Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

    Hoi,

    ik ben gevraagd om een fotoshoot(tje) te doen van een vriendin met haar man over haar zwangerschap. Jullie kennen het wel, allerhande toestanden op de plaat zetten met de blote buik samen met de toekomstige papa...

    Dit zal gebeuren op een avond door de week, binnen in de huiskamer. (Geen lichtinval van buiten dus!).

    Nu is mijn domme vraag: Hoe kan ik dit allemaal voor mekaar krijgen zonder enig professioneel materiaal? In de woonkamer kan ik wel als achtergrond een egale grijze muur gebruiken, daarvoor wat lakens op de grond leggen en daar de shoot houden. Ik kan misschien ook gebruik maken van een bouwlamp.

    Aangezien ik hier totaal geen ervaring mee heb, wil ik jullie allen om wat raad vragen. Is dit te doen? Hoe stel ik zoiets goed op en blablabla...

    Ik hoop echt van harte zoveel mogelijk tips binnen te krijgen zodat ik jullie binnenkort toch iets deftigs hier kan tonen!

    Alvast hartelijk bedankt!!!

    Groetjes Candytje

  • #2
    Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

    Ik ben toch bang dat de foto's dan niet echt mooi zullen worden. De kleur van een bouwlamp en een grijze achtergrond... hmmm. Klinkt saai.

    Ik zou het veel sfeervoller maken door ander soort licht te gebruiken.
    Gezien de zon zo tot ongeveer 8 uur licht brengt, waarom niet dat licht gebruiken dat binnenvalt? Desnoods in een andere ruimte waar niemand naar binnen kan kijken.
    Is maar een idee maar kan hele mooie zachte kleuren opleveren. Om het licht op de schawpartijen te laten vallen raad ik toch wel een soort van reflectiescherm aan. Dat kun je maken van alufolie, wit persplex, of ander reflecternd materiaal en zelfs een spiegel om het licht te weerkaatsten. Denk maar aan je horloge waar je zo;n 'mooi' rond lichtje in iemands ogen kan schijnen om hem/haar te pesten.
    Ze zijn ook te koop voor niet al te veel geld en altijd weer te gebruiken.

    Sowieso zou ik een test maken met 1 persoon op dat bepaalde tijdstip en kijken hoe de foto's eruit komen te zien voordat het echtpaar zich in allerlei bochten probeert te wringen om er iets moois van te maken. Dan weet je wat je te wachten staat als je de echte shoot gaat doen.

    Dit soort fotografie is te leuk/mooi om te verpesten. Toch?

    Succes en we wachten het resultaat we af.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

    Comment


    • #3
      Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

      Madmax, eerst en vooral thanx om me al een beetje verder te helpen.

      één probleem: De shoot kan pas 's avonds laat doorgaan, na acht uur waarschijnlijk omdat de vader steeds zolang werkt. Dus licht van buiten gebruiken wordt helaas al moeilijk!

      Hoe kan ik een andere, meer interessant achtergrond nemen?
      Jeetje, vind dit moeilijk

      Een bouwlamp is dan ook geen goed idee?
      Het probleem is dat ik dit nog nooit gedaan heb en er TOTAAL geen ervaring mee heb!
      Zeg nu zelf, om een vliegtuig in de lucht te fotograferen heb ik geen achtergrond en reflectiescherm nodig!!!

      Maar toch, ik wil dit zeer graag doen, maar weet niet hoe er nog aan te beginnen!

      Comment


      • #4
        Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

        Koop een grote zwarte doek op de markt, hang die op, probeer de doek egaal te houden. Werk met één bouwspot, probeer met strijklicht te werken, langs de zijkant belichten dus. Neem een groot stuk karton, hang hier allu folie tegen, zet dat aan de tegenovergestelde kant van de lamp. (of ismo/piepschuim als je misschien ergens zo iets kan vast krijgen.) Niet op de kleuren letten, zet het maar om naar zwart wit
        Maak een softbox door een kalkpapier te bevestigen in een houten frame, of door een doos te nemen, en een vierkant uit de boden te snijden, waarin vervolgens het kalkpapier komt. Kan je over de lamp hangen. Let wel op, dat wordt heet !!!

        Let ook op: duoshoots zijn moeilijk. Laat de mensen nooit allebei naar een ander punt kijken. Dan lijken ze verstrooid. Hou het simpel. Laat ze ofwel:

        -Naar elkaar kijken.
        -Allebei naar hetzelfde punt. (in de lens, een ander punt in de kamer, naar de buik,...)
        -Persoon x kijkt naar persoon y, en persoon y kijkt in de lens.
        -Persoon y kijkt naar persoon x, en persoon x kijkt in de lens.

        Gebruik een statief! Ga je nodig hebben als je bouwspots gebruikt!
        Last edited by Maarten_T; 12 september 2006, 17:28.

        Comment


        • #5
          Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

          Hoe kan je een ommelet bakken zonder eieren te breken ?

          Dit zou je ook kunne vragen hé, materiaal en een beetje ervaring zijn nodig, en ook beter voor je zelfvertrouwen.

