Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

    Soms kom ik in een situatie dat je niet anders kan dan door een raam fotograferen.

    Het probleem is meestal is de spiegeling in het glas.

    Zijn er dingen waar ik dan op moet letten om er toch nog een mooie foto van te maken?

    zo gebeurt het soms bij foto's uit hoge torens of wolkenkrabbers waar je meestal achter glas staat. Maar zou even goed uit de wagen of uit een bus kunnen zijn.

    Ik heb al gelezen dat een uv filter wel helpt.
    Waar moet ik op letten als ik mijn toestel instel?
    Canon EOS 5D met 3KG glas
    https://reisforum.net

  • #2
    Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

    Spiegeling kan je best vermijden door met je frontlens zo dicht mogelijk tegen het glas te gaan staan.
    Zorg er ook voor om steeds haaks (loodrecht) op het glasoppervlak te trekken om vervorming te voorkomen.

    Comment


    • #3
      Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

      Indien mogelijk, gebruik een polarisatiefilter, zo kan je de reflexie voor een heel stuk wegfilteren, of hou je toestel tegen het raam, indien dubbel glas terug pech

      Comment


      • #4
        Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

        ah, ok
        de lens zo dicht mogelijk tegen het glas houden dacht ik ook al.
        Een UV-filter had ik al maar een polarisatiefilter echter nog niet, dus die zal ik misschien dan toch beter aanschaffen.
        Die zal nog wel van pas komen.
        Canon EOS 5D met 3KG glas
        https://reisforum.net

        Comment


        • #5
          Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

          Ik heb al een paar keer foto's genomen vanuit mijn veranda naar buiten toe.
          Met een goeie scherp tekenende lens lukt het wel aardig, zelfs door dubbel glas, mijn vaststelling is dat de kwaliteit van de foto verbetert naarmate het aantal mm brandpunt toeneemt, is ook logisch omdat je dan minder oppervlak van het venster nodig hebt om door te zien en de kans op spiegeling verkleint.
          Idd loodrecht proberen tegenover het glas te staan, zoeken naar een plaats waar de lichtinval het minst spiegelt. Een UV filter lijkt me niet aangewezen, vemits je gewoon nog eens extra glas tussenplaatst, een polaire filter wel, al heb ik dat nog niet uitgeprobeerd. Oh ja, klein detail : de ruiten moeten wel proper zijn
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

            Bij loodrecht heeft een polafilter weinig zin.

            Zie ook hier.

            Comment


            • #7
              Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

              mijn vaststelling is dat de kwaliteit van de foto verbetert naarmate het aantal mm brandpunt toeneemt
              Natuurlijk is dat zo, ook hoe groter je diafragmainstelling, hoe beter, als je een lichtsterke télé hebt, leg dan maar eens een tandenstoker tegen je frontlens, dat met een grote diafragma instelling, en op oneindig je zal er practisch niets van merken

              Comment


              • #8
                Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                Bij loodrecht heeft een polafilter weinig zin...
                Dàt dacht ik toch ook!...

                Comment


                • #9
                  Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                  Bij loodrecht heeft een polafilter weinig zin.

                  Zie ook hier.
                  Interessant artikel, had ik nog niet gelezen.
                  Bedankt voor de link

                  b.t.w is gebruiken jullie eigenlijk 2 filters achter elkaar (UV + polar.)of mag dat niet? En dan heb ik ook nog een zonnekap.

                  Ik hoop dat dan die zonnekap dan niet op de foto staat.
                  één van de dagen bestel ik toch die filter bij topfoto en dan is die een weekje later wel hier, dan kan ik beginnen testen op het raam.
                  Canon EOS 5D met 3KG glas
                  https://reisforum.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

                    Ik dacht dat bij een digitaal fototoestel een UV-filter niet nodig is. Heb een paar artikels gelezen waarin stond dat de sensor ongevoelig is voor UV.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

                      laat die UV filter... als je hier eens zoekt over info van uv filters ben je dagen bezig te lezen... Zo weinig mogelijk glas op je lens zetten... alleen als het moet...
                      -=- Light is the key...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Door het raam fotograferen... Hoe? of wat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                        laat die UV filter... als je hier eens zoekt over info van uv filters ben je dagen bezig te lezen... Zo weinig mogelijk glas op je lens zetten... alleen als het moet...
                        ok, ik had die uv toch maar gekocht om de lens te beschrmen.
                        Als je al eens over het strand gelopen hebt met je camera weet je misschien wel waarvoor. (zeker op tropische plaatsen)
                        Dat vettig zout gedoe moet ge om de 10 minuten af u lens halen als ge langs het water loopt.
                        Eigenlijk ook niet zo gezond voor de camera denk
                        Ma nu ga ik zwijgen want ben aan het afwijken van dit topic.
                        Canon EOS 5D met 3KG glas
                        https://reisforum.net

                        Comment

                        Working...
                        X