Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compositie - De diagonaalmethode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compositie - De diagonaalmethode

    Vandaag hierop gestoten, de diagonaalmethode.
    Het gaat erom de aandachtspunten bij compositie op de juiste snijlijnen te leggen.
    De methode zou een preciesere vorm zijn van de regel van derden.

    De uitleg staat hier:
    http://fotografiecursussen.e.westhof...agonaalmethode
    Last edited by photogRAF; 20 februari 2007, 02:51.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

  • #2
    Re: Compositie - De diagonaalmethode

    Is een mooi stukje leesvoer.

    Heb daarom bij mijn D200 altijd de lijnen in mn zoeker aan staan.
    Zodat het onderwerp altijd goed staat.
    Nikon spul

    Comment


    • #3
      Re: Compositie - De diagonaalmethode

      Zeker interessant maar het betoog is wel een beetje eenzijdig. De auteur kijkt bij zijn voorbeelden enkel naar wat er wel past bij zijn theorie ...
      Canon 350D | Canon 50 F1.4 | Tokina 12-24 F4 | Tamron 28-75 F2.8 | Sigma 70-300 F4-5.6 | Sony DSC F717

      Comment


      • #4
        Re: Compositie - De diagonaalmethode

        Zoals de auteur terecht aanhaalt in zijn besluit: "Auteurs van fotografieliteratuur doen wel alsof de "compositieregels" tijdens de opname toegepast kunnen worden. Dit is volgens mij onrealistisch: de meeste fotografen zullen de compositie op het gevoel maken."

        Comment


        • #5
          Re: Compositie - De diagonaalmethode

          Sorry hoor maar ik vind alle voorbeelden die hij geeft wel erg vergezocht. Hij trekt wat lijnen maar de compositie in de foto's is een totaal andere (bijv. World Press Photo-winnaar). Ok, er gaat soms toevallig een lijntje door een pupil of een lamp, so what?

          Comment


          • #6
            Re: Compositie - De diagonaalmethode

            Auteurs van fotografieliteratuur doen wel alsof de "compositieregels" tijdens de opname toegepast kunnen worden. Dit is volgens mij onrealistisch: de meeste fotografen zullen de compositie op het gevoel maken."
            Het is inderdaat zo dat dat het gevoel veelal de bovenhand krijgt en het is tevens zeer moeilijk om deze methode toe te passen als je kijkt door de zoeker van je camera. Tevens gaat dit niet op voor composities waar grote objecten het aandachtspunt zijn. Maar ik vind het wel een interessant artikel.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Compositie - De diagonaalmethode

              In Focus april 2008 geeft de auteur Westhoff aan dat zijn methode 'gecopieerd' is door Adobe en ingebracht in de versie 1.1 van Lightroom
              André Langenus (EFIAP)

              Comment


              • #8
                Re: Compositie - De diagonaalmethode

                In de schilderkunst bestaan dit soort vuistregels al vele eeuwen.
                Daar kan nooit een patent op zitten.

                Comment


                • #9
                  Re: Compositie - De diagonaalmethode

                  Er zijn wel meerdere boeken en sites die spreken van de ideale verdeling,gulden snede enz........men kopieerd gewoon hetgene wat je in oude boeken over schildertechnieken al lang ervoor kon vinden. Deze lijnen en verdelingen had je al in het tijdperk dat er nog lang geen sprake was van fotografie. Volgens wat de meeste van deze boeken beweren zijn foto's die van deze regeltjes afwijken gewoon minder goed.......wel de uitzonderingen bevestigen vaak de regel.......en als er uitzonderingen genoeg zijn zal men hier wel weer een andere regel op vinden. Zever.....gezever volgens mij. Ik vraag me echt af wie die lijnen en snedes echt gebruikt voor hij zen foto's maakt.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compositie - De diagonaalmethode

                    @rupselkopke: Jij mag dit gezever noemen dat is je voltste recht.

                    Natuurlijk is dit maar een van de regels om tot een betere beeldopbouw te komen. Er zijn er nog meer... lijnen, samenvallen, uitsluiten, isoleren, éénvoud, evenwicht. En dat alles om de ogen van de kijker in het beeld te leiden naar het belangrijkste punt en dan de aandacht zo lang mogelijk in vast te houden.
                    En natuurlijk zijn er deze vuistregeltjes om er mee te breken en iets nieuws te proberen.
                    Vriendelijke groeten,Raf

                    www.rafvandenbogaert.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compositie - De diagonaalmethode

                      Dat is dus inderdaad de Kunst:
                      1. De regels perfekt beheersen
                      2. vervolgens meesterlijke bewerkingen maken die deze regels net niet toepassen of terug in twijfel trekken.
                      In klassieke muziek werkte elke grote componist zo, en zal in de andere kunsten ook wel zo zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compositie - De diagonaalmethode

                        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                        @rupselkopke: Jij mag dit gezever noemen dat is je voltste recht.

