Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen door plexiglas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen door plexiglas

    Ik wens foto's te nemen van bepaalde sites en voorwerpen die zich buiten bevinden. Om mijn toestel te beschermen zijn we een omkasting aan het maken.

    Om doorheen de omkasting te fotograferen dien ik vanzelfsprekend een doorzichtig oppervlak te hebben. Hiervoor dacht ik aan plexiglas.

    Ik vraag me hierbij echter af of dit wel een goede keuze is. Hoe sterk zal de kwaliteit van de te nemen beelden hieronder leiden? Wat met flitsen doorheen de plaat?

    Ik dien ook een afweging te maken tussen zo dik mogelijk (sterker) en zo fijn mogelijk (in mijn ogen minder mogelijke vervorming?).

    Iemand ideeën?

    Alvast bedankt.
    www.vulstekebvba.be

  • #2
    Re: Fotograferen door plexiglas

    Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
    Ik wens foto's te nemen van bepaalde sites en voorwerpen die zich buiten bevinden. Om mijn toestel te beschermen zijn we een omkasting aan het maken.

    Om doorheen de omkasting te fotograferen dien ik vanzelfsprekend een doorzichtig oppervlak te hebben. Hiervoor dacht ik aan plexiglas.

    Ik vraag me hierbij echter af of dit wel een goede keuze is. Hoe sterk zal de kwaliteit van de te nemen beelden hieronder leiden? Wat met flitsen doorheen de plaat?

    Ik dien ook een afweging te maken tussen zo dik mogelijk (sterker) en zo fijn mogelijk (in mijn ogen minder mogelijke vervorming?).

    Iemand ideeën?

    Alvast bedankt.
    Eigenaardige keuze om dit te doen, zie er eigenlijk het nut niet van in.
    Maar anders kan je misschien beter eens uitkijken naar hetgeen gebruikt wordt bij het duiken

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen door plexiglas

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Eigenaardige keuze om dit te doen, zie er eigenlijk het nut niet van in.
      Maar anders kan je misschien beter eens uitkijken naar hetgeen gebruikt wordt bij het duiken

      grts
      Sieg
      Zie het als een time laps camera die buiten gebruikt wordt. Maar de camera is niet ip68, waardoor we de omkasting gebruiken om hem te beschermen tegen weer en wind + om diefstal te ontmoedigen.

      Ik heb geen idee wat ze bij duiken gebruiken. Enlighten me please.
      www.vulstekebvba.be

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen door plexiglas

        Gebruik van gelaagd glas is ook mogelijk. Twee glasplaten van 3mm met pvb film er tussen is toch sterk er veilig genoeg. Bij elke glashandel zo te verkrijgen op de gewenste maat en geen vertekening in je opnames. Hoe je het met moet oplossen
        denk ik de flits tegen het glas plaatsen. De flits in een twee box op de zelfde wijze er naast kan ook een oplossing.
        Last edited by Felix69; 12 februari 2018, 12:49.

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen door plexiglas

          voor duiken worden er specale onderwaterhuizen gebruikt. Deze zijn uit plexi of harde plastic of aluminium vrvaardigd. voor de lens zit hoogwaardig glas maar welk glas dit juist is weet ik spijtig genoeg niet
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen door plexiglas

            Ik denk dat je de flits best apart zet, of in een apart compartiment zodat het licht van de flitser zeker niet op een of andere manier gemakkelijker naar de lens geraakt (rechtstreeks door het plexiglas of door reflecties in de box) dan naar het te belichten onderwerp.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen door plexiglas

              Plexi is enorm krasgevoelig. Er bestaan speciale plexiplaten die behandeld zijn en minder krasgevoelig (kraswerend durft men beweren) maar die zijn pokkeduur vergeleken met standaard plexi of met glas.
              Noteer ook dat de 'kraswerende' versies enkel aan één kant kraswerend zijn.
              Anyway, in jouw geval zou ik glas (de aangehaalde 3 mm lijkt me al genoeg) nemen van een zo goed mogelijke optische kwaliteit. Je kan de 'glasopening' klein houden om braak te minimaliseren en risico op waterinsijpeling zo klein mogelijk te houden.
              Mbt de flash: die zou ik in een apart behuizing aanbouwen om geen reflexies in je camerabehuizing te krijgen.

              Slu!

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen door plexiglas

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                Anyway, in jouw geval zou ik glas (de aangehaalde 3 mm lijkt me al genoeg) nemen van een zo goed mogelijke optische kwaliteit.
                Tjerri
                Is wel 2 maal 3mm. Gelaagd glas zijn twee glasplaten met een laag PVB er tussen die na samenstelling niet meer zichtbaar is. Ook het zelfde als in een voorruit van aan auto. Kan je ook bestellen op andere dikte maar hiervoor lijkt me 6 mm meer dan genoeg.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen door plexiglas

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                  Zie het als een time laps camera die buiten gebruikt wordt. Maar de camera is niet ip68, waardoor we de omkasting gebruiken om hem te beschermen tegen weer en wind + om diefstal te ontmoedigen.

                  Ik heb geen idee wat ze bij duiken gebruiken. Enlighten me please.
                  Dit noemen ze onderwaterbehuizingen, even Googlen en je krijgt genoeg info zoals hier https://www.onderwaterhuis.nl/onderw...te-behuizingen
                  De flitsers of flitser zal je sowieso apart in een behuizing moeten steken, kwestie van reflectie in het compartiment van de camera te mijden
                  Het gebruik van gewoon plexiglas is niet aan te raden omdat dit een waas over de opname legt door de mindere kwaliteit, zeker als dit een tijdje buiten staat.

