Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de maan

    een vraagje
    ben nog maar beginner en wil veel leren

    nu het volle maan is zou ik er een foto van w<illen trekken en krijg alleen een witte bol te zien
    getrokken met statief en afstandsontpanner
    toestel nikon 5200
    lens is 50-300 nikor

  • #2
    Re: de maan

    Moest je een foto met exif tonen dan zou je een zinnig antwoord kunnen krijgen.

    Waarschijnlijk zwaar overbelicht ...
    toestel op manueel, probeer eens op iso 100, opening 10 en 10seconden
    bekijk het resultaat en stuur bij door langer of korter te belichten.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: de maan

      Als je wat Engels kent, is David Peterson ook interessante lectuur: http://www.digital-photo-secrets.com...otograph-moon/
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: de maan

        heb dit tijdje geleden ook gedaan, maar de foto is hier weg... wel nog de exif gevonden:

        Nikon D5200 met Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G @300mm - ISO 200 - f/10 - 1/250sec
        Was met dezelfde camera en zeer vergelijkbare lens. Verder op statief die VR uitzetten en manueel scherpzetten.

        Comment


        • #5
          Re: de maan

          Als je de maan wil fotograferen en zo duidelijk mogelijk de kraters wil zien, dan is volle maan het slechtst mogelijke maan om te fotograferen.
          Je krijgt bij een volle maan hoogstens vlekken op het maanoppervlak te zien, tenzij misschien met speciale apparatuur.
          Bij om het even welke gedeeltelijke maan daarentegen komt het licht wat van opzij en zie je duidelijk de kraters (door hun schaduw op het maanoppervlak).
          Bij volle maan is het heel moeilijk/onmogelijk(?) een duidelijk zicht te hebben op de kraters.
          Dus wil je vlekken of kraters zien op je maanfoto ?

          Comment


          • #6
            Re: de maan

            Je hebt gelijk, en toch wil je die volle maan hebben (enfin, ik toch...) Ben niet tevreden van mijn enkele foto's van de 'supermaan' van afgelopen augustus, maar toen herinnerde ik mij dat ik enkele jaren geleden een foto gepost had:


            Daar ben ik wel content van, zie!

            Die foto is wel met een korte sluitertijd genomen. Dit zijn de exif-waarden:
            Exposure Time: 1/800 sec
            F-Number: f/6.3
            Exposure Program: Manual
            ISO Speed Rating: 200
            met mijn EF 100-400 tele op 400mm
            Last edited by LesC; 8 oktober 2014, 11:54. Reden: exif bijgevoegd
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: de maan

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Als je de maan wil fotograferen en zo duidelijk mogelijk de kraters wil zien, dan is volle maan het slechtst mogelijke maan om te fotograferen.
              Je krijgt bij een volle maan hoogstens vlekken op het maanoppervlak te zien, tenzij misschien met speciale apparatuur.
              Bij om het even welke gedeeltelijke maan daarentegen komt het licht wat van opzij en zie je duidelijk de kraters (door hun schaduw op het maanoppervlak).
              Bij volle maan is het heel moeilijk/onmogelijk(?) een duidelijk zicht te hebben op de kraters.
              Dus wil je vlekken of kraters zien op je maanfoto ?
              Getrokken bij volle maan.

              [IMG][/IMG]

              Comment


              • #8
                Re: de maan

                Zoals hoger al gezegd is volle maan niet meteen het beste moment, maar als je dat toch wil doen dan kun je beter een spotmeting doen voor je belichting, het verschil zal al meteen duidelijk zijn. Zeker als je met "amper" een 300mm werkt, dan is de maan relatief gezien slechts een heel klein deeltje van je beeldveld, met een "normale" belichting neem je het gemiddelde van het hele beeld en zal je maan dus erg overbelicht zijn.
                Met een spotmeting zul je al aardig in de buurt zitten, wellicht zul je zelfs dan nog een beetje moeten onderbelichten. Best ook in raw opnemen, je kunt dan makkelijker met je witbalans spelen want dat zul je ook nodig hebben om een goede kleurweergave te krijgen.
                mvg,
                Luc
                "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                Comment


                • #9
                  Re: de maan

                  Verwijderd gezien verkeerde info gegeven omdat TS een volle maan wil fotograferen.
                  Last edited by Guest17; 9 oktober 2014, 02:55. Reden: Foto uit de quote gehaald, geen herhaling

                  Comment


                  • #10
                    Re: de maan

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Je hebt gelijk, en toch wil je die volle maan hebben (enfin, ik toch...) Ben niet tevreden van mijn enkele foto's van de 'supermaan' van afgelopen augustus, maar toen herinnerde ik mij dat ik enkele jaren geleden een foto gepost had:


                    Daar ben ik wel content van, zie!

                    Die foto is wel met een korte sluitertijd genomen. Dit zijn de exif-waarden:
                    Exposure Time: 1/800 sec
                    F-Number: f/6.3
                    Exposure Program: Manual
                    ISO Speed Rating: 200
                    met mijn EF 100-400 tele op 400mm

                    dit is pas een volle maan
                    mooie foto en met die instellingen ga ik het ook eens proberen maar dan met tele 300
                    bedankt

                    Comment


                    • #11
                      Re: de maan

                      iedereen bedankt voor de reacties,ga het zeker proberen en wordt vervolgd

                      Comment

                      Working...
                      X