Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

    Hey,

    Er is mij gevraagd om over een maand een hele dag plaatjes te schieten op het feest voor het xx-jarig bestaan van een jeugdvereniging. (ik ga er niet alleen zijn).

    Ik fotografeer graag en experimenteer graag met de instellingen van mijn toestel (D90) kwestie van veel bij te leren. Maar op die dag wil ik vooral zoveel mogelijk in beeld brengen, op een goeie manier. (Dus eigenlijk, de betere snapshots). Op de rustigere momenten zal ik wel es proberen een 'mooiere' of 'specialere' foto te nemen, maar ik vrees dat er weinig zo'n momenten zullen zijn.

    Nu vroeg ik mij af; als ik zo weinig mogelijk leuke shots wil missen, welke modus gebruik ik dan best? Als ik veel tijd heb gebruik ik meestal 'M' met of zonder Auto-iso of 'A' met ingestelde iso. Hoewel ik door de tijd toch al een kléin beetje ervaring heb (lees: al 10% minder pogingen nodig om de instelling te vinden die het door mij gewenste resultaat oplevert) ga ik op die manier véél leuke momenten wel gezien hebben maar geen (goeie) foto van hebben...

    Het gaat buiten door, in de stad en in een park. dus er zal wel vrij veel verschil in licht zijn. Onderwerpen zullen gaan van spelende kinderen tot quasi-stillevens.

    Iemand een idee/bedenking/... waar ik best rekening mee houd? 'A'-mode? 'P'-mode? Auto-iso met maximum-instelling?

    'p' zie ik eigenlijk meer als drunk-mode (auto) zonder auto-flits. zijn er nadelen aan verbonden?

    Thanks!
    Niet geschoten is altijd mis!

  • #2
    Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

    Ik denk dat het jammer zou zijn als je juist niet bewust gaat spelen met de instellingen. Je geeft aan dat er ook andere aanwezig zijn; zorg dus dat jou foto's de beste zijn! Beter 10 goede dan 200 matige foto's.

    Ik zou zelf in de A stand gaan fotograferen, heb je controle over de scherptediepte en kun je heel eenvoudig belichtingscompensatie toepassen.

    zorg in ieder geval voor genoeg (geleegde) geheugenkaartjes, volle accu (liefst meer dan één)! een flitser kan soms ook handig zijn om wat invullicht te krijgen

    Succes
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

    Comment


    • #3
      Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

      Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
      Ik denk dat het jammer zou zijn als je juist niet bewust gaat spelen met de instellingen.
      Ja, idd, maar als je net van een schaduwtafereel (zittende/staande mensen) een foto getrokken hebt, je omdraait, en een leuke situatie ziet 20m verder in de zon, dan is er soms geen tijd om nog aan de draaiwieltjes te gaan pielen. Liever een mooie foto dan een matige foto, helemaal mijn idee, maar ik denk dat de leden van de vereniging liever een matige foto hebben dan géén foto.

      Je geeft aan dat er ook andere aanwezig zijn; zorg dus dat jou foto's de beste zijn! Beter 10 goede dan 200 matige foto's.
      er zullen normaal nog anderen amateurfotografen zijn (1 of 2) maar de locaties liggen zo ver uit elkaar dat we elkaar weinig zullen zien. En over die aantallen ben ik niet zo héél zeker eigenlijk (zie vorige § )


      Voor de rest, idd, ik vermoed dat ik zoveel mogelijk op 'A' ga blijven, maar ik vroeg me af of 'P' niet nog flexibeler (automatischer) was, zonder (te veel) aan kwaliteit te verliezen.

      Merci voor de antwoorden
      Niet geschoten is altijd mis!

      Comment


      • #4
        Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

        Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
        Ja, idd, maar als je net van een schaduwtafereel (zittende/staande mensen) een foto getrokken hebt, je omdraait, en een leuke situatie ziet 20m verder in de zon, dan is er soms geen tijd om nog aan de draaiwieltjes te gaan pielen. Liever een mooie foto dan een matige foto, helemaal mijn idee, maar ik denk dat de leden van de vereniging liever een matige foto hebben dan géén foto.
        Oplossing 1: je niet omdraaien. idee hierachter is: je kan niet alles vastleggen. Er gebeurd veel dan je ooit kunt zien. Maar zeker heel de dag niks drinken en de dag ervoor niet eten, want je kan toch ook niet naar het toilet....

