Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autosport fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autosport fotografie

    Sinds deze zomer hevig in de ban van foto's maken aan de nurburgring
    ( Duitsland) en natuurlijk ook wedstrijden in binnen en buitenland.

    Zo'n dagje richting circuit brengt me dan een dikke 800 foto's op waarvan ik er amper enkele showcase waardig acht ( met een grote portie zelfvertrouwen dan)

    van stilstaande beelden tot panning het trekt echt op nietveel

    experimenteren met sluitertijden , AF aan , AF af , het maakt allemaal niet uit ,het gaat van de voorkant scherp en de recht wazig tot helemaal niets scherp, een perfecte foto krijg ik niet uit men Nikon D40.

    Dus misschien willen jullie me wel wat tips geven , zodat ik duidelijk weet waar ik op moeten oefenen...

    alvast bedankt
    FF Photography.be

    Mijn Flickr account ...

  • #2
    Re: autosport fotografie

    hoi ,

    ik ga hier proberen uitleg te geven bij de methode die ik gebruik (canon)

    - zet de opnamemodus op AE-sluiterprioriteit (TV);
    - zet de AF-modus op AI SERVO, selecteer het middelste focus punt zodat jij bepaald waar je op wilt scherpstellen en niet de camera;
    - zet de transportmodi op continu-opname;
    - ik fotografeer in RAW dus van de witbalans en dergelijke hoef ik me niet meteen iets aan te trekken;

    keuze van de sluitertijd hangt af van verschillend factoren :
    - panning , een goed startpunt is 1/250" of 1/200", en naargelang je vordert kunnen de sluitertijden aangepast worden;
    - 3 kwart panning , kan je een snellere sluitertijd gebruiken omdat anders het diafragma te groot wordt en er maar een deel van de wagen er scherp opstaat (dit is wel de moeilijkste manier om de wagens scherp in beeld te krijgen),
    - frontaal , kan je eventueel nog snellere sluitertijden hanteren

    probeer wel de ISO zo laag mogelijk te houden , om zoveel mogelijk detail in de foto te houden !

    als je scherpgesteld hebt op de wagen , even wachten om af te drukken de camera heeft eventjes de tijd nodig om het (bewegende) onderwerp te "tracken" .

    en zoals het voor iedereen geldt : oefenen , oefenen ...., en veel foto's die in de prullenmand verdwijnen

    ik ben geen pro , maar ik hoop dat je wat hebt aan m'n uitleg !
    groeten, Erik. -BD0841BE-
    http://www.pbase.com/erik_borghs

    Comment


    • #3
      Re: autosport fotografie

      Alvast bedankt voor de uitleg

      ga dat zo eens proberen in te stellen...

      Ik maakte alle foto's in de S stand , volgens mij is dat op mijn D40 de stand waarop ik sluitertijd prioriteit heb?

      hopelijk geraak ik zaterdag in Spa zodat ik al eens kan testen
      FF Photography.be

      Mijn Flickr account ...

      Comment


      • #4
        Re: autosport fotografie

        Hi,

        Ik neem vooral foto's van outdoor karting (2-takt) en om mooie foto's te krijgen moet ik ze toch volgen met de camera. Dus de camera meebewegen en ondertussen foto nemen. Snelheden liggen maar rond de 120km/h maar mss helpt het een beetje voor je auto's.
        En inderdaan altijd op Time (sluitertijd) werken voor sportfotografie.
        Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
        Meer op: www.xindi.be

        Comment


        • #5
          Re: autosport fotografie

          Welke lens gebruik je hiervoor?
          met mijn 75-300 USM III heb ik toch al enkele mooie resultaten ginder kunnen maken

          Comment


          • #6
            Re: autosport fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door TT2 Bekijk bericht
            Welke lens gebruik je hiervoor?
            met mijn 75-300 USM III heb ik toch al enkele mooie resultaten ginder kunnen maken
            ik gebruik hiervoor mijn nikkor 55-200 f/4-5.6G ED
            FF Photography.be

            Mijn Flickr account ...

