Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichtingscompensatie in de M stand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • belichtingscompensatie in de M stand

    Bij het ene toestel lukt dit perfect, als ik het wieltje bovenaan de body naar rechts schuif krijg ik +1/3 belichtingscompensatie. Bij het andere toestel krijg ik ipv +1/3 stop, drie streepjes m.n. -1/3, 0 en +1/3. Als ik dan nog een tandje bijsteek krijg ik ipv +2/3 stop: -2/3, 0 en +2/3.
    Aan welke instelling zou dit kunnen liggen? Wat doe ik verkeerd?

  • #2
    Re: belichtingscompensatie in de M stand

    Over welke toestellen ben je bezig, zou mss kunnen helpen als je dit ook vermeld

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: belichtingscompensatie in de M stand

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Over welke toestellen ben je bezig, zou mss kunnen helpen als je dit ook vermeld

      grts
      Sieg
      bij de 5d mark IV en bij de 7d mark II werkt het perfect, bij de 5d mark III niet

      Comment


      • #4
        Re: belichtingscompensatie in de M stand

        Dan lijkt het me dat bij de 5DIII er een andere functie is toegewezen aan die knop.
        Hoe werkt die knop in de AV mode ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: belichtingscompensatie in de M stand

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Dan lijkt het me dat bij de 5DIII er een andere functie is toegewezen aan die knop.
          Hoe werkt die knop in de AV mode ?

          grts
          Sieg
          sorry tis blijkbaar met het wieltje achteraan op de body, in de AV stand krijg ik die belichtingscompensatie wel klaar, in de M stand niet … en ook met het wieltje bovenaan de body werkt het niet

          Comment


          • #6
            Re: belichtingscompensatie in de M stand

            Knoppen eens resetten misschien
            Blader eens door het menu tot bij aanpasbare bediening, misschien dat er daar iets verandert is

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: belichtingscompensatie in de M stand

              Belichtingscompensatie in M: gewoon S of A veranderen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: belichtingscompensatie in de M stand

                heb intussen de handleidingen nagezien en blijkt dat belichtingscompensatie bij de 5d III enkel mogelijk is in de P, TV en AV modus. Bij de 5d IV kan het dus ook in de M stand. Nu ja, de 5d IV is uiteraard een recenter model.

                Comment


                • #9
                  Re: belichtingscompensatie in de M stand

                  Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                  heb intussen de handleidingen nagezien en blijkt dat belichtingscompensatie bij de 5d III enkel mogelijk is in de P, TV en AV modus. Bij de 5d IV kan het dus ook in de M stand. Nu ja, de 5d IV is uiteraard een recenter model.
                  Bedankt om even te laten weten, eigenaardig dat dit niet werkt bij een 5DIII en bij een 7DII dan wel
                  Rare mannen daar bij Canon

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: belichtingscompensatie in de M stand

                    Er zijn nog andere toestellen waarbij dat in de M stand niet kan. Je bepaalt als fotograaf immers zelf alle waarden van de belichtingsdriehoek (sluitertijd, diafragma en ISO). Wat moet je dan compenseren? Compenseren is m.i. enkel nodig indien een of meerdere van deze instellingen op automatisch staan.
                    Jan Akkermans
                    (BD1097BE)
                    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: belichtingscompensatie in de M stand

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht
                      Er zijn nog andere toestellen waarbij dat in de M stand niet kan. Je bepaalt als fotograaf immers zelf alle waarden van de belichtingsdriehoek (sluitertijd, diafragma en ISO). Wat moet je dan compenseren? Compenseren is m.i. enkel nodig indien een of meerdere van deze instellingen op automatisch staan.
                      Idd ... wat valt er te "compenseren" als je alles zelf moet instellen? ttz M betekent "zelf compenseren door correct in te stellen" ... vreemde gedachten gang toch!

                      Comment


                      • #12
                        Re: belichtingscompensatie in de M stand

                        Ik ben het daar mee eens. Het compenseren van de belichting in M mode slaat nergens meer op.

                        We waren eens in gesprek met een bevriend fotograaf dat zat te stoefen dat hij altijd in M mode werkte. Toch klaagde hij over niet goede resultaten.
                        Tot ik hem aan het werk zag wist ik niet goed waar het probleem precies zat.

                        Hij legde zijn camera aan en maakte de compositie. Dan ging hij aan het wieltje draaien tot de belichtingsmeter mooi in het midden ging staan.
                        Ik zeg tegen hem "je bent in automaat aan het schieten!". Zo hoor je geen M mode te gebruiken.
                        Heb nooit mijn gelijk gehaald maar ik ben erg zeker van mijn standpunt.
                        Last edited by buurmanBert; 19 november 2019, 22:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: belichtingscompensatie in de M stand

                          Ik ben het daar mee eens. Het compenseren van de belichting in M mode slaat nergens meer op.

                          We waren eens in gesprek met een bevriend fotograaf dat zat te stoefen dat hij altijd in M mode werkte. Toch klaagde hij over niet goede resultaten.
                          Tot ik hem aan het werk zag wist ik niet goed waar het probleem precies zat.

                          Hij legde zijn camera aan en maakte de compositie. Dan ging hij aan het wieltje draaien tot de belichtingsmeter mooi in het midden ging staan.
                          Ik zeg tegen hem "je bent in automaat aan het schieten!". Zo hoor je geen M mode te gebruiken.
                          Heb nooit mijn gelijk gehaald maar ik ben erg zeker van mijn standpunt.
                          ik ben het met je eens....behalve als je schrijft als je aan het wieltje gaat draaien tot de belichtingsmeter mooi in het midden gaat staan...dat je dan in automaat aan het schieten bent ...klopt natuurlijk niet...natuurlijk moet je aan dat wieltje draaien naar links of rechts al naargelang de licht toestand ter plekke...in het midden is dikwijls de gulden middenweg en zeker als je in raw schiet niet eens zover mis....
                          https://fredor2.wixsite.com/my-site

                          Comment


                          • #14
                            Re: belichtingscompensatie in de M stand

                            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                            ik ben het met je eens....behalve als je schrijft als je aan het wieltje gaat draaien tot de belichtingsmeter mooi in het midden gaat staan...dat je dan in automaat aan het schieten bent ...klopt natuurlijk niet...natuurlijk moet je aan dat wieltje draaien naar links of rechts al naargelang de licht toestand ter plekke...in het midden is dikwijls de gulden middenweg en zeker als je in raw schiet niet eens zover mis....
                            Ja, maar als je het "wieltje" draait tot de belichtingsmeter mooi in het midden staat, heb je hetzelfde resultaat alsof je de automaat laat beslissen. Ga je een of meerdere stops naar de + of de - kant van deze belichtingsschaal (door het diafragma, sluitertijd of ISO-waarde - die allen op manueel staan - te wijzigen), dan ben je in feite aan het compenseren zonder de compensatieknop of de compensatieschakelaar te gebruiken of nodig te hebben.
                            Op die manier pas je de belichting manueel aan, aan de op dat moment heersende omstandigheden en het door jou gewenste resultaat en heb je geen "compensatieknop" nodig.
                            Indien een of meer van de instellingen van de belichtingsdriehoek op automatisch staan, kan je de automaat enkel corrigeren door de "compensatieknop" te gebruiken.
                            Jan Akkermans
                            (BD1097BE)
                            Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                            Comment

                            Working...
                            X