Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bruine waas

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bruine waas

    Hoi iedereen,

    Ik heb een vraagje.
    Ik nam onlangs enkele foto's met mijn studioflitsers. Hele mooie resultaten, maar enkele foto's hadden een ietwat 'bruinachtige waas' voor het onderwerp hangen.
    Normaal gezien heb je dit, volgens mij, enkel als er licht direct in je lens valt. Hier was dit echter niet het geval. Eén studioflitser stond vlak achter de persoon om de achterkant van die persoon op te lichten en de andere (voor het hoofdlicht) stond naast mij, met een paraplu. Met naast mij, bedoel ik ook VLAK naast mij. Mijn fototoestel bevond zich echt recht naast de rand van de paraplu, maar de lens ging er mooi voorbij.
    Mijn lens gecontroleerd en die was zuiver. Het is me vooral vreemd omdat het een 'bruinachtige' waas is. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen, zonder de opstelling van mijn studioflitsers te veranderen?

    Gr Tim
    canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

  • #2
    Re: bruine waas

    Kun je eens een voorbeeld posten?

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: bruine waas



      De waas is misschien op het eerste zicht niet goed te zien, maar als je de linkeronderzijde met de rechterzijde vergelijkt, zie je dat er een verschil is. Sta ik misschien te dicht bij mijn paraplu?

      PS: even testfoto met mijn broer als model
      canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

      Comment


      • #4
        Re: bruine waas

        Gebruik jij automatische witbalans?
        Lijkt me eerder een kleurzweem van verkeerde witbalans.

        Hans
        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

        Comment


        • #5
          Re: bruine waas

          dat zal het inderdaad zijn. Wist anders echt niet wat de oorzaak kon zijn. merci
          Misschien stomme vraag, maar witbalans en ik, dat botst soms. Kun je me kort uitleggen hoe ik dat kan bepalen en hoe die handmatig aan te passen op m'n canon?
          canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

          Comment


          • #6
            Re: bruine waas

            Foto maken van wit blad papier
            Deze foto inlezen in via handmatige witbalans
            ofwel gebruik eens de instelling flitslicht
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

            Comment


            • #7
              Re: bruine waas

              all right, bedankt. Zal dat vandaag even uitproberen.
              canon eos 5D mark II + canon eos 400D + canon 50mm f1.8 + canon 70-200mm f2.8 IS USM + sigma 24-70mm f2.8 + sigma 50-150mm f2.8 + canon 430EX

              Comment

              Working...
              X