Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera Obscura

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera Obscura

    Beste,

    Een klein tijdje terug las ik het artikel over Camera Obscura in de (nederlandse) national geographic van mei 2011.
    Wat is dat bijzonder zeg! Voor degenen die het niet kennen: KLIK

    Ik vroeg me af, zijn er BD'ers die hiermee geëxperimenteerd hebben? Is het lastig zoiets te bereiken? Ik wil er graag meer van zien

    Groetjes,
    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: Camera Obscura

    Huur eens de DVD "Addicted to love' van Meg Ryan, daar kun je goed zien wat er voor nodig is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Camera Obscura

      Dit jaar in maart stond er een heel grote opgesteld tijdens de Kinderuniversiteit in Antwerpen (maart). Er was ook een demonstratie rond lenzen, kijken en fotografie, mijn zoontje heeft zelfs een bril op gehad waardoor hij de wereld ondersteboven zag. Kinderen konden een workshop volgen waarin ze hun eigen camera obscura maakten met een schoendoos, die ze vanbinnen zwart schilderden. Dat hebben de mijne niet gedaan toen, dus ik weet er het fijne niet van. Het is nog wel eventjes, maar misschien herhalen ze de opstelling volgend jaar wel. Begin maart dus, in Antwerpen.

      Wat je ook kan doen, is eens googelen op pinhole. http://en.wikipedia.org/wiki/Pinhole_camera

      Groetjes,
      Miet
      oefenen = leren
      Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

      Comment


      • #4
        Re: Camera Obscura

        Ik heb het zelf geprobeerd in school, een schoendoos die je vanbinnen zwart schildert en er dan een gaatje in maakt.
        Mijn resultaten waren bedroevend maar die van mijn medeleerlingen waren toch wel verbazend goed...
        Hangt er vanaf of je het door hebt of niet

        Comment


        • #5
          Re: Camera Obscura

          Ik ben er nu mee bezig op school,
          toch niet gemakkelijk hoor!
          maar met wat geduld en oefening zijn er wel leuke resulataten uit te halen

          Comment


          • #6
            Re: Camera Obscura

            Bedankt voor de reacties allemaal!

            @hjanssen: Die film ziet er uit als een romantische komedie :P Denk je dat ik het uit ga houden? Nee, die ga ik zeker even kijken! Hij staat in ieder geval al op mijn 'to watch´ lijstje! Alleen even zien of ik hem nog kan vinden.

            @laatbloeier: Antwerpen is voor mij wel ver weg, maar wie weet kan ik er een keer een weekendje heen. Ik weet niet of dat vorig jaar ook in het weekend door liep?
            Dat pinhole is dus dat hele idee er achter. Ik blijf het toch maar gek vinden dat dat zo maar kan. Nou ja, gek, bijzonder.

            @Jensdh: En wat had jij niet door, wat de rest wel door had? Of heb je dat nog steeds niet door :P Hoe werkt dat in zo'n schoenendoos dan? Met 2 gaatjes, een voor het licht en een voor je oog/lens? Toch wel het proberen waard!

            @Pandadrugs: Nee ik geloof ook wel dat het niet heel gemakkelijk is nee. Lukt het wel al een beetje? Ik zou graag resultaat willen zien!

            Sorry voor mijn late reactie iedereen!

            Groetjes, Pepijn!
            Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

            Comment


            • #7
              Re: Camera Obscura

              Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht

              Ik vroeg me af, zijn er BD'ers die hiermee geëxperimenteerd hebben? Is het lastig zoiets te bereiken? Ik wil er graag meer van zien
              Groetjes,
              Pepijn
              Cam.Obs. kan analoog, met een schoendoos bvb. , maar ook digitaal door een gaatje in je body cap. Niet zo maar één, er zijn voorwaarden en afmetingen te respecteren als je een goed resultaat wil.

              Belichting van enkele seconden op een zonnige dag tot ...Ik heb er zo vele gemaakt, en zelfs een vertikaal panorama; Dit zijn verschillende foto's aan elkaar gestitched.(Zie hieronder)

              De C.O. heeft voordelen tov. glazen lenzen. (en vice versa)

              DPaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Camera Obscura

                Vandaag heb ik een beetje lopen klungelen, maar tegen volgende week zou ik toch wel deftige resultaten moeten hebben (hoop ik, het is toch een beetje deprimerend als je al dat werk erin steekt en het lukt niet), ik zal ze hier posten dan

                Comment


                • #9
                  Re: Camera Obscura

                  Wij zijn er in Leuven bij de jaarcursus fotografie 1 ook mee bezig.
                  Zie hier mijn eerste experiment met een te lange belichting van vier minuten.
                  Om toch nog iets zichtbaar te maken: het papier vroeger uit de ontwikkelaar gehaald, met als gevolg sluiering.
                  De witte vlek onderaan is waar ik het fotopapier had vastgeplakt in de doos.
                  Niettegenstaande staan er nu te minste nog details op de foto. Het tweede beeld is de bewerking van beeld 1 in Photoshop.



