Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bloemen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bloemen fotograferen

    Ben bezig een boek aan samenstellen met planten en bloemen.
    De macros lukken goed maar de bloem op zijn geheel iets minder.
    Welke instellingen hanteer ik het beste ?

  • #2
    Re: bloemen fotograferen

    ISO 200, 1/60 s, /f 5.6

    Comment


    • #3
      Re: bloemen fotograferen

      Waarschijnlijk krijg je bij een close-up opname met een diafragma een veel te beperkte DOF. Je kan onmogelijk een standaard instelling hiervoor neerzetten. Ik ga ervan uit dat je met een DSLR werkt, daarmee krijg je zowieso een kleinere DOF als met een prosumer.

      Werkt dus op diafragmavoorkeuze, en dan een klein diafragma kiezen. De eerder genoemde 5,6 slaat nergens op, ik denk eerder 16 of hoger. Denk ook serieus aan het gebruik van een statief en eventueel een flitser.

      Comment


      • #4
        Re: bloemen fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
        De eerder genoemde 5,6 slaat nergens op
        Goed gezien, hoor.

        Nee, natuurlijk slaat dat nergens op. Ik vraag me wel af waarom men hier steeds vaker, zonder verdere informatie te verstrekken, de vraag stelt: "welke instellingen gebruik ik het best". Hoe kunnen wij dat nou weten? Zonder informatie over camera, lens, belichting, filtser, afstand, grootte van de plant en zo kan ik nog wel even doorgaan, valt er gewoon geen zinnig woord over te zeggen. En dat heb ik gedaan: geen zinnig woord gezegd.

        Tip aan OP: omdat je op dit forum terecht ben gekomen neem ik aan dat je een digitale camera hebt. Maak daar gebruik van. Maak veel foto's met verschillende instellingen en leer daaruit. Het kost niks.

        Comment


        • #5
          Re: bloemen fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
          Goed gezien, hoor.
          Tip aan OP: omdat je op dit forum terecht ben gekomen neem ik aan dat je een digitale camera hebt. Maak daar gebruik van. Maak veel foto's met verschillende instellingen en leer daaruit. Het kost niks.
          Klopt dat is juist, maar een antwoord geven in fatsoenlijke taal helpt ook en kost nog minder.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: bloemen fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
            Klopt dat is juist, maar een antwoord geven in fatsoenlijke taal helpt ook en kost nog minder.
            Wijs mij aan waar ik onfatsoenlijke taal heb gebruikt.

            Comment


            • #7
              Re: bloemen fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
              Wijs mij aan waar ik onfatsoenlijke taal heb gebruikt.
              Rustig, rustig! Ik veronderstel dat Jan je enkel wil wijzen op het feit dat je de tweede, interessante reply al meteen had kunnen geven i.p.v. een beetje in raadsels te spreken in de eerste reply.

              @ Tigerdaddy: kan je niet eens een voorbeeldfoto (met EXIF) posten die volgens jou de typische probemen weergeeft? Zoveel handiger om vandaar verder te werken.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Re: bloemen fotograferen

                Als je een bloem volledig scherp wil, dan zal het diafragma meestal wel verder dichtgedraaid moeten worden. Het hangt ervan af hoe groot de bloem is, hoever je er vanaf wil blijven, en hoeveel verschil er zit tussen het dichtste en het verste punt dat je scherp wil hebben. Sommige bloemen hebben bijvoorbeeld een heel diepe kelk, en dan moet je het diafragma heel ver dichtzetten om alles scherp te krijgen. Zonder statief moet je er dan al niet meer aan beginnen, want door het diafragma dicht te draaien wordt de sluitertijd langer.

                Ik heb hier al een paar keer foto's van bloemen gezien waarbij er gebruik gemaakt is van twee foto's om toch maar de volledige bloem in de diepte scherp te kunnen krijgen. Omdat het bij die bloem niet mogelijk was om voldoende scherptediepte te krijgen, zelfs met het diafragma zover mogelijk dicht. Dan moet je wel goed overweg kunnen met Photoshop, om er achteraf 1 prachtige foto van te kunnen maken (ik kan dat zelf niet ).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: bloemen fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                  Wijs mij aan waar ik onfatsoenlijke taal heb gebruikt.
                  Helaas dat kan niet meer want je tekst is gewist.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre
                  Rustig, rustig! Ik veronderstel dat Jan je enkel wil wijzen op het feit dat je de tweede, interessante reply al meteen had kunnen geven i.p.v. een beetje in raadsels te spreken in de eerste reply.
                  Dat is inderdaad mijn insteek geweest want om iemand bewust het verkeerde pad op te sturen kan toch niet de bedoeling zijn hé, voor de rest mijn excuses als mijn repley verkeerd is overgekomen.
                  Last edited by jan.brouwers; 9 oktober 2005, 19:21.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                  Comment


                  • #10
                    Re: bloemen fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers
                    Helaas dat kan niet meer want je tekst is gewist.
                    Gewist? Alle tekst die ik in deze thread geschreven heb staat er nog, hoor.

                    Comment

                    Working...
                    X