Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen met als doel de juiste focus vinden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen met als doel de juiste focus vinden

    Goedemiddag,
    Ik ben een beginnend fotograaf (de term fotograaf mag ik denk ik nog niet gebruiken...) haha
    Maar heb als einddoel voor de fotografie, foto's te maken van sneakers (een soort productfotografie..)
    nu ben ik bezig met een fotografie cursus om de Iso,diafragma,sluitertijd onder de knie te krijgen en te begrijpen wat deze inhouden..

    alleen vraag ik mij nu af hoe ik toch een soort focus stand handmatig kan instellen.. wil er graag zelf mee spelen maar krijg het maar niet voor elkaar..
    de camera die ik heb gekocht is een Nikon D5600 met een AF-P Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G

    hebben jullie eventueel tips, tricks of kunnen jullie mij hiermee helpen?
    alvast super bedankt !


    hieronder wat foto's van voorbeelden waar ik naartoe wil gaan met mij fotografie.

    ps ook krijg ik het niet voor elkaar om de plaatjes direct hierop te krijgen... (weet iemand hoe je dit misschien doet?)
    (ik ben dus een echte beginner haha)




  • #2
    Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotokwast Bekijk bericht
    Goedemiddag,
    Ik ben een beginnend fotograaf (de term fotograaf mag ik denk ik nog niet gebruiken...) haha
    Maar heb als einddoel voor de fotografie, foto's te maken van sneakers (een soort productfotografie..)
    nu ben ik bezig met een fotografie cursus om de Iso,diafragma,sluitertijd onder de knie te krijgen en te begrijpen wat deze inhouden..

    alleen vraag ik mij nu af hoe ik toch een soort focus stand handmatig kan instellen.. wil er graag zelf mee spelen maar krijg het maar niet voor elkaar..
    de camera die ik heb gekocht is een Nikon D5600 met een AF-P Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 G

    hebben jullie eventueel tips, tricks of kunnen jullie mij hiermee helpen?
    alvast super bedankt !


    hieronder wat foto's van voorbeelden waar ik naartoe wil gaan met mij fotografie.

    ps ook krijg ik het niet voor elkaar om de plaatjes direct hierop te krijgen... (weet iemand hoe je dit misschien doet?)
    (ik ben dus een echte beginner haha)



    https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j...80486214448647
    Mss zegt de handleiding daar wat over. Denk ik
    YMMV
    Last edited by Nerdifant; 30 januari 2020, 17:24.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

      Lees eerst aandachtig het Forumreglement waarvan dit sticky onderdeel uitmaakt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

        Je bedoelt waarschijnlijk scherptediepte.(DOF) Onderwerp scherp,achtergrond onscherp.
        Groot diafragma,dus klein cijfer 3.5.Volledig open
        Lange brandpuntafstand,dus bij jou 55mm.Wegblijven van de groothoek.

        Probleem bij jouw lens is dat op 55 mm,je lens een 5.6 is.Niet zo ideaal om dit effect te bekomen.Te proberen.
        Ideaal is een 1.4,1.8 of 2.8 lens.
        Kost natuurlijk wat meer.
        Zeer summiere uitleg,zonder bedenkingen over Tilt and Shift-lenzen,toch gebruik van lichtsterke groothoek etc.,PS-bewerkingen

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

          Wat wil je bereiken?
          bv drie lego mannetjes op een rij waar je afwisselend scherp stelt op eentje maar toch ervoor zorgt dat de anderen wazig zijn?
          wil je een opname met een (onscherpe) boom in het midden van je beeld maar toch scherpte op de persoon 5 meter voor die boom?

          spelen met diafragma, zoomstand (ingezoomd of juist niet) en manuele focus!! zouden dat moeten bereiken!

          even de camera handleiding doornemen, of neem een iets meer gevorderde amateur onder de arm als "leermeester"

          Maar vooral: blijf vragen stellen en proberen!! het is niet zo moeilijk eens alles duidelijk is
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

            Kijk even naar zijn links.
            Weet je direct wat hij wil.
            Sneakers scherp met een paar +/- scherpe benen eraan ,achtergrond en voorgrond uit focus.

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen met als doel de juiste focus vinden

              Demuro... bedankt!

              in dat geval, koop u een lichtsterke lens! scoor ze tweedehands! mogelijk geraak je met een 50mm vast 2.8 al ergens, en die zijn niet overdreven duur!
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment

              Working...
              X