            Comment


            • #7
              Re: autosport fotografie

              Volledig akkoord met Ribo.
              Mijn lens voor rally is een 300 mm.Maar ik heb maar een cropfactor 1.3Gisteren in Reningelst op de rallysprint in de befaamde bocht visserijmolen 300mm.Maar verder 70-200 met 1.4 extender.
              Rede:Verboden zone is verboden,verder op het parcours 10 m van de baan.
              Maar iedereen loopt maar rond,tot op 0.5m van de baan,verboden zone bestaat niet meer etc.Mi kun je zelfs met een 14 mm een wagen nog niet volledig op je beeld krijgen.Dit is misschien meer een topic voor chit chat,maar als rally je lief is,respecteer dan de regels en waag je leven niet om met een compact in de mais langs de baan te gaan staan voor een foto die toch mislukt is.
              Met een 1.6 crop heb je met 200 mm waarschijnlijk wel genoeg mm om veilig je foto's te maken.

              Comment


              • #8
                Re: autosport fotografie

                Volgende week nog eens naar de Nordschleife , oefenen
                FF Photography.be

                Mijn Flickr account ...

                Comment


                • #9
                  Re: autosport fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door The photographer Bekijk bericht
                  Alvast bedankt voor de uitleg
                  hopelijk geraak ik zaterdag in Spa zodat ik al eens kan testen
                  ben je er geraakt ?? Laat je vorderingen eens zien
                  groeten, Erik. -BD0841BE-
                  http://www.pbase.com/erik_borghs

                  Comment


                  • #10
                    Re: autosport fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door RiBo Bekijk bericht
                    ben je er geraakt ?? Laat je vorderingen eens zien
                    Nee ben jammergenoeg niet daar geraakt , blijkbaar was die trackday op zondag en dan moest ik werken...

                    Zondag ga ik naar de Nordschleife , dus dan kan ik tonen hoe het gegaan is...
                    FF Photography.be

                    Mijn Flickr account ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: autosport fotografie

                      En hoe is het gegaan?

                      Comment


                      • #12
                        Re: autosport fotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door The photographer Bekijk bericht
                        hopelijk geraak ik zaterdag in Spa zodat ik al eens kan testen
                        Om teleurstelling daar te voorkomen, kun je ook gaan oefenen op een geschikte plaats langs de snelweg of andere weg waar redelijke snelheden gereden worden.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: autosport fotografie

                          Ik ben zondag tot aan de Nurbrugring geraakt en wel wat foto's kunnen maken , er staat er al eentje van bij fotodiscussie

                          Topic fotodiscussie

                          en alle foto's van zondag kan je hier vinden

                          Foto's zondag 30 september

                          Laat de comments maar komen
                          FF Photography.be

                          Mijn Flickr account ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: autosport fotografie

                            Heb even je foto's bekeken en ze missen allemaal scherpte.
                            Ik heb eens een paar EXIFs bekeken, je instellingen kloppen niet. Als je op 1/250 wil trekken zal de achtergrond wazig zijn maar moet je al een vaste hand hebben en mooi meebewegen om je object scherp te hebben. Die techniek beheers jij dus nog niet. Probeer eens op 1/1600, dan zal alles wel vrij scherp zijn als je mooi meebeweegt maar je kan daarop verder bouwen en oefenen en de sluitertijd laten zakken.

                            Als je camera al op sport staat verander je dat beter naar Tv en speel met de sluitertijd. De uitleg van Ribo bespreekt die settings eigenlijk al. De reden dat hij naar 1/250 gaat kan ook zijn dat de lens niet lichtsterk genoeg is. Je zit al aan F5.6 met jouw lens wat misschien te zwak is. Ofwel is de AF te traag maar ken die specifieke lens niet.

                            Succes!!
                            Last edited by dragonfly; 3 oktober 2007, 16:29.
                            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                            Meer op: www.xindi.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: autosport fotografie

                              ik zet mijn toestel steeds op S , zodat ik sluitertijd voorkeuze kan doen

                              en heb zondag gewerkt tussen 1/250 en 1/400

                              wat me aangeraden was

                              het kan zijn dat ik geen vaste hand heb en dat de foto's mss daarom onscherp zijn ... of heeft dat er nietveel mee te maken , in het geval van wel kan ik mss zo'n stok (soort statief) gebruiken , dat heb ik daar al regelmatig gezien

                              of heeft het er gewoon niet mee te maken en kan men toestel niet wat ik wil?
                              FF Photography.be

                              Mijn Flickr account ...

                              Comment

                              Working...
                              X