Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale foto's laten afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitale foto's laten afdrukken

    Hallo, ik ben nog nieuw in de wereld van de digitale fotografie. Ik ben sinds kort in bezit van de canon Eos 300D.
    Mij vraag is: moet je de kwaliteitsopname op S zetten (1536x1024) of mag je die op L zetten (3072x2048). Om je foto's te laten afdrukken op een gewoon formaat. Mag dit dan dat je foto zoveel byte's hebben. Ik zou dit willen doen omdat je dan altijd eentje kunt laten vergroten.

  • #2
    Ga eens kijken hier op de site bij de 'cursus digitale fotografie inleiding', bij deel 2 onder 'megapixel-race'.

    Hier vind je waarschijnlijk een verklaring voor wat je zoekt.

    Stelregel is voor gewoon formaat zorgen dat je ong. 300 ppi haalt, wanneer je foto's groter wil afdrukken kan je de resolutie laten zakken vanwege een relatief grotere kijkafstand. (Tenzij je de grotere afdrukken ook van dichtbij heel scherp wil natuurlijk.)

    Aantal benodigde pixels kan je gemakkelijk berekenen :

    vb : voor foto met lengte 11cm aan 300ppi : 11/2.54x300 = 1300 pixels nodig

    Comment


    • #3
      ik trek ze altijd op max kwaliteit (RAW), en dit omwille van twee redenen: Je weet trouwens nooit op voorhand wanneer je de foto van je leven maakt die je op 50x70 wilt afdrukken. En als je foto dan niet de scherpte heeft die je vooropgesteld had, kan je bij het verkleinen nog iets verscherpen.

      door RAW te werken (kan je ook met je 300D) veel flexibeler werken:
      bij het ontwikkelen van de RAW's via C1 kies ik een tabblad waar de printresolutie voor een 10x15 als JPG maximale kwaliteit is ingesteld. Je hebt dan heel snel je foto's zoals je ze zelf wilt (kleurcorrectie, belichting, sharpening, etc) in het juiste formaat.

      ter info een foto op 10x15 heeft een benodigde resolutie van 1770x1180 pixels (300dpi, ware grootte)

      Comment


      • #4