        Ik heb ook nog een Canon Speedlite flitser... gaat dit dan wel werken?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
        Vrees idd dat je zonder extra kosten te maken (externe flits, lichtsterke lens) er niet gaat komen met je huidig materiaal

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen op feest

          Ik heb zelf ook even gezocht en heb nu de volgende informatie:
          • M-Modus
          • Diafragma F4
          • ISO 800
          • Externe Flitser
          • Flitser op -0.7 / -1.0


          Valt hier nog wat aan toe te voegen?

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen op feest

            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Vrees idd dat je zonder extra kosten te maken (externe flits, lichtsterke lens) er niet gaat komen met je huidig materiaal
            Lichtsterke lens is niet echt nodig, externe flitser is wel een must om vlot te kunnen werken, maar je kan ook zonder.

            @hierboven: zie vooral dat je onderwerp niet belicht wordt door het zaallicht, dat het omgevingslicht dus vooral op de achtergrond schijnt en niet op het onderwerp, anders ga je geesten en lichtsporen krijgen doorheen je foto. Zie het partyfotografietopic. Instellingen die je opnoemt zijn ook aan te passen naar gelang de situatie natuurlijk, maar ik ga er even van uit dat je dat al wel weet.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen op feest

              Oorspronkelijk geplaatst door Sprokeq Bekijk bericht
              Ik heb zelf ook even gezocht en heb nu de volgende informatie:
              • M-Modus
              • Diafragma F4
              • ISO 800
              • Externe Flitser
              • Flitser op -0.7 / -1.0


              Valt hier nog wat aan toe te voegen?
              Dit geeft je geen garantie dat je foto goed belicht is. Dit hangt immers af van het beschikbare licht. Je zult je toch echt moeten gaan verdiepen in Diafragma, Sluitertijden en ISO.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen op feest

                Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                Dit geeft je geen garantie dat je foto goed belicht is. Dit hangt immers af van het beschikbare licht. Je zult je toch echt moeten gaan verdiepen in Diafragma, Sluitertijden en ISO.

                http://www.digitalefotografietips.nl...tingsdriehoek/
                Als je met flits werkt, wordt het een driehoek + flitser, da's heel wat anders dan zonder flits.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen op feest

                  Er komt ieder geval een extra factor bij waar je rekening mee dient te houden. Het is mijn inziens verstandig om de basis onder de knie te hebben van belichting. Alvorens men aan de slag gaat met een externe flitser. Goed gebruik kunnen maken van een externe flitser is een vak apart.


                  Een flits vol open recht in het gezicht van je model is niet echt een vleiende manier om iemand vast te leggen. Met een paar simpele aanpassingen en een beetje theoretische kennis krijg je een veel natuurlijker en prettiger resultaat. Deel twee in de serie over flitsers.


                  Als je met een flitser gaat werken ga je werken met twee (bijna) gescheiden belichtingen. Je voorgrond wordt belicht door de flitser, de achtergrond belichting wordt tot op zekere hoogte volledig bepaald door de sluitertijd van de camera (voor het gekozen diafragma en ISO (oftewel Belichtingsdriehoek)). De sluitertijd heeft dus geen invloed op de sterkte van de flits, de belichting van je onderwerp, alleen op de hoeveelheid omgevingslicht die op de sensor valt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen op feest

                    Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                    Er komt ieder geval een extra factor bij waar je rekening mee dient te houden. Het is mijn inziens verstandig om de basis onder de knie te hebben van belichting. Alvorens men aan de slag gaat met een externe flitser. Goed gebruik kunnen maken van een externe flitser is een vak apart.


                    http://www.digitalefotografietips.nl...itsbelichting/
                    Ondanks de verder prima uitleg, staat er ook dit:

                    De flits komt dan niet aan het begin van de belichting, maar net voordat de sluiter weer sluit. Hiermee verklein je de kans dat je model denkt dat de foto al is gemaakt en op zoek gaat naar een nieuwe pose. Het is ook belangrijk te laten weten aan je model dat de sluitertijd relatief lang zal zijn en dat ze dus even goed stil moeten blijven staan.
                    Dat is niet juist. (i/e)TTL zal voor de eigenlijke belichting al één of meerdere meetflitsen genereren die voor het onderwerp niet onderscheidbaar zijn van de eigenlijke flits die later komt.

                    Nogmaals: als je op een feest iets bewegends wil fotograferen: gebruik eerste gordijn, je kan dat ook combineren met een langere sluitertijd.

                    Om de een of andere reden maken zovele fotografen altijd de link lange sluitertijd+flits =tweede gordijn. Alleen maar om de beweging in de 'juiste' richting te krijgen, terwijl dat in heel erg veel gevallen ook echt niet uitmaakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen op feest

                      Bedankt voor jullie reacties!

                      Ik ga nu vol goede moed morgen naar het feest

                      Ik zal nog wel even wat foto's posten!

                      Groet,
                      Sem van der Wal.

                      Comment

                      Working...
                      X