Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale foto's laten afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitale foto's laten afdrukken

    Hallo, ik ben nog nieuw in de wereld van de digitale fotografie. Ik ben sinds kort in bezit van de canon Eos 300D.
    Mij vraag is: moet je de kwaliteitsopname op S zetten (1536x1024) of mag je die op L zetten (3072x2048). Om je foto's te laten afdrukken op een gewoon formaat. Mag dit dan dat je foto zoveel byte's hebben. Ik zou dit willen doen omdat je dan altijd eentje kunt laten vergroten.

  • #2
    Ga eens kijken hier op de site bij de 'cursus digitale fotografie inleiding', bij deel 2 onder 'megapixel-race'.

    Hier vind je waarschijnlijk een verklaring voor wat je zoekt.

    Stelregel is voor gewoon formaat zorgen dat je ong. 300 ppi haalt, wanneer je foto's groter wil afdrukken kan je de resolutie laten zakken vanwege een relatief grotere kijkafstand. (Tenzij je de grotere afdrukken ook van dichtbij heel scherp wil natuurlijk.)

    Aantal benodigde pixels kan je gemakkelijk berekenen :

    vb : voor foto met lengte 11cm aan 300ppi : 11/2.54x300 = 1300 pixels nodig

    Comment


    • #3
      ik trek ze altijd op max kwaliteit (RAW), en dit omwille van twee redenen: Je weet trouwens nooit op voorhand wanneer je de foto van je leven maakt die je op 50x70 wilt afdrukken. En als je foto dan niet de scherpte heeft die je vooropgesteld had, kan je bij het verkleinen nog iets verscherpen.

      door RAW te werken (kan je ook met je 300D) veel flexibeler werken:
      bij het ontwikkelen van de RAW's via C1 kies ik een tabblad waar de printresolutie voor een 10x15 als JPG maximale kwaliteit is ingesteld. Je hebt dan heel snel je foto's zoals je ze zelf wilt (kleurcorrectie, belichting, sharpening, etc) in het juiste formaat.

      ter info een foto op 10x15 heeft een benodigde resolutie van 1770x1180 pixels (300dpi, ware grootte)

      Comment


      • #4
        Ja, dat begrijp ik allemaal wel. Maar mijn vraag is mag je foto's van 10x15 laten afdrukken met een resolutie van een A4 formaat. Willen ze dan die foto's afdrukken op formaat 10x15. Dit omdat ze waarschijnlijk te veel MB hebben voor zo'n klein formaat.

        Comment


        • #5
          Dat maakt niet veel uit, zolang je maar de minimum resolutie haalt die nodig is.
          Zoals je zelf zegt, het enige nadeel is dat je dan met grote bestanden zit, terwijl de maximum resolutie van het uitvoerapparaat (de fotoprinter in het labo) niet zal stijgen omdat jij meer pixels beschikbaar stelt dan nodig.

          maw: de printer gebruikt slecht een deel van de info, de rest is ballast.

          Comment


          • #6
            aangezien de meesten thuis geen synchrone internetverbinidng hebben, is uploaden nogal traag .. je zal dus altijd best je foto's herschalen naar 300 dpi ware grootte als je origineel veel groter is dan dat. (de dpi van je foto is niet belangrijk, zolang je pixels correct zijn) dan kies je voor een minimale JPG compressie zodat je foto's niet echt groter dan 1 MB per 10x15 zijn .. anders zal je thuis upload soms tergend langzaam zijn, als je steeds 3 MB per foto moet sturen.

            wil je je foto's naar een afdrukcentrale sturen en er later verschillende formaten van laten afdrukken, dan kan je best je hogste kwaliteit opsturen .. 1 upload voor al je fotoformaten die je van dat bestand laat afdrukken

            Comment


            • #7
              Het kan geen kwaad om altijd de foto's op het grootste formaat te zetten, als je er later een grote afdruk van laat maken dan hoef je niets in te leveren op kwaliteit. Je moet dan wel genoeg geheugen kaartjes hebben of vaker je foto's overzetten. Als je op het moment dat je de foto maakt denkt van dit is "de foto" dan kan je de opslag van de foto ook nog veranderen in RAW door op FUNC (bij de G3) te drukken als het beeld nog op het beeldscherm wordt weergegeven. Daarna kies je RAW en dan druk je OK, je moet even kijken hoe dat bij de Eos moet. Het voordeel hiervan is dat je dan nog allerlei bewerkingen aan de foto kan maken zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.

              Bij de Hema en verschillende andere winkels kan je met je CD, CF of ander kaartje je foto's over zetten in hun computer om af te drukken. Grootte van de foto is dan niet van belang en deze wordt dan gelijk afgedrukt op het goede formaat. Je hoeft dan geen grote bestanden te uploaden. Let er wel op dat er randen afgesneden worden (het eigenlijke formaat is nl. 10x13) of je moet de foto's van te voren croppen naar de juiste verhouding. Als het goed is zijn er hier ook programmaatjes voor, de naam weet ik er echter niet van.

              Groetjes Jane
              Canon 450D + EFS 18-55mm IS + EFS 55-250mm IS + 420EX + Canon G3

              Comment


              • #8
                idd, laat gewoon de foto's zoals ze zijn. Dus hoge resolutie.
                en met de huidige breedband maakt 't niet uit. ADSL en Telenet hebben geen probleem met 100 mb aan foto's door te sturen.
                Ik laat mijn foto's altijd op de hoogste resolutie, ook al is dit maar voor een fotoke van 10 op 15 cm...
                Beter te groot als te klein zeg ik maar, want dat zie je dus wel.

                Comment

                Working...
                X