Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser basics voor oa. partyfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser basics voor oa. partyfotografie

    Hallo,

    Eerst wil ik al zeggen dat ik het ga hebben over feestjesfotografie. Ik noem dit zo omdat het dus wel degelijk op redelijk kleine fuifjes is met natuurlijk niet altijd de goede belichting. Ook wil ik zeggen dat ik mij al uren met dit forum heb bezig gehouden i.v.m. partyfotografie en dat ik hier alles gelerd heb dat ik al kan.

    Ik werk in een jeugdhuis en doe daar elke week de fotografie. Ik doe dit ook buite het jeugdhuis omdat ik gekend ben als de fotograaf omdat ik dit gedaan heb in school.
    Ik moet wel zeggen, zoals hierboven vermeld, dat het nooit grote concerten of party's zijn. Maar ik vind dit goed om het te leren.

    Ik heb een Canon EOS 500D met de kitlens 18-55. Ik heb voorlopig nog niet genoeg geld voor een volgende lens. (Aanraders voor lenzen mogen altijd.)

    Ik ken al de juiste instellingen en ken alles al van mijn camera.

    Ik heb nu vooral vragen bij het gebruik van een externe flitser. Want daar weet ik eigenlijk helemaal niets over. Ik lees veel over die flitsers hier op het forum maar ik snap het niet altijd dus daarom vraag ik de volgende dignen.

    Ik weet dat de flitser het beeld bevriest maar wat zijn dan precies die instellingen hiervoor? (ik heb geen nog geen flitser dus ik kan niets uitproberen)
    Ik heb vanalles gelezen over sync speeds die met je sluitertijd te maken hebben maar daar snap ik nog niets van. Ook snap ik niet wat men bedoelt met flitsen op het 1ste gordijn of het 2de gordijn.
    Ik denk dat als ik een flitser heb ook zeker een difuser nodig heb zodat de flitsen niet te fel worden. (of ben ik mis?)

    Ik kan goedkoop aan een flitser komen, mar die flitser "flitst" enkel. Je kan de kop niet draaien en geen andere instellingen doen rechtstreeks op de flitser. Is het een goede zaak om die te kopen? Het is een Canon 220 ex.

    Dus eigenlijk vraag ik hoe een externe fliter werkt en hoe die te gebruiken op een "feestje".

    Ps. Mijn grote probleem op partyfotografie is eigenlijk gewoon het feit dat veel beelden onscherp zijn en de persoon/personen er niet genoeg uitkomen, ze hebben dezelfde kleur en belichting als de achtergrond en zijn onscherp of bewogen. Dit wil ik dus voorkomen met een flitser.

    Ik hoop dat jullie mij willen helpen, ik zou het erg apprecieren.

    Alvast veel dank.
    Canon EOS 500D, Canon 18-55mm F/3.5-5.6, Canon 24-105mm F/4
    Flickr:OciNicO

  • #2
    Re: Flitser basics voor oa. partyfotografie

    Ik ben zelf van de zomer met hetzelfde bezig gegaan. Ik werd gevraagd voor een fotoshoot tijdens een prive-studenten party ( buiten ). Ik heb toen een flitser geleend. Dat was een 430EX.
    Ik zou zeggen.... leen van iemand een flitser en oefen een avondje.

    Wat betreft de juiste instellingen.. die bestaan uiteraard niet maar er zijn wel richtlijnen, elke situatie is anders.
    Zet je flitser op E-TTL. Dit houdt in dat de flitser voor jouw automatisch de juiste flitskracht bepaald. De maximale syncspeed is niet belangrijk in het donker ( dit houdt in dat je flitslicht niet op je sensor terecht komt indien je, in jouw geval 500d, de sluiter tijd sneller dan 1/250 ste insteld. Op de AV stand zal jouw camera dat met een flitser aangesloten niet kunnen.

    Ik heb toen het donker werd op de AV stand gefotografeert maar kwam tot de conclusie dat de belichting telkens anders was. De personen waren goed belicht ( door de TTL stand op de flitser ) alleen de sluitertijd werd soms zo lang ( 1,5 sec. bij iso 400 ) dat de foto niet erg mooi werd, teveel beweging. Ik ben toen overgeschakeld naar de M stand en hield bij een diafragma van 4 een sluitertijd van 1/10 aan. Later ben ik naar iso 800 en zelfs naar 1600 gegaan om genoeg "ambient" licht binnen te krijgen. Ambient licht is het licht zonder de flitser.

    kijk op foto.dionio.nl voor de resultaten.
    Destijds had ik totaal geen ervaring en was het vooral veel proberen met verschillende instellingen, alleen daardoor snap je wat de instellingen voor effect hebben op de uiteindelijke foto.

