Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

    Als je werkt met de MP-E65mm f/2.8 1-5x Macro lens is flitsen een must, hier wat info van 2 van de mogelijkheden om een flitsverzachter te maken.. ik heb er de laatste jaren veel gemaakt..

    Vroeger had ik de Canon Macro Twin Lite MT-24 EX, maar de laatste jaren heb ik de veel goedkopere Yongnuo YN-24EX Macro twin lite flitser voor Canon.. deze voldoet voor mijn macro-doeleinden kwalitatief helemaal gelijkwaardig, uiteindelijk is de zelfgemaakte flitsverzachter net zo belangrijk, want zonder is voor mij het licht (voor beide flitsers) te hard op deze korte afstand, wat wel makkelijk is bij deze genoemde flitsers zijn de 2 verstelbare flitskoppen.

    De laatste 14 jaar heb ik zelf al tientallen flitsverzachters gemaakt ze waren allemaal gelijkwaardig qua kwaliteit en zachtheid, de rode draad was altijd met de Kaiser flash shoe (voor meer hoogte van de flitskoppen t.o.v. de verzachter) en met transparant perkamentpapier... zie foto 1.
    Ik gebruikte voorheen o.a. 2 kleine bonenblikjes en transparant geschuurde koepeltjes met 2 lagen perkamentpapier, soms ook alleen een ronde vorm met 2 lagen perkament papier.... als je eenmaal door hebt hoe het werkt kun je veel varianten zelf maken.

    maar nu ben ik de laatste tijd een ander model aan het testen met een niet zelfgemaakt koepeltje van Gary Fong dat ik op internet ergens tegenkwam die een andere fotograaf gebruikte. Deze bevalt overigens net zo goed als de vele andere flitsverzachters die ik zelfgemaakt heb, het kan best zijn dat ik deze op een gegeven moment net als al mijn voorgaande flitsverzachters ook weer vervang door weer iets anders om weer iets nieuws te proberen maar voorlopig hou ik het bij dit koepeltje van Gary Fong.
    99,9% van mijn macrofoto's zijn gemaakt met een geheel zelfgemaakte constructie.. maar zoals gezegd het koepeltje van Gary Fong (samen met de andere dingen zie foto) is volkomen gelijkwaardig qua zachtheid en bevalt heel goed.


    Op foto 1 zie je:
    1: de Yongnuo YN-24EX Macro twin lite flitser voor Canon.
    2: A4 150 grams transparant perkamentpapier, je knipt hier 2 rondjes uit om in de koepeltjes van de inverted dome te leggen.
    3: Het voorfrondje van de flitser met daarop 2 apart gekochte Kaiser 1200 Bounce flash shoe.
    4: de Kaiser 1200 Bounce flash shoe, hier heb ik dus 2 stuks van..

    Op foto 2 zie je:
    1: Gary fong inverted dome lightsphere white. Hier heb je er 2 van nodig voor elke flitskop
    2: Voor- en bovenaanzicht uiteindelijke setup.

    Ps Ik heb de inverted dome koepeltjes vastgezet met klittenband en een stukje ijzerdraad aan de flitskoppen, in de koepeltjes heb ik daarvoor 2 kleine gaatjes gemaakt.

    Let wel dit is maar 1 van de vele mogelijke flitsverzachters, je hebt echt niet per se deze gary fong koepeltjes nodig ik heb het bijna altijd zonder gedaan...je kunt met de twee Kaiser flash shoe's en meerdere lagen perkamentpapier met bijv. 1 cm ertussen ook een heel eind komen.






    foto1





    foto2






    Update: nog extra mogelijkheid/variant flitsverzachter..


    Ps voorheen heb ik meerdere jaren onderstaande flitsverzachter gehad, ik heb hiermee dus de meeste foto's gemaakt die ik de afgelopen jaren hier heb geplaatst.