                  Misschien ben je goedkoper af om een wild trail camera te gebruiken, zijn niet overdreven duur tegenwoordig en doet hetgeen jij wilt
                  Je hebt ze in verschillende versies maar ook bij dat geldt uiteraard dat je krijgt waarvoor je betaald

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen door plexiglas

                    Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                    Is wel 2 maal 3mm. Gelaagd glas zijn twee glasplaten met een laag PVB er tussen die na samenstelling niet meer zichtbaar is. Ook het zelfde als in een voorruit van aan auto. Kan je ook bestellen op andere dikte maar hiervoor lijkt me 6 mm meer dan genoeg.
                    Felix,

                    Heb je een idee waar dit deftig en toch relatief voordelig gedaan wordt? Ik heb niet direct voeling met glashandelaars.

                    Mag ik veronderstellen dat dit een beter resultaat zal hebben dan gegoten plexiglas van 6mm dik?
                    www.vulstekebvba.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen door plexiglas

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
                      Felix,

                      Heb je een idee waar dit deftig en toch relatief voordelig gedaan wordt? Ik heb niet direct voeling met glashandelaars.

                      Mag ik veronderstellen dat dit een beter resultaat zal hebben dan gegoten plexiglas van 6mm dik?
                      Gelijk welke glashandel (geen Hubo of Brico) zal je zonder probleem dit kunnen aanbieden in de gevraagde afmeting en is echt niet duurder dan plexiglas. Zelf zal je dit niet kunnen snijden als je daar geen ervaring mee hebt, is met een snit aan beide zijden, dubbel afbreken en folie doorsnijden dus best op maat bestellen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen door plexiglas

                        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                        Gelijk welke glashandel (geen Hubo of Brico) zal je zonder probleem dit kunnen aanbieden in de gevraagde afmeting en is echt niet duurder dan plexiglas. Zelf zal je dit niet kunnen snijden als je daar geen ervaring mee hebt, is met een snit aan beide zijden, dubbel afbreken en folie doorsnijden dus best op maat bestellen.
                        Ik was al wat aan het opzoeken en kwam "diamantglas" tegen. Blijkbaar heel wat "helderder" dan gewoon glas. Daar ervaring mee?
                        www.vulstekebvba.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen door plexiglas

                          Glas is eigenlijk groen van kleur maar dit is enkel maar zichtbaar als je veel glasplaten op elkaar stapelt. Je kan al met veel moeite merken als je aan een loket in een bankgebouw komt waar dit beveiligd glas een samenstelling is van meerdere platen in verschillende diktes met PVB folie en een totale dikte
                          van 37mm in de meeste gevallen. Diamantglas is zuiverder en meestal gebruikt in de meubel industrie voor bv een legboord in een kast. Mogelijk is dit ook wel in een glashandel te verkrijgen maar zelf in die 25 jaar bij AGC nooit in stock gehad. Maar glas voor dubbele beglazing is er een Extra Clear beschikbaar maar dit is maar een paar procent klaarder dan gewoon glas dus is het eigenlijk de moeite niet op daar op zoek naar te gaan.
                          Doe eens een test met een foto te maken dicht tegen je vensterraam als het gewoon glas is en nog eens het zelfde met je raam open en bekijk dan eens de twee foto's of je een verschil merkt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen door plexiglas

                            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                            Glas is eigenlijk groen van kleur maar dit is enkel maar zichtbaar als je veel glasplaten op elkaar stapelt. Je kan al met veel moeite merken als je aan een loket in een bankgebouw komt waar dit beveiligd glas een samenstelling is van meerdere platen in verschillende diktes met PVB folie en een totale dikte
                            van 37mm in de meeste gevallen. Diamantglas is zuiverder en meestal gebruikt in de meubel industrie voor bv een legboord in een kast. Mogelijk is dit ook wel in een glashandel te verkrijgen maar zelf in die 25 jaar bij AGC nooit in stock gehad. Maar glas voor dubbele beglazing is er een Extra Clear beschikbaar maar dit is maar een paar procent klaarder dan gewoon glas dus is het eigenlijk de moeite niet op daar op zoek naar te gaan.
                            Doe eens een test met een foto te maken dicht tegen je vensterraam als het gewoon glas is en nog eens het zelfde met je raam open en bekijk dan eens de twee foto's of je een verschil merkt.
                            Bedankt voor de info!

                            Ik heb je laatste tip gisteren geprobeerd met een douchedeur. Daar zie ik wel degelijk een verschil.

                            Nog een link naar een verkoper van dat diamantglas: https://www.glaskoning.be/enkel-glas...glas#bestellen
                            www.vulstekebvba.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen door plexiglas

                              Een douchedeur is gehard glas en staat bij productie na eerst op maat te zijn gemaakt door verhitting en afkoeling waarbij de randen sneller gekoeld worden dan het midden onder spanning waardoor er een optische vervorming in het glas komt. Kan ook zijn dat er een lichte tint in het glas zit.
                              In het geval waarvoor jij het zou voor willen gebruiken moet je toch een test doen naar het daglicht toe.

                              Comment

                              Working...
                              X