        Oplossing 2: leer je camera kennen. In deze omstandigheid zou je heel goed auti iso kunnen gebruiken en als dat goed is ingesteld, hoef je niks te doen. Maar ook in het omdraaien je camera al aanpassen aan de daar heersende situatie is zo gebeurd.

        Beter 10 foto's dan een prikbord vol met snapshots.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

          A stand en je ding doen, moet je zoals je zelf zegt toch plots snel snel reageren en weet je zeker dat je huidige instelling er compleet naast zit, draai dan het wieltje naar een autostand. je zal de gebeurtenis dan wel op beeld hebben, maar of je ze mooi(st) hebt, dat is andere koek.

          Comment


          • #6
            Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Oplossing 1: je niet omdraaien. idee hierachter is: je kan niet alles vastleggen. Er gebeurd veel dan je ooit kunt zien. Maar zeker heel de dag niks drinken en de dag ervoor niet eten, want je kan toch ook niet naar het toilet....
            Had dit non-antwoord verwacht; kan hier geen reactie van hetzelfde niveau op bedenken.

            Beter 10 foto's dan een prikbord vol met snapshots.
            voor mij persoonlijk ga ik hier zoals gezegd mee akkoord. Aangezien dit een dag wordt met meer dan 1000 aanwezigen denk ik dat ze 10 (of zelfs een klein veelvoud daarvan) wat weinig zullen vinden.
            Ik hoop wél dat er toch zéker 10 foto's zullen zijn waarvan ik écht tevreden zal zijn.
            Niet geschoten is altijd mis!

            Comment


            • #7
              Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              A stand en je ding doen, moet je zoals je zelf zegt toch plots snel snel reageren en weet je zeker dat je huidige instelling er compleet naast zit, draai dan het wieltje naar een autostand. je zal de gebeurtenis dan wel op beeld hebben, maar of je ze mooi(st) hebt, dat is andere koek.
              zal zoiets worden idd. Zo'n slechte foto's trek je nu toch ook niet met 'p'-mode... Wel niet dé móóiste, maar toch nog genoeg de moeite om als herinnering te dienen, niet.
              Niet geschoten is altijd mis!

              Comment


              • #8
                Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

                Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
                Had dit non-antwoord verwacht; kan hier geen reactie van hetzelfde niveau op bedenken.
                Het is geen non antwoord, maar gewoon aan proberen te geven dat je gewoon het idee uit je hoofd proberen te zetten alles te proberen vast te leggen, kan iemand zien of 4% hebt vastgelegd of 3,9%.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Feestweekend in beeld brengen - welke mode?

                  Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                  Beter 10 goede dan 200 matige foto's.
                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Beter 10 foto's dan een prikbord vol met snapshots.
                  Logische uitspraken voor fotografen om te maken, maar het is zoals Zoomb terecht opmerkt niet de algemene visie van de 'gemiddelde verenigingsmens'. Die wil vooral dat er zoveel mogelijk leden op de foto's terug te vinden zijn, zoveel mogelijk activiteiten worden vastgelegd en zoveel mogelijk herinneringen aan de foto's verbonden zijn.

                  Ikzelf probeer voor zulke gelegenheden voor een gulden middenweg te gaan: van elke activiteit of groep mensen eerst een paar 'snapshots' (en daarvoor gebruik ik inderdaad meestal de P-stand, laat ons nu niet neerkijken op een stand die goed doet wat hij moet doen: gemiddelde foto's maken.), en als er dan nog tijd overblijft en ik het gevoel heb dat ik alles wat geregistreerd moet worden geregistreerd heb, schakel ik over op standen die me zelf meer controle geven en probeer ik betere foto's te maken.
                  Geloof me, het verschil wordt er door de opdrachtgevers meestal niet uitgehaald, terwijl mensen met interesse voor fotografie er wel meteen de foto's uithalen waar ik meer aandacht aan heb besteed.
                  Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                  vroeger op dit forum bekend als wAckO

                  Comment

                  Working...
                  X