    Onder elke flitskop de Kaiser 1200 Bounce flash shoe, plus nog een extra flash shoe van ongeveer 1cm hoogte (voor nog iets meer hoogte) (zie foto 3) die had ik nodig voor de iets te hoge bonenblikjes.
    Dan 2 lege bonenblikjes die ik van binnen met aluminiumtape heb afgeplakt, voor elke flitskop 1 bonenblikje...
    In een hobbywinkel heb ik 4 transparante plastic koepeltjes gekocht die ik met schuurpapier diffuus heb gemaakt... per blikje heb ik 2 koepeltjes in elkaar gedaan met de bolle kant omhoog.. dan heb ik zowel aan de boven- en onderkant van de koepeltjes 1 velletje 150 grams transparant perkamentpapier gedaan om zo nog 2 extra lagen te krijgen..... verder heb ik wat plakband gebruikt om de koepeltjes vast te plakken en met tyraps de boel vast gezet....dit alles op de plek (voorfrontje van de flitser) waar je nu de Gary fong koepeltjes ziet op foto 2.



    foto3



    Rob,
    Last edited by natuurfreak; 24 maart 2021, 09:49.

  • #2
    Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

    Zeer goed idee om dit op deze plaats te posten!
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

    Comment


    • #3
      Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

      Hier staat dat echt op zijn plaats zelfs voor het nageslacht

      En nu maar hopen dat er nogal wat volgelingen op afkomen hé !
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
        Hier staat dat echt op zijn plaats zelfs voor het nageslacht

        En nu maar hopen dat er nogal wat volgelingen op afkomen hé !
        Die werkwijze is wel aanpasbaar aan andere toestellen en objectieven dan Canon en MPE65, Canon is op dat gebied wel een pionier geweest.
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

          Afgelopen jaren veel complimenten gehad over mijn zachte flitslicht... ook veel pm's gehad over hoe ik dat toch doe.

          Nu ik eindelijk een tutorial heb gemaakt lijkt het bijna verspilde moeite gezien er nauwelijks reactie's zijn.. maar goed, we zullen maar denken dat sommige mensen er wellicht in stilte hun voordeel mee doen...dan is het toch nog ergens goed voor..

          Rob,

          Comment


          • #6
            Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

            Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
            Afgelopen jaren veel complimenten gehad over mijn zachte flitslicht... ook veel pm's gehad over hoe ik dat toch doe.
            Nu ik eindelijk een tutorial heb gemaakt lijkt het bijna verspilde moeite gezien er nauwelijks reactie's zijn.. maar goed, we zullen maar denken dat sommige mensen er wellicht in stilte hun voordeel mee doen...dan is het toch nog ergens goed voor..
            Rob,
            Mogelijk komt men hier meer kijken voor tips en om iets bij te leren. (Zonder te reageren).
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment


            • #7
              Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

              Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
              Mogelijk komt men hier meer kijken voor tips en om iets bij te leren. (Zonder te reageren).
              okey.... thanks..


              Rob,

              Comment


              • #8
                Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jumpingjacquesflash Bekijk bericht
                Mogelijk komt men hier meer kijken voor tips en om iets bij te leren. (Zonder te reageren).
                Inderdaad.
                En dus: toch bedankt.

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

                  Ian McConnachie maakt er op maat voor verschillende flitsers; niet goedkoop, maar wel degelijk materiaal.
                  Ben alleszins tevreden van de set voor mijn Canon Macro Twin Lite MT-24 EX.
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

                    Interessant hoor - dank voor het delen
                    Peter
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

                      Bedankt voor je hele mooie uitleg Rob
                      Zo veel mensen, zoveel meningen
                      Groetjes Francine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsverzachter voor MP-E 65mm.

                        Op deze website staan mogelijks ook wat bruikbare tips voor macro-flitsen (en heel mooie foto's)
                        Probably the most important aspect of the whole process of capturing good and interesting macro images is my, or your, state of mind. A meditative approach assuming respect for the small nature wil…

                        Comment

                        Working...
                        X