          Bouwlampen zijn ondingen, gemaakt om licht te geven op een werf.
          om dan toch aan de slag te gaan met minimale middelen zou ik het proberen in een stemmige verlichte huiskamer met een egale niet verlichte muur als achtergrond. Werk in RAW, en zet je beste beelden om in zwart-wit, dit gaat je probleem met witbalans verkleinen. Werk op statief zodat je op behoorlijk lage tijden kan werken. Als het koppel een beetje stilzit of staat kan je toch tot op 1/20 ste werken. Tegenwoordig is een hoge ISO geen probleem meer.

          Met kleine halogeen spotjes, type bureaulamp kan je proberen een meer gericht licht op de buik te plaatsen. Indien het koppel er voor te vinden is zou ik beiden laten poseren in bloot bovenlichaam, is dat niet het geval dan is een zwarte kledij aan te raden. Oppassen voor witte bretellekes of witte elastiekes van onderbroeken die hier of daar komen piepen en de boel omzeep helpen.

          Veel succes

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

            Als je niet te ver van Mechelen woont mag je gerust mijn studio gebruiken. Misschien kan ik je dan wel wat advies geven ook.
            Fullator
            Fotostudio Candela Zone
            website: http://www.chronax.be
            website: http://www.marquisemodels.eu

            Comment


            • #7
              Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Met kleine halogeen spotjes, type bureaulamp kan je proberen een meer gericht licht op de buik te plaatsen.
              Idd, voorbeeldje met 1 dimmer/halogeenspotje:



              Harde schaduwen hoeven niet altijd lelijk te zijn

              Comment


              • #8
                Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                Eerst en vooral even vermelden dat ik het erg leuk vind dat ik zo goed geholpen wordt met raadgevingen etcetera... Super!

                en dan...

                het lijkt me nu toch moeilijk om dit alles te verwezenlijken als ik zo alles eens lees en toch wil ik ervoor gaan en er het beste uit halen. Plots rees me een idee naar het hoofd. Ik weet dat mijn baas hier enkele lampen voor fotografie heeft staan, met parapluutjes en dergelijke... Misschien eens heel lief gaan vragen of ik die niet eens mag gebruiken voor een avond! Maar dan is er nog de ervaring. (Sorry, voel me erg dom, maar ik heb hier NOG geen ervaring mee...) Hoe stel je nu zoiets op om tot een goed resultaat te komen.

                Moest het doorgaan, zal ik even beschrijven wat ik heb aan materiaal en omgeving. Een grote zaal met witte muur, twee lampen en twee parapluutjes!
                Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen!!!

                @Fullator: Een dikke merci voor je studio voor te stellen, maar helaas kan het koppel om dit moment niet zover geraken! Als het aan mij lag, zou ik het er wel voor over hebben!!!

                Groetjes Candytje

                Comment


                • #9
                  Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                  Als je het resultaat direct wil zien: fotoprintertje (en mss laptop) ter plaatse mee nemen en in functie van het afgedrukte resultaat instellingen bijstellen... Vroeger gebruikten ze daar Polaroid voor. Maar met de mogelijkheden die we vandaag hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                    1 kleine tip als je een doek als achtergrong gebruikt.
                    Zorg dat deze netjes gestrken is. Ik zie vaak foto's voorbij komen die mooi uitgelicht zijn maar waar de achtergrond hopeloos gekreukeld is. Dat is enorm slordig. de rest laat ik aan de experts over.

                    veel succes en ik zie graag het resultaat

                    alex
                    Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                    Comment


                    • #11
                      Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                      aangezien het vrienden zijn kun je misschien meerdere malen proberen.

                      digitaal kost het je toch "niets". experimenteer er maar op los.. maar laat je vrienden weten dat je geen pro bent.

                      trouwens de BD-norm ligt echt wel hoog. normale mensen zijn al tevreden met veel minder, zeker als ze er niets voor hoeven te betalen
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                        Ja, vrienden weten dat ik geen pro ben, maar ja, ze denken... 'Oh die heeft zo een duur ding, die kan mooie foto's maken'...

                        Ja, de BD-norm ligt idd hoger dan je vrienden... Vandeweek deed ik even een proefje, ik had snel wat in elkaar gefotosoept op vijf minuten... Reactie van vrienden: Oooooh, prachtig, ik print het onmiddellijk uit... bij wijze van spreke met de tranen in de ogen van ontroering... hahahahaha, terwijl ik TOTAAL niet tevreden was...

                        Ach ja, ik ben al lang blij dat ik die mensen erg blij kan maken! Ik ga het nu doen met de lampen van de baas... dus, hopelijk komt er toch iets leuks uit... Het resultaat komt hier wel (ooit) te staan!!!

                        Grtzzz Candytje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Candytje Bekijk bericht
                          Ja, vrienden weten dat ik geen pro ben, maar ja, ze denken... 'Oh die heeft zo een duur ding, die kan mooie foto's maken'...
                          Ja, en elke keer dat je afdrukt is een mooie foto natuurlijk Laatst ook vrienden gefotografeerd die eens "een mooie foto" van zichzelf wilden. Keken die verbaasd bij klik nummer vijf, "allez, staat dat er nu nog niet op?"
                          Groeten, David

                          Comment


                          • #14
                            Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                            Oorspronkelijk geplaatst door drd Bekijk bericht
                            Laatst ook vrienden gefotografeerd die eens "een mooie foto" van zichzelf wilden. Keken die verbaasd bij klik nummer vijf, "allez, staat dat er nu nog niet op?"
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Binnenfotografie van zwangerschap (zonder materiaal!)

                              hehe, same here

                              Comment

                              Working...
                              X