Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

duiven in vlucht met verschillende achtergronden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • duiven in vlucht met verschillende achtergronden

    Ben nog maar vrij recent begonnen met fotografie, 2de-hands Canon 7d gekocht voor een prijsje en proberen maar.... (én veel lezen en uitproberen... met veel vallen en opstaan...).

    Nu... iets wat ik heel erg leuk vind is foto's nemen van duiven-in-vlucht waarbij ik de beweging a.h.w. kan "bevriezen", ik vind het gewoon fascinerend te zien hoe flexibel ze zijn in al hun geledingen.

    De duiven scherp in beeld krijgen en bevriezen lukt aardig (met een hoop afval).

    Nu zou ik graag de foto's in zijn geheel wat beter krijgen, t.t.z. de achtergrond vervagen dmv beperkte scherptediepte bijv.

    Alleen.... er zijn een hoop dingen waar ik geen grip op heb, die duiven vliegen waar ze zin in hebben natuurlijk... de afstand tot de duif varieert van 2 meter tot 8 meter of meer, de achtergrond.... wolken, een muurtje, enzzz (dus ook een variabele afstand).

    Voor de foto's baseer ik me vrijwel altijd op Tv (snelle sluitertijd is gewoon nodig) en laat het toestel de rest doen...
    met als resultaat vaak achtergrond die op geen kl... trekt.

    Telkens ik een duif zie passeren (het zijn mijn eigen duiven in onze tuin) kies ik snel positie, maar dat is dus heel vaak verschillend

    Ik zie eigenlijk geen andere optie dan een vaste positie kiezen met een bepaalde vaste achtergrond en véél wachten en hopen dat die duif
    juist in mijn zichtveld op de juiste afstand passeert.... Tot nu toe heb ik het eigenlijk alleen geprobeerd met zonnig weer, maar met de winter op komst en meer donkere dagen...

    Hebben jullie wat tips die ik kan uitproberen ???
    Onderstaande foto gewoon illustratie van wat ik bedoel met een slechte achtergrond.... deze had veel beter gekund had ik op voorhand geweten waar ik ze ging fotograferen natuurlijk (ook ivm schaduw enz). Ik sta gewoon een paar seconden voor de foto op een net andere plaats... ik moet dus veel rekenen op de AF-funktie. PS : de lenzen waar ik over beschik zijn EF-S 18-55 IS STM, EF-S 18-55 IS II, EF 28-90, EF 28-80, EF 55-200 II USM en EF 70-300 IS USM.

    Last edited by Duivengek; 29 september 2020, 22:38.

  • #2
    Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

    Je moet een goede achtergrond kiezen.Misschien met een voederplaats (als dat niet tegen de regels van de duivenmelkerij is) te maken voor een treffelijke achtergrond,en zo de duiven naar daar te lokken.
    Zolang mogelijke brandpuntafstand (geeft minder scherptediepte) en diafragma wijd open.Jij bent beperkt tot 5.6,maar een 2.8 geeft beter resultaat.
    Sluitersnelheid zo hoog mogelijk,om je diafragma wijd open te kunnen zetten.
    Die zaken kun je manueel instellen.Voor de juiste belichting,ga je dan moeten spelen met je Iso. (belichtingsdriehoek).
    De achtergrond zover mogelijk weg van je onderwerp.
    Eigenlijk komt het erop neer met je scherptediepte te spelen.
    (Voor er reactie komt:de scherptediepte is voor elke lens dezelfde,op voorwaarde dat de vergrotingsmaatstaf dezelfde is.Daar een tele een grotere vergroting geeft op dezelfde afstand lijkt de scherptediepte kleiner.)
    Je kunt natuurlijk ook in PS of een ander programma de achtergrond wijzigen.Maar daar moet je al bedreven in zijn,om je gefoefel goed te verdoezelen.
    Last edited by demuro; 6 oktober 2020, 11:01.

    Comment


    • #3
      Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

      Hoi, hartelijk bedankt voor je reactie, idd. het zijn wedstrijdduiven, geen goed idee om die te voeren buiten het hok maar het had zeker gewerkt !
      Intussen al wat uurtjes doorgebracht op een stoeltje buiten met de camera in de aanslag, een hoek gekozen van waaruit ik een redelijke achtergrond heb.
      Binnen aardig te lukken, nog problemen genoeg (harde schaduw ivm zon..., helder blauwe lucht is ook niet je dat als achtergrond,...) maar
      meer en meer goeie foto's, en vooral meer en meer plezier in het fotograferen !
      Tussendoor maak ik ook wel eens een foto van een mus of whatever hier in de tuin langskomt, dan heb ik vooral moeite met de juiste focus met zo'n kleine vogeltjes... vleugel scherp, bek en ogen niet... Kan de AF-punten wel aanpassen maar het scheelt altijd maar een ietsiepietse... ik blijf proberen :-)

      Comment


      • #4
        Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

        Veel foto's maken in continu.
        Gebruik niet teveel scherpstelpunten, dat kan hij niet volgen, centrum met uitbreiding is genoeg.
        En veel oefenen.

        Succes.

        Comment


        • #5
          Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

          Hehe soms gaat een foto volledig de mist in en blijkt hij bij nader inzien toch "iets" te hebben :-)

          Comment


          • #6
            Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

            Zolang de zon schijnt valt het wel mee met die oude lenzen en die oude 7D om wat scherpte te krijgen
            Ik betrap mezelf erop dat ik eigenlijk alleen de 70-300 IS USM gebruik
            Zit met een dubbel gevoel, of investeren in een 70-200 L-lens en een 90D of wat langer sparen voor een
            FF uit de R-reeks (en hopen dat die prijzen nog wat zakken...)

            Enfin, ik amuseer me nog wel even, mijn huidige spullen was ik weinig aan kwijt.
            Het "uitkijken naar" is ook plezant (het bezit van de zaak is eind van het vermaak zegt men wel eens :-) )

            Comment


            • #7
              Re: duiven in vlucht met verschillende achtergronden

              En met zo een foto ben ik dus ook gewoon blij, al vraag ik me altijd af had ik maar een L tele...

              Comment

              Working...
              X