    Indien je binnen fotografeert heeft een diffuser zin omdat je licht via het plafond of muren verspreid. Het heeft echter niets te maken met felheid. Buiten heeft een diffusor nauwelijks/geen zin.

    Flitsen op het 2e gordijn levert een mooier resultaat op met bijvoorbeeld dansende mensen. Het effect kan je zo googlen. zijn genoeg voorbeelden te vinden.

    Ik raad je wel aan een canon 430 te kopen ipv de 220. Het via het plafond flitsen met de diffusor kan niet met een 220.

    Succes met je fuifenfotografie.
    Last edited by dionio; 17 november 2009, 20:52.
    40D + Grip | 17-85 IS | 50mm 1.8 | 580EX ii + Bosch flitser uit 1971| Strobist triggers en diffusors | Big bag to put it in

    Comment


    • #3
      Re: Flitser basics voor oa. partyfotografie

      Al erg veel dank voor de heldere uitleg die je gegeve hebt .
      Ik gebruik voorlopig af en toe de ingebouwde flitser.
      Ik weet dat die echt slecht is maar ik zit even in geldnood dus ik kan voorlopig een externe flitser niet kopen.
      Heeft iemand wat tips voor de ingebouwde flitser beter te gebruiken?
      Dank.
      Canon EOS 500D, Canon 18-55mm F/3.5-5.6, Canon 24-105mm F/4
      Flickr:OciNicO

      Comment


      • #4
        Re: Flitser basics voor oa. partyfotografie

        Over je interne flitser heb je zo goed als géén controle, hij heeft niet zoveel kracht en zit te kort bij de lens om rode ogen echt te kunnen vermijden. DIe 220 EX is al wat krachtiger en kan je vanaf je 500D bedienen. Op zich is die 220 dus zeker al beter dan de camera-flits, maar als je al aangeeft dat je krap bij kas zit zou *ik* die waardevolle centjes al zeker niet aan deze flits schenken. Grootste voordeel van die 220 is dat hij compact is, en al heel minder zijn geweldige flitseigenschappen. Te weinig power en je blijft geld uitgeven aan statieven/draadloze dingen/kabels om hem een beetje flexibel te kunnen gebruiken. Je kan immers zelf nog niet gericht flashen. => doorsparen voor een 430... (daar kan je tenminste tegoei off-shoe mee gaan flitsen).

        Ik denk dat als ik een flitser heb ook zeker een difuser nodig heb zodat de flitsen niet te fel worden
        E-TTL II ->> google maar eens wat hiervan de mogelijkheden zijn. Dit bepaalt fel of minder fel. Een diffuser maakt het licht zachter, maar niet per se minder fel. M.a.w. het spreidt je licht in de breedte. Een diffuser kan handig en interessant zijn, maar heeft in mijn ogen meer nut als je manueel flitst en niet via E-TTL.

        al die gordijnen ->> flitsen op het eerste of tweede gordijn is enkel van belang als je werkt met lange sluitertijden. Stel dat je fotografeert met een sluitertijd van 1 seconde (en je flits is de voornaamste lichtbron) en je flitst op het tweede gordijn dan zal je foto de scene bevriezen op het einde van die seconde. vb. http://oreilly.com/images/hacks/digp.../dphk_0414.jpg


        bevriezen ->> als je een foto wil maken van een object in beweging kan het zijn dat je toch wil dat het op de foto uitziet alsof het stil staat. Stel, je fotografeert een fietser met een sluitertijd van 1/4 s, dan zal je (bewegingsonscherpte) op de foto zien dat die fietser beweegt. Stel dat je een sluitertijd gebruikt van 1/160s, dan zal je merken dat die fietser gedurende die 1/160 seconde eigenlijk niet noemenswaardig vooruit is gegaan, en heb je de actie bevroren. Een actie bevriezen met een flash komt op hetzelfde neer. Ook al is je sluiter relatief lang open, de actie wordt maar een heel korte tijd belicht waardoor er alleen maar op het moment dat je flitst licht kan opvangen met je camera.


        algemeen ->> http://photonotes.org/articles/eos-flash/

        Comment


        • #5
          Re: Flitser basics voor oa. partyfotografie

          Basisinstellingen/trucs:

