Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste modelfotoshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste modelfotoshoot

    Heeft er iemand tips voor een eerste fotoshoot, zowel voor mij als 'fotograaf' als voor het model? Het is voor ons beiden de eerste keer
    Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

  • #2
    Re: Eerste modelfotoshoot

    Voor het model (en ook handig voor de fotograaf !) alvast deze pdf file van Leon eens doornemen !!
    http://www.chronax.be/docs/GIDS%20VO...%20MODELv3.pdf

    Comment


    • #3
      Re: Eerste modelfotoshoot

      voor de fotograaf: zorg dat je model luistert.
      voor het model: luister naar de fotograaf.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Eerste modelfotoshoot

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        voor de fotograaf: zorg dat je model luistert.
        voor het model: luister naar de fotograaf.
        grt,bouk.
        Pfoe, wat een saaie shoot wordt me dat seg ??
        Ik zou eerder zeggen:

        voor de fotograaf: luister naar je model
        voor het model: luister naar de fotograaf

        Dat zal veel betere, creatievere, spontane beelden geven.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste modelfotoshoot

          Oorspronkelijk geplaatst door Eyereflection Bekijk bericht
          Voor het model (en ook handig voor de fotograaf !) alvast deze pdf file van Leon eens doornemen !!
          http://www.chronax.be/docs/GIDS%20VO...%20MODELv3.pdf
          Dank je voor de pdf! 'k zal er meteen eens aan beginnen!
          Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

          Comment


          • #6
            Re: Eerste modelfotoshoot

            Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
            Pfoe, wat een saaie shoot wordt me dat seg ??
            Ik zou eerder zeggen:

            voor de fotograaf: luister naar je model
            voor het model: luister naar de fotograaf

            Dat zal veel betere, creatievere, spontane beelden geven.
            'k denk dat het zo inderdaad beter is zodat zowel fotograaf als model open staan voor de ideeën van de ander
            Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

            Comment


            • #7
              Re: Eerste modelfotoshoot

              Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
              'k denk dat het zo inderdaad beter is zodat zowel fotograaf als model open staan voor de ideeën van de ander
              als beginnend modelfotograaf misschien wel, maar als je wat langer bezig bent en een bepaalde stijl hebt of wil ontwikkelen niet meer hoor.
              mijn ervaring met modellenfotografie: fotograaf blijf de baas.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Eerste modelfotoshoot

                Een goede raad, have fun, en leer uit deze ervaring maar leg de eerste keer de lat niet te hoog; Modelfotografie is niet alleen techniek, der komt ook een grote dosis "Mensenkennis" bij kijken. En de omgang van een fotograaf met zijn model is erg belangrijk voor het verkrijgen van goede, en als het even kan spetterende beelden.

                Na 10 jaar ervaring in mijn studio met alle soorten modellen en ongeveer alle genre's van modellenfotografie zou ik willen besluiten met één goede raad, zorg voor een goede optimistische sfeer tijdens de shoot.

                Succes, MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste modelfotoshoot

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Een goede raad, have fun, en leer uit deze ervaring maar leg de eerste keer de lat niet te hoog; Modelfotografie is niet alleen techniek, der komt ook een grote dosis "Mensenkennis" bij kijken. En de omgang van een fotograaf met zijn model is erg belangrijk voor het verkrijgen van goede, en als het even kan spetterende beelden.

                  Na 10 jaar ervaring in mijn studio met alle soorten modellen en ongeveer alle genre's van modellenfotografie zou ik willen besluiten met één goede raad, zorg voor een goede optimistische sfeer tijdens de shoot.

                  Succes, MVG, Jeff C.
                  Dank je Jeff! 't is vooral mijn bedoeling eruit te leren en hopelijk ook al enkele mooie foto's te maken. Een goede sfeer zal geen probleem zijn.

                  Mvg,
                  Steven
                  Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste modelfotoshoot

                    je kan ook eens googelen op model poses of Posing guide, weet niet meer waar ik ze juist gehaald heb maar dan heb je op papier een hele hoop poses waar je het model dan mee kan sturen. Kan handig zijn.