                        Natuurlijk is dit maar een van de regels om tot een betere beeldopbouw te komen. Er zijn er nog meer... lijnen, samenvallen, uitsluiten, isoleren, éénvoud, evenwicht. En dat alles om de ogen van de kijker in het beeld te leiden naar het belangrijkste punt en dan de aandacht zo lang mogelijk in vast te houden.
                        En natuurlijk zijn er deze vuistregeltjes om er mee te breken en iets nieuws te proberen.
                        Wanneer ga je dan in godsnaam nog de tijd hebben om je foto te maken?
                        Ik vind die regels vreselijk overroepen. Je zal zien (als je enig gevoel voor fotografie hebt uiteraard), dat je al die regels spontaan gebruikt. Om een eenvoudige te nemen: 1/3 land, 2/3 lucht. Of net omgekeerd. Dat kijkt leuker dan half om half, maar om dat nu allemaal in regeltjes te stoppen... als iedereen almaar regeltjes volgt, evolueert er niks meer en krijg je altijd maar dezelfde saaie foto's.

                        Dus mijn advies: vergeet de regels, werk op je gevoel, en als je gevoel zegt dat er veel dichtgelopen zwart of veel overbelicht wit in je foto moet, dan moet je dat doen!
                        Expressieve foto's vereisen ongerijmdheid, menselijke waarden, tegenstellingen, abstractie! En of er dan een plekje al dan niet uitgebrand is, of er is godbeter een beetje zwart te zien: so what! Als er mensen naar kijken en als mensen aangesproken worden door het beeld, kijkt geen kat naar eventuele stijlfoutjes (wat een vies woord trouwens)

                        Hierzie! Deze gaat iedereen hier slecht vinden. Ik niet!

                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compositie - De diagonaalmethode

                          Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                          Dat is dus inderdaad de Kunst:
                          1. De regels perfekt beheersen
                          2. vervolgens meesterlijke bewerkingen maken die deze regels net niet toepassen of terug in twijfel trekken.
                          In klassieke muziek werkte elke grote componist zo, en zal in de andere kunsten ook wel zo zijn.
                          ... alleen heeft de componist tijd, en de fotograaf niet. Toch niet op straat. Je kan meestal niet eens anderhalve seconde nadenken of je moment is er geweest.
                          Ik spreek nu enkel over expressieve of straatfotografie, maar daar moet je echt vanuit je buik fotograferen. Open staan voor indrukken en die vastleggen. Schilderen met wat je ziet.
                          Als je aan produktfotografie doet, is 't een ander verhaal. En modellenfotografie is een combinatie van de twee. Als je daar nog origineel wil zijn, moet het ook vanuit de buik komen, maar wordt er eveneens aan regels vastgehouden.

                          Ik ben het in deze dus volmondig eens met RUPSELKOPKE. Ik heb ook nog nooit een regel bewust gebruikt.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compositie - De diagonaalmethode

                            Lees de tekst op deze site eens. Verhelderend!
                            http://v1.brucedale.com/haven.htm
                            Een gerenommeerd National Geographics fotograaf neemt vele foto's, voelt aan dat er eentje goed is en gaat achteraf analyseren waarom het een goede foto was.
                            Er zijn inderdaad regeltjes. Je kunt er naar werken of het zit er automatisch in. Dat noemt men het oog van de fotograaf en maakt het verschil uit van een 'prijs'foto of niet.
                            ... en eens dat je de regeltjes kent en kunt, dan kan je er aan voorbijgaan, experimenteren, ... Is dat ook niet zo met belichting, scherptediepte, kleurpalet, enz?

                            En zowel dat sommige onder ons dat allemaal gezever vinden, zijn er anderen die er wat willen van opsteken. Dus een beetje respect voor ieders mening.
                            André Langenus (EFIAP)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compositie - De diagonaalmethode

                              ... alleen heeft de componist tijd, en de fotograaf niet. Toch niet op straat. Je kan meestal niet eens anderhalve seconde nadenken of je moment is er geweest.
                              Ik spreek nu enkel over expressieve of straatfotografie, maar daar moet je echt vanuit je buik fotograferen. Open staan voor indrukken en die vastleggen. Schilderen met wat je ziet.
                              Als je aan produktfotografie doet, is 't een ander verhaal. En modellenfotografie is een combinatie van de twee. Als je daar nog origineel wil zijn, moet het ook vanuit de buik komen, maar wordt er eveneens aan regels vastgehouden.

                              Ik ben het in deze dus volmondig eens met RUPSELKOPKE. Ik heb ook nog nooit een regel bewust gebruikt.
                              Idd. De klassieke meesters waren daar specialisten in. Die maakten dan ook een studie van tevoren, en werkten op een geprepareerd doek etc etc... (denk dan bvb. aan Rubens). In een fotostudio kan dat ook nog een beetje. maar als je als persfotograaf in Irak zit, heb je net iets minder tijd en iets meer zorgen schat ik zo...
                              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                              www.musicinframe.be

                              Comment

                              Working...
                              X