                  Pepijn, zoals je zal kunnen lezen is er maar één gaatje in de doos, en dat is waar het licht binnen komt. Je richt de doos op uw onderwerp. Meer uitleg en heel wat nuttige info vind je bij de volgende links:
                  pinhole
                  Lochkamera
                  Lochkamra1
                  die-lochkamera
                  IPanorame
                  Lochkamerajl
                  pinhole_photography
                  Selbstbau

                  Enkele websites met uitleg over het Schwarzchildeffekt of Low Intensity Reciprocity Failure(LIRF):
                  Schwarzschildeffekt
                  Schwarz_Vignett
                  Reciprocity
                  LIRF
                  tip9807

                  Veel leesgenot,
                  Jacques
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera Obscura

                    O ja, nog vergeten te zeggen: als je het digitaal doet, heb je kleurenfoto's natuurlijk.
                    Dpaul
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera Obscura

                      vooral het luchtdicht maken van je doos, en het inschatten van de belichting zijn twee zaken die wat aandacht vragen. Je kan best met een lichtmeter (of een fototoestel) erbij de belichting controleren. Als je op een bepaalde plaats/moment een goed resultaat haalt met 15 sec. belichting, en je toestel geeft dan bijvoorbeeld 1/10 bij f11 (ik zeg maar iets) dan heb je een vergelijkinsgmaatstaf. Je weet dan dat je 150x langer moet belichten dan je toestel bij f11 aangeeft. Zo moet je niet telkens weer je belichting 'schatten'. Ik heb destijds ronde blikken gebruikt (koffieblik bijvoorbeeld) die hebben een metalen laag in het karton, die het lichtdicht maakt. Deksel goed afplakken met zwarte tapen en eventueel alufolie, gaatje in de zijkant en je bent vertrokken.
                      Later heb ik met grotere formaten ge-experimenteerd metalen 50 liter blikken. Dan moet je ofwel je gaatje in verhouding mee vergroten, ofwel je sluitertijden langer maken (ik had sluitertijden van een paar uur met de grootste blikken) Ik zal 'es zoeken of ik hier nog iets van terugvind.

                      Ch.
                      www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera Obscura

                        Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                        vooral het luchtdicht maken van je doos, en het inschatten van de belichting zijn twee zaken die wat aandacht vragen. Je kan best met een lichtmeter (of een fototoestel) erbij de belichting controleren. Als je op een bepaalde plaats/moment een goed resultaat haalt met 15 sec. belichting, en je toestel geeft dan bijvoorbeeld 1/10 bij f11 (ik zeg maar iets) dan heb je een vergelijkinsgmaatstaf. Je weet dan dat je 150x langer moet belichten dan je toestel bij f11 aangeeft.

                        Ch.
                        Als je natuurlijk een "genormaliseerd" gaatje koopt in de handel (lasergebrand en niet met een naald "op zicht" geprikt), dan weet je op voorhand welke f-stop dit is, gegeven de registerafstand.
                        Zo heb ik een f128 en een f256. Deze gaatjes zijn dan ook 100% rond, en geven minder storingen in het beeld.

                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera Obscura

                          Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                          Als je natuurlijk een "genormaliseerd" gaatje koopt in de handel (lasergebrand en niet met een naald "op zicht" geprikt), dan weet je op voorhand welke f-stop dit is, gegeven de registerafstand.
                          Zo heb ik een f128 en een f256. Deze gaatjes zijn dan ook 100% rond, en geven minder storingen in het beeld.

                          Dpaul
                          ik vond het leuke aan de camera obscura dat je dat helemaal zelf kon in mekaar knutselen, en dan doet het 'gekochte gaatje' daar weer wat van af. Het makkelijkst om een schoon gaatje te krijgen vond ik eerst een groter gaatje maken (1/2 cm bijvoorbeeld) daar een alu-folie over te kleven, en daarin een gaatje te prikken met een naald, eventueel met een houten plankje eronder om het niet teveel te laten vervormen. Netjes rond, en zo klein als maar kan. Nog een bemerking bij mijn ronde dozen. die geven wel een volledig vervormd beeld, door de gebogen wand waartegen je fotopapier plakt.

                          Ch.
                          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera Obscura

                            Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
                            ik vond het leuke aan de camera obscura dat je dat helemaal zelf kon in mekaar knutselen, en dan doet het 'gekochte gaatje' daar weer wat van af.
                            Ch.
                            Oh jawel, zo zijn we allemaal begonnen. Maar als het meer wordt dan een spelletje of een schoolopdracht, ga je toch weer perfectie nastreven. Net zoals mensen met een kitlens na enige tijd naar iets beters verlangen.

                            Dpaul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera Obscura

                              De afgelopen dagen druk bezig geweest met studeren.
                              Morgen of overmorgen heb ik tijd om de vele reacties door te nemen!
                              Heel leuk!
                              Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

                              Comment

                              Working...
                              X