                    Tom



                    Last edited by TomStr; 24 juni 2009, 12:06. Reden: sites gevonden
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste modelfotoshoot

                      Oorspronkelijk geplaatst door apoZ Bekijk bericht
                      Pfoe, wat een saaie shoot wordt me dat seg ??
                      Ik zou eerder zeggen:

                      voor de fotograaf: luister naar je model
                      voor het model: luister naar de fotograaf

                      Dat zal veel betere, creatievere, spontane beelden geven.
                      En als het toffe beelden moeten zijn:
                      - fotograaf/model kunnen voorstellen geven, niets is te gek of té grappig
                      - zowel fotograaf/model vooraf eens laten nadenken wat ze graag zouden willen zien, iets voorbereiden qua idee kan nooit kwaad

                      dat is zo onze aanpak en is echt wel leuk.
                      (wij zijn verre van profs, maar dat geeft wel goeie results)
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste modelfotoshoot

                        die is de baas.. die moet luisteren allemaal blabla volgens mij...

                        Zorg gewoon voor een goede communicatie...
                        Zorg ervoor dat het model weet waar je creatief naartoe wil en probeer dat zo goed mogelijk uit te leggen..
                        Have fun, relax, hou de sfeer licht.. dan bekom je het beste resultaat..
                        praat met je model..
                        Stuur haar een beetje bij, geef haar complimentjes zodat ze zich goed voelt.. zeker als het haar eerste keer is..

                        technisch gezien hangt het natuurlijk van je materiaal af.. zie wat je hebt en zoek miss op internet naar mogelijke lichtopstelling of inspiratie.
                        poof

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste modelfotoshoot

                          Steven;

                          gewoon fun hebben is het belangrijkste. Maar houd wel enkele ideeën op voorhand achter de hand. In het begin is het wat wennen voor zowel model als fotograaf, maar eenmaal je beide de smaak te pakken hebt, loopt het wel vlot. Input van beide zijden is onontbeerlijk, tenzij je natuurlijk met een super professioneel model werkt en een bepaalde opdracht moet vervullen.

                          Veel plezier er mee en de leute é

                          Ps. laat ons eens genieten van het resultaat achteraf é
                          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste modelfotoshoot

                            Als je voor de eerste keer een modelshoot gaat doen moet je gewoon van elkaar leren.
                            Communiceer goed en amuseer je.

                            Verwacht de eerste keer niet te veel, dan kan het alleen maar meevallen

                            Hou vooral de sfeer er in en stel het model op haar gemak.
                            Dit laatste zal niet zo makkelijk zijn voor een beginnende modelfotograaf, gezien je waarschijnlijk zelf niet al te fel op je gemak zal zijn.

                            Een workshopje is misschien een goed idee

                            Wat betreft de uitspraak van Bouk :

                            Moet hem gelijk geven.
                            Het heeft niets te maken met al dan niet baas zijn.
                            Zelf sta ik altijd open voor ideëen van het model en mijn eigen entourage, maar uiteindelijk ben ik en alleen ik diegene die beslis hoe de foto zal worden gemaakt.

                            Grtz. Pete
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste modelfotoshoot

                              Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                              Als je voor de eerste keer een modelshoot gaat doen moet je gewoon van elkaar leren.
                              Communiceer goed en amuseer je.

                              Verwacht de eerste keer niet te veel, dan kan het alleen maar meevallen

                              Hou vooral de sfeer er in en stel het model op haar gemak.
                              Dit laatste zal niet zo makkelijk zijn voor een beginnende modelfotograaf, gezien je waarschijnlijk zelf niet al te fel op je gemak zal zijn.

                              Een workshopje is misschien een goed idee

                              Wat betreft de uitspraak van Bouk :

                              Moet hem gelijk geven.
                              Het heeft niets te maken met al dan niet baas zijn.
                              Zelf sta ik altijd open voor ideëen van het model en mijn eigen entourage, maar uiteindelijk ben ik en alleen ik diegene die beslis hoe de foto zal worden gemaakt.

                              Grtz. Pete
                              Dank je voor de tips!!!
                              Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

                              Comment

                              Working...
                              X