Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exif van al uw foto's bekijken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exif van al uw foto's bekijken

    Hoi, ik ben aan het nadenken om over te stappen op DSLR. Maar als je al de vraag kan beantwoorden welk merk van body je gaat kopen, dan volgt nog de veel moeilijkere vraag welke lens moet erbij.

    Omdat eens te bekijken zocht ik een methode om meerdere exif van mijn huidige foto verzameling te bekijken. En ik heb die gevonden. Misschien kan het nuttig zijn voor anderen om hier ook eens mee te experimenteren.

    Het programma dat ik daarvoor gebruikt heb is Imagequery

    In het programma heb ik de query toegepast zoals te zien op het bovenste stuk in volgend screenshot.


    De SELECT dient om aan te geven welke gegevens je uit de foto wenst te halen.
    De FROM geeft de directory aan. In mijn voorbeeld de folder 2005.
    En dan de WITH om ook alle subdirectories te verwerken.
    Ik heb de query laten lopen en dan het resultaat ge-exporteerd naar een tekst file met comma's (comma separated list).

    Dan in excel de file openen. Excel herkent de tekst file en stelt zelf voor om deze "delimited" te openen. Op het volgende panel kan je dan de comma aanvinken als separator. Op het volgende panel heb ik de exposure kolom aangeklikt en dan het formaat op "text" gezet. Want als je dit niet doet dan maakte excel van sommige shutterspeeds een datum.
    Alle data staat nu netjes in excel. Dan voeg je bovenaan een lijn toe en geeft elke kolom een naam. Je krijgt zoiets zoals in het voorbeeld onderaan het screenshot.

    Om nu deze lijst beter te kunnen interpreteren heb ik het omgezet naar een pivot. Er stonden namelijk zo'n 2000 foto's in de 2005 directory.

    Selecteer alle data in excel
    Kies in excel menu: Data->PivotTable and PivotChart Report
    Op het eerste panel heb ik dan ChartReport aangevinkt.
    Op het volgende panel heb ik de selectie aanvaard.
    Op het volgende panel moet je op de 'layout' knop drukken.
    In de layout sleep je de knop "Foto" naar het Data stuk. Er verschijnt daar nu "count of Foto". Let op "Foto" is de naam die je in de eerste lijn hebt gegeven!
    De knoppen "shutter", "Fnum" en "Focal" heb ik naar de Page gesleept.
    En de "ISO" knop naar de Row area.
    Bevestig alles. Dan heb ik de chart nog aangepast naar een pie-chart.

    Ik krijg dan voor de ISO instelling die ik in 2005 heb gebruikt volgende grafiek.

    Nu heb ik vandaag geen DSLR en toch maak ik reeds 25% van de foto's op ISO 200. Dat verklaart al waarom die overgang nodig wordt. Want nu heb ik gewoon teveel ruis op die foto's.

    Dan even aangepast om eens te zien welke focal lenghts ik zoals gebruik.
    Ik sleep de "Focal" knop net onder de "ISO" knop. En dan "ISO" naar de plaats waar de "Focal" stond. Nu is de chart aangepast om aan te geven op welke focals ik in 2005 getrokken heb.


    Ik merk dus op dat ik veel op mijn maximum 200mm zit. Ik moet dus nadenken over een lens met een groter bereik. Anderzijds zit de helft van mijn foto's in de range 28-75. Dus de Tamron 28-75 F2.8 is misschien wel een goede eerste lens.
    Last edited by FotoDirk; 3 augustus 2006, 09:40.
    Tot sluitertijd, Dirk

  • #2
    Re: Exif van al uw foto's bekijken

    He, dat is nou eens leuk. Misschien voor mezelf niet echt nuttig maar toch wel heel erg leuk om eens op de verzameling los te laten.

    Comment


    • #3
      Re: Exif van al uw foto's bekijken

      Bijzonder interessante bijdrage.

      Comment


      • #4
        Re: Exif van al uw foto's bekijken

        knap, dirk!
        lijkt me idd een leuke manier om "de juiste lens" te kiezen.
        op voorwaarde naturlijk dat je ruime tijd beschikking hebt over
        een wijd gama aan focalen ... anders beperk je je sowieso tot wat je hebt.
        je dient er natuurlijk ook rekening mee te houden (betreffende iso, F en T)
        of je die zelf manueel instelde, of als de cam dat voor jou heeft gedaan ...

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Exif van al uw foto's bekijken

          Een foutje in de link naar ImageQuery, dit is de juiste: ImageQuery.

          Maar los daarvan: bedankt om dit onder de aandacht te brengen, ik vind dit echt een nuttige tool! Ook het gebruik dat jij schetst, namelijk het huidige fotogedrag onderzoeken om objectief een eventuele aankoop te ondersteunen, is precies wat ik ook in gedachten had en al lang eens wilde doen! Wegens tijdsgebrek altijd uitgesteld, maar dankzij deze tool wellicht voor niet lang meer!
          Groeten, David

          Comment


          • #6
            Re: Exif van al uw foto's bekijken

            Voor diegenen die liever geen sql-selecties (select ...) opstellen kun je hier een leuk programma vinden dat de meeste statistieken zo doet :

            thread over exposureplot

            Alain
            Last edited by alainD; 3 augustus 2006, 10:44.

            Comment


            • #7
              Re: Exif van al uw foto's bekijken

              Bedankt voor de reacties, ik heb de link in mijn stukje bovenaan ook aangepast nu.

              En ik zal die explore plot ook eens proberen. Is misschien wel minder manueel werk.

              Ik heb nog een fout gemaakt. De Tamron is niet geschikt als ik een bereik van 28mm tot 75 mm zoek. Want je moet natuurlijk ook rekening houden met de crop factor. Dus voor dat effectieve bereik moet ik eerder op zoek naar een 17-50 lens.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Exif van al uw foto's bekijken

                Oorspronkelijk geplaatst door alainD
                Voor diegenen die liever geen sql-selecties (select ...) opstellen kun je hier een leuk programma vinden dat de meeste statistieken zo doet :

                thread over exposureplot

                Alain

                Héél interessante link en werkt perfect ! Prima tip.


                VinceMesch
                Don't worry, Be happy... and take great shots !

                Comment


                • #9
                  Re: Exif van al uw foto's bekijken

                  Heb die exposureplot eens geprobeert en ja dat is wel heel wat handiger. Gewoon installeren en directory opgegeven. Werkt zeer simpel, dus vergeet mijn manueel geploeter maar. Dat programma doet het veel sneller.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exif van al uw foto's bekijken

                    Harstikke leuk, ga dat eens op m'n gemak bekijken en proberen.
                    ____________________________________________
                    Met vriendelijke groet. Nico H
                    Mijn vliegtuig foto site

                    Comment

                    Working...
                    X