Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaliseren van oude fotos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaliseren van oude fotos

    Hopelijk zit ik hier op het juiste forum voor volgende vraag.

    Thuis heb ik heelwat oude familiefotos in ZW die ik nu wil digitaliseren op een snelle eenvoudige manier.
    Ik dacht dit te doen met mijn camera.
    Heeft hier iemand ervaring mee?
    Wat met belichting, macro of gewoon, andere instellingen?
    popol

    http://www.fotopopol.be

  • #2
    Re: digitaliseren van oude fotos

    M.i. maar een goede manier: scannen!

    Comment


    • #3
      Re: digitaliseren van oude fotos

      Oorspronkelijk geplaatst door Zeus1 Bekijk bericht
      M.i. maar een goede manier: scannen!
      Weet ik, maar vergt teveel tijd, gaat over honderden fotos hoor.
      popol

      http://www.fotopopol.be

      Comment


      • #4
        Re: digitaliseren van oude fotos

        Met een degelijke scanner duurt dat minder lang dan met een camera.
        Bij de meeste scanners kan je een paar foto's (10x15) tegelijk scannen, en die worden automatisch uitgesneden. Met een camera moet je de foto's steeds weer op de juiste plaats zetten of leggen, en controleren of ze nog volledig in beeld zitten voor je afdrukt.

        Je moet die natuurlijk niet op het maximum aantal pixels per inch willen scannen, want dat is meestal helemaal niet nodig. Kies een scanresolutie die ongeveer overeenkomt met het beeldscherm waarop je achteraf de foto's wil bekijken, en dan zal het scannen heel snel gaan.

        Met een camera heb je problemen met reflecties, en als de foto's niet 100% evenwijdig liggen (of staan) met de sensor in de camera, dan kan je ook nog elke keer een perspectiefcorretie uitvoeren (bij de Casio EX-Z750 die ik had kon je daarvoor een speciaal "programma" kiezen waardoor de foto automatisch uitgesneden en gecorrigeerd werd als er perspectief-vervorming zichtbaar was).

        Met een scanner heb je geen belichtingsproblemen, en ook geen problemen met vervorming (oude foto's krullen soms wel eens) of perspectief.

        In de scanner-software kan je soms ook kiezen voor automatische correcties om krassen of scheuren weg te werken, maar dat gaat in een fotobewerkingsprogramma meestal wel beter.

        Alleen als de foto's groter zijn dan je scanner zal het gemakkelijker zijn om ze te fotograferen, alles wat kleiner is dan A4 of 20x30cm zal je beter via de scanner digitaliseren.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: digitaliseren van oude fotos

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Met een degelijke scanner duurt dat minder lang dan met een camera.
          Bij de meeste scanners kan je een paar foto's (10x15) tegelijk scannen, en die worden automatisch uitgesneden. Met een camera moet je de foto's steeds weer op de juiste plaats zetten of leggen, en controleren of ze nog volledig in beeld zitten voor je afdrukt.

          Je moet die natuurlijk niet op het maximum aantal pixels per inch willen scannen, want dat is meestal helemaal niet nodig. Kies een scanresolutie die ongeveer overeenkomt met het beeldscherm waarop je achteraf de foto's wil bekijken, en dan zal het scannen heel snel gaan.

          Met een camera heb je problemen met reflecties, en als de foto's niet 100% evenwijdig liggen (of staan) met de sensor in de camera, dan kan je ook nog elke keer een perspectiefcorretie uitvoeren (bij de Casio EX-Z750 die ik had kon je daarvoor een speciaal "programma" kiezen waardoor de foto automatisch uitgesneden en gecorrigeerd werd als er perspectief-vervorming zichtbaar was).

          Met een scanner heb je geen belichtingsproblemen, en ook geen problemen met vervorming (oude foto's krullen soms wel eens) of perspectief.

          In de scanner-software kan je soms ook kiezen voor automatische correcties om krassen of scheuren weg te werken, maar dat gaat in een fotobewerkingsprogramma meestal wel beter.

          Alleen als de foto's groter zijn dan je scanner zal het gemakkelijker zijn om ze te fotograferen, alles wat kleiner is dan A4 of 20x30cm zal je beter via de scanner digitaliseren.

          Ik ben het met Black B@ndit eens.
          Ik heb ook mijn al mijn oude foto's gedigitaliseerd. Ik ben eerst begonnen met de oude foto's opnieuw te fotograferen. Camera + macro objectief aan een vergrotingszuil bevestigd. Dit was een tijdrovende klus. Vervolgens begonnen met scannen.
          Dit laatste gaat veel eenvoudiger, sneller en de kwaliteit is er echt niet minder om. Ik zou zeggen probeer het eens uit.
          mvgr
          antoine200

          Comment


          • #6
            Re: digitaliseren van oude fotos

            @Antoine200: gaat dat scannen ook op met een gewone huis-tuin-en-keuken scanner? Of heb je dan een speciale fotoscanner nodig?

            Moet je een ingescande foto ook nog bijwerken qua contrast/helderheid/kleuren en dergelijke?

            Gr. Peter
            Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
            Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
            Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

            Comment


            • #7
              Re: digitaliseren van oude fotos

              Oorspronkelijk geplaatst door kissakiman Bekijk bericht
              @Antoine200: gaat dat scannen ook op met een gewone huis-tuin-en-keuken scanner? Of heb je dan een speciale fotoscanner nodig?

              Moet je een ingescande foto ook nog bijwerken qua contrast/helderheid/kleuren en dergelijke?

              Gr. Peter
              Je hebt geen heel speciale scanner nodig, maar er zijn natuurlijk wel kwaliteitsverschillen tussen de goedkoopste en de duurdere scanners.

              Ik heb hier een Canoscan 3200F staan (die is al een paar jaar oud), die was niet duur, en toch werkt die prima. Die moet je nu natuurlijk niet meer gaan zoeken, maar er zullen wel genoeg nieuwe modellen zijn die perfect geschikt zijn om je foto's op een snelle en degelijke manier te scannen.

              Door de foto's achteraf te bewerken kan je ze meestal toch nog wat verbeteren.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: digitaliseren van oude fotos

                Bedankt voor je antwoord, Bart.

                Ik zal het eens gaan proberen op eigen scanner.
                Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
                Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
                Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

                Comment


                • #9
                  Re: digitaliseren van oude fotos

                  Bedankt voor de tips.
                  Intussen begonnen met inscannen van fotos ipv fotograferen.
                  Het is inderdaad een goed doenbare manier die best meevalt, vooral als je meerdere fotos op de plaat legt.

                  groeten
                  popol

                  http://www.fotopopol.be

                  Comment

                  Working...
                  X