Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera op manueel voor flitsen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera op manueel voor flitsen ?

    Ik werk met een D300 en SB-900 flits.

    Normaal blijft de camara of Av staan met de flits op TTL-BL-FP,maar dan haal ik binnen meestal slechts 1/60 sluitertijd, zodat het risico op onscherpe foto's groot blijft.

    Zou het beter zijn om de camera op manuele mode te plaatsen en de flits op automatisch ?
    Geen risico op donkere beelden ?

  • #2
    Re: Camera op manueel voor flitsen ?

    Best is dat je zelf wat uitprobeert.
    Ik zet de camera op M en kies een sluitertijd in functie van de situatie. Dikwijls is dat nog trager dan 1/60: 1/15 bv. De actie van het hoofdonderwerp wordt toch gefixeerd door de snelheid van de flits (1/500 tot 1/20.000) , terwijl je door een trage sluitertijd te kiezen nog wat omgevingslicht meepikt, om geen pikzwarte achtergrond te krijgen.
    Meer info vind je gemakkelijk door eens te googlen op "dragging the shutter"

    Comment


    • #3
      Re: Camera op manueel voor flitsen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Jandem Bekijk bericht
      Zou het beter zijn om de camera op manuele mode te plaatsen en de flits op automatisch ?
      Geen risico op donkere beelden ?
      Probeer het uit.

      Comment


      • #4
        Re: Camera op manueel voor flitsen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jandem Bekijk bericht
        Ik werk met een D300 en SB-900 flits.

        Normaal blijft de camara of Av staan met de flits op TTL-BL-FP,maar dan haal ik binnen meestal slechts 1/60 sluitertijd, zodat het risico op onscherpe foto's groot blijft.

        Zou het beter zijn om de camera op manuele mode te plaatsen en de flits op automatisch ?
        Geen risico op donkere beelden ?
        Als je het voordeel van FP wilt halen (snelle sluitertijden) dan moet je juist de camera op M zetten.
        mvg
        Antoine

        Comment


        • #5
          Re: Camera op manueel voor flitsen ?

          Het diagfragma zet ik meestal volledig open f2.8 (lens = 17-55mm) zodat maximaal licht opgenomen wordt.
          Maar misschien is een hoger diagfragma beter om iets meer dieptescherpte te bekomen . (mits de nodige belichtingcorrectie ).

          Comment


          • #6
            Re: Camera op manueel voor flitsen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jandem Bekijk bericht
            Het diagfragma zet ik meestal volledig open f2.8 (lens = 17-55mm) zodat maximaal licht opgenomen wordt.
            Maar misschien is een hoger diagfragma beter om iets meer dieptescherpte te bekomen . (mits de nodige belichtingcorrectie ).
            Een goed fotograaf bepaald eerst zijn scherptediepte en past daarna de sluitertijd aan.
            Dit geldt ook bij flitsfotografie.
            mvg
            Antoine

            Comment


            • #7
              Re: Camera op manueel voor flitsen ?

              inflitsen als er genoeg licht is gebruik ik meestal diafragmavoorkeuze, al dan niet met een +/- correctie

              lowlight sfeerfoto's is Manueel, je bepaald de max sluitertijd die je kan gebruiken, de max diafragmaopening die mogelijk is voor je foto, de max iso die je aankan .. en de flits berekent wat je tekort komt en flitst wat bij ipv het licht te overheersen. Je hoeft niet bang te zijn van trage sluitertijden, je flits zal de actie nog wat "bevriezen"

              studiowerk met flitsinstallatie is uiteraard Manueel

              Comment


              • #8
                Re: Camera op manueel voor flitsen ?

                Camera op manueel is inderdaad meestal beter ; wat betreft "dragging the shutter" hou er wel rekening mee dat hoe langer de sluitertijd , hoe groter de invloed van het omgevingslicht op je witbalans...

                Silent M.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera op manueel voor flitsen ?

                  Heb inderdad meer mogelijkheden met camera op manueel ,maar een sluitertijd van 1/60 blijft toch laag onafhankelijk of dit nu met of zonder flits is? Bij hogere sluitertijden (manueel) stuurt de flits bij tot een bepaald niveau ,heb dit getest.

                  Werken met een flits is weer een andere manier van omgaan met licht. Vooral reflecties en schaduwen spelen dan een voorname rol. Ga me daarom iets meer toeleggen op het werken met draadloze flitsen. (heb nog een SB-600 van mijn D50 periode

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera op manueel voor flitsen ?

                    Die 1/60 is toch absoluut geen probleem? Toch niet bij weinig licht. Zoals ik al zei, de flitssnelheid is hier bepalend voor bewegingsonscherpte van je onderwerp. En die ligt bij een SB600 tussen 1/900e en 1/25.000e, en bij een SB900 tussen 1/880e en 1/38.500e, dus ruim voldoende om bewegingsonscherpte tegen te gaan.
                    Voor invulflitsen bij daglicht en dus hogere snelheden dan 1/60: lees je D300 manual op p. 174.

                    Comment

                    Working...
                    X