Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in het donker ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in het donker ....

    Heren en dames,

    Als beginnend amateur fotograaf zit ik met het volgende probleem!
    Dit weekend is er in Zolder de 24 uurs wedstrijd van het belcarkampioenschap!

    Nu had ik graag naar daar afgezakt om wat foto's te nemen!
    Gisteren tijdens de nachttraining mijn licht al even gaan opsteken, maar ben daar tot de conclusie gekomen dat 's nachts foto's nemen niet zo evident is!

    Iemand tips naar instellingen en techniek toe? Flash of juist geen flash? instellingen van de camera ed ....

    Alvast bedankt!

    Groetjes,
    Tom
    Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Fotograferen in het donker ....

    Een flash zou ik niet gebruiken hoor, dit heeft geen enkel nut op zo'n afstand.
    Groetjes DD
    Fronstages

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen in het donker ....

      Oorspronkelijk geplaatst door DD Bekijk bericht
      Een flash zou ik niet gebruiken hoor, dit heeft geen enkel nut op zo'n afstand.
      Owkeej ...geen flash dus ....
      Hoe kan ik het dan wel aanpakken? Of beter misschien, hoe zou jij het doen? (ben altijd ne straffe geweest in nadoen )

      Greetz,
      Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen in het donker ....

        Oorspronkelijk geplaatst door DD Bekijk bericht
        Een flash zou ik niet gebruiken hoor, dit heeft geen enkel nut op zo'n afstand.
        je zou eens moeten weten hoever een flash wel zou kunnen gaan...

        ISO serieus verhogen, lichtsterke lenzen gebruiken! (veel sneller bij focussen)...
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen in het donker ....

          Is voor mij ook nieuw maar mss het volgende:

          Toestel op statief
          Focus op manueel (en dan ook even instellen voor de betrokken locatie)
          Diafragma volledig open (voorkeur)
          Iso op 800
          Afstandsbediening (met of zonder kabel)


          Enkele shots testen en curve bekijken, eventueel controleren op lap top?
          En daar een tijdje blijven staan zonder instellingen te veranderen.

          Dan veranderen van positie en hetzelfde.

          Maar een idee hé, heb dat nog nooit gedaan dus.
          Last edited by loloboy; 6 september 2007, 12:22.
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen in het donker ....

            misschien meedelen of het over rijdende of stilstaande wagens gaat?
            Daar zit wel een pak verschil tussen hoor...
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen in het donker ....

              Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
              misschien meedelen of het over rijdende of stilstaande wagens gaat?
              Daar zit wel een pak verschil tussen hoor...
              Rijdende natuurlijk! Om stil te staan moet je nog altijd geen nachttraining houden he ....

              Groetjes,
              Canon EOS 350 D, 15-55 kitlens, Canon EF 70-200 L, Speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen in het donker ....

                ga je voor panning of voor een "snapshot"
                al deze dingen spelen een rol
                zorg voor een goed verlicht gedeelte van het parkour of probeer rekening te houden met rondrijdend verkeer (de wagen volgend kan ook een deel verlichten)
                manueel gaan, afstand instellen, snelle lens, afhankelijk van de afstand bijflitsen (en iso aanpassen als je flitst) en veel, heel veel foto's nemen.
                suc6 en show some results he
                square lens produces round picture. or was it ...

                KeeJoZ

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen in het donker ....

                  iso 1600 en je F getal zo klein mogelijk, en hopen dat het lukt :d
                  Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                  http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen in het donker ....

                    [QUOTE=de.lesse.be;1551447]je zou eens moeten weten hoever een flash wel zou kunnen gaan...

                    de standaard flash van mijn nikon d50 is normaal voorzien om te flitsen vanop 0.6 tot 7.5 m afstand, als je in een donkere ruimte staat (was overlaatst op een concert) heb ik al ondervonden dat je vanop 25m ook nog een serieuze flits/ belichting hebt (ik hed dan wel de flitser op max gezet)
                    ik zou het eens proberen met flits ook hoor wie weet...
                    Nikon D50, 18-55mm kitlens, sigma 70-300mm f4-5.6 II apo macro super
                    Fotoshop 7.0.1, cs2 9.0.2, cs3 Extended

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen in het donker ....

                      [QUOTE=c.j.;1552120]
                      Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                      je zou eens moeten weten hoever een flash wel zou kunnen gaan...

                      de standaard flash van mijn nikon d50 is normaal voorzien om te flitsen vanop 0.6 tot 7.5 m afstand, als je in een donkere ruimte staat (was overlaatst op een concert) heb ik al ondervonden dat je vanop 25m ook nog een serieuze flits/ belichting hebt (ik hed dan wel de flitser op max gezet)
                      ik zou het eens proberen met flits ook hoor wie weet...
                      de piloot zal blij zijn als je hem op de kop flitst net in de bocht
                      Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
                      http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen in het donker ....

                        Ik heb geen ervaring met rijdende auto's te fotograferen in de donkeren...
                        Maar als je bedenkt dat je tijdens de dag in een donker stadhuis op iso 800 a 1/60 op 2.8 moet fotograferen dan vraas ik dat je ( waarschijnlijk met een 200 mm ) niks zal kunnen doen buiten om rijdende auto's te fotograferen.

                        Mijn gedacht ?
                        Al uw foto's zullen bewogen zijn, niks scherp.
                        En als er al eens een foto tussen zal zitten waar jij niet bewogen hebt zullen de auto's lichtstrepen zijn omdat je aan een sluitertijd zal zitten van 1/15 of langer...

                        Om eerlijk te zijn, ik zou er zelfs niet aan beginnen want ik vrees dat het een slag in het water zal zijn. Maar proberen kost gelukkig geen geld meer he !
                        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen in het donker ....

                          misschien best fotograferen met een hoger gevoeligheid bv 800 of zelfs 1600 asa indien deze instelling op jou toestel mogelijk is .
                          OF fotograferen met langere sluitertijd op statief .... zeker leuke effeten mogelijk ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen in het donker ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                            Mijn gedacht ?
                            Al uw foto's zullen bewogen zijn, niks scherp.
                            En als er al eens een foto tussen zal zitten waar jij niet bewogen hebt zullen de auto's lichtstrepen zijn omdat je aan een sluitertijd zal zitten van 1/15 of langer...

                            Om eerlijk te zijn, ik zou er zelfs niet aan beginnen want ik vrees dat het een slag in het water zal zijn. Maar proberen kost gelukkig geen geld meer he !
                            Maar hier kan je dan ook creatieve foto's uithalen hé. Maar om scherpe foto's te hebben zal je inderdaad stilstaande auto's moeten hebben vrees ik (en dan nog met statief). Tenzij er natuurlijk ergens goede verlichting is (of zoals eerder gezegd door een andere auto). Maar de slaagkansen zijn klein
                            Maar zeker proberen zou ik zeggen.
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen in het donker ....

                              kijk gewoon eens ff naar de TV, en kijk hoe de pro's dat doen.

                              Hebben zij een statief bj ? -> nee
                              Gebruiken zijn een flits ? -> ja
                              staan zij ver van het onderwerp af ? -> nee
                              --
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

                              Comment

                              Working...
                              X