          Ideale situatie voor een portret is de volgende: een persoon of personen waarop niet al te veel licht schijnt en achter hen het zaallicht. Als je een foto zonder flits zou trekken zou je dus achtergornd goed belicht hebben, maar de voorgrond extreem onderbelicht. Wat je hier wil doen is je instellingen zo etten voor de achtergrond goed belicht te krijgen. (vaak zo rond de 1/30-1/3 - iso 800-1600) en diafragma rond de 4. Sneller gaat al snel te weinig dof opleveren om iedereen en alles scherp te krijgen. Dat je belichting van de achtergrond er niet knal opzit is eigenlijk niet zo'n ramp, maar het is wel leuk natuurlijk. Die achtergond gaat ook enorm bewogen zijn, maar aangezien die sowieso niet scherp is, is dat niet storend. Je stelt vervolgens je flits in op TTL en je metering op centerweighted. Je flits gaat nu je donkere personen invullen. Een flits flitst maar een fractie van een seconde en zal dus je onderwerp 'bevriezen' op een bewogen achtergrond. Belan,grijk is dat er een groot verschil tussen voorgrond en achtergrond is. ik heb het nooit expliciet gemeten, maar denk toch aan minstens een stop of twee verschil. Flitsen op tweede gordijn doe ik eigenlijk in zulke situaties nooit, omdat je dan het risico loopt dat mensen hun ogen dicht hebben (voor de eigenlijke opname vuurt de camera een korte reeks flisten af om de belichting te meten, dan volgt de eigenlijke opname en dan pas de eigenlijke flits. Die voorflitsen doen mensen hun ogen sluiten) en je het moment makkelijker mist. De flits komt pas enige tijd nadat je de knop hebt ingedrukt. Het enige voordeel van flisten op tweede gordijn is dat het lijkt alsof mensen in de juiste richting bewegen. Flitsen op het tweede gortdijn zal lijken of de mensen in de andere richting dansen, maar dat maakt op fuiven eigenlijk niet veel uit. voor stijldansen valt er wel wat voor te zeggen, maar in jouw specifieke situatie heeft het zo goed als geen meerwaarde. Ruis moet je je niet zo heel veel van aantrekken aangezien het doel hier vaak niet is om grote afdrukken te maken. 640 breedte is redelijk standaard voor op websites wat zorgt dat je veen speelruimte hebt. Een diffuser gebruik ik wel, om de flitskop te beschermen (heb er al eens bier tegen gekregen) en om in het geval ik manueel werk nog wat zwakker te kunnen gaan. De kleinste waarde waarop mijn flits flitst is 1/128ste van haar maximale kracht, wat vaak nog te veel is. Een diffuser haalt dat nog wat naar beneden. Is het noodzakelijk als je automatisch wil flitsen, zals in de meeste gevallen? Neen, totaal niet, maar laat hem voor mijn eiegn gemak en ter bescherming vaak wel gewoon opstaan. Autofocus zet je vast op een scherpstelpunt.

          Concreet: begin met bovengenomede instellingen:
          Onderwerp te licht: stel je flitscompensatie naar beneden in.
          Onderwerp te donker: stel je flitscompensatie naar boven in.
          achtergornd te donker: iso/sluitertijd hoger, diafragma eventueel hoger. of ga ergens anders staan.
          achtergrond te licht: iso naar beneden, lagere sluitertijd
          onderwerp niet helemaal scherp: diafragma kleiner en compenseren met iso of sluitertijd.

          Bovenstaande techniek moet goed uit te proberen zijn met een ingebouwde flitser. veel kracht heb je eigenlijk niet nodig, aangezien je met redelijk grote diafragmas werkt en hoge iso's en je onderwerpen niet ver staan. Het voordeel van een externe flits is dat je sneller achter elkaar kan trekken, de lichtbron wat hoger is en je dus minder snel rode ogen krijgt. Je je flistinstellingen snel kan aanpassen en je eventueel kan flitsen zonder de flitser op de camera te hebben. Een ander, nog groter voordeel is dat je een (infra-)rode af-assist hebt. Die stuurt een bundel van rode en infrarode stralen die je camera ebruikt om snel en efficient scherp te stellen. in donkere omstandigheden is dat echt een goede en zelfs noodzakelijke hulp. Het strobo-effect dat je 500d nu gebruikt is vaak erg storend.

          Zie eventueel ook: http://www.partyfotografen.nl/index....ial/belichting
          Last edited by Teun_2; 21 november 2009, 15:01.

          Comment

          Working...
          X