Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

360 view & perspectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 360 view & perspectief

    Hi,

    Even voorstellen : heb BD al regelmatig passief geraadpleegd voor wat tips & ideetjes... vind mijn foto's nog wat te amateuristisch om te durven tonen ;-) maar heb me geengageerd om cursus te volgen en me er wat meer in te verdiepen.

    Toch nu al een vraagje : Had het leuk gevonden om in ons kleinste kamertje foto-behangpapier te plaatsen, rondom rond , met bijvoorbeeld een 360° view van een bos, misschien in de winter met wat sneeuw.

    Nu denk ik wel dat dit al zwaar gevorderd moet zijn om goed te krijgen... Heb ooit al geoefend met pano foto's maar denk niet dat dit hier 100% de correcte manier is om te doen...

    Het moet niet 'perfect' zijn, maar op welke manier kan je de meest realistische 'ervaring' loskrijgen ? 4 x foto van de verschillende richtingen, met een juiste keuze lens, en in PS dan perspectief aanpassen ? of een 360° pano en dan knippen in PS?

    Moet eigenlijk zeggen dat ik niet echt snap hoe ik er zou moeten aan beginnen ;-) Iemand die denkt de juiste aanpak te weten ? of gewoon onmogelijk ?

    Groetjes

    Nikolaas

  • #2
    Re: 360 view & perspectief

    Ten eerst bij pano's geld één belangrijke regel zeker als je afdrukken wilt die groter zijn dan 50 cm: hoe meer foto's en hoe groter de brandpuntsafstand hoe beter. En natuurlijk gebruik een statief!
    Ik verklaar mij nader: Als je een grotere brandpuntsafstand gebruikt dan heb je minder vervorming en vignetering wat zorgt voor een betere en makkelijker samenstelling van de foto's.
    De hoeveelheid foto's die je nodig hebt hangt natuurlijk af van de brandpuntsafstand. je zou kunnen zeggen ik neem er maar 4, van elke richting 1 en klaar is kees.
    Maar meer foto's met een grotere brandpuntsafstand zorgen voor een grotere resolutie en dus ook voor de mogelijkheid om de pano te printen met dimensies van een meter en meer.
    Dus als je een pano wilt maken heb je volgende dingen nodig: een statief, een goede statiefkop( 3wegkop of een pano kop), een goeie lens( 50mm en meer, vooral voor 360°), body(instellingen constant houden, wb zelf instellen en mf gebruiken.) en natuurlijk veel geheugenkaartjes. Misschien is een draadontspanner ook nog nuttig maar geen vereiste.

    Hoop dat dit nuttig was. Heb je nog vragen stel ze maar.

    Oh en foto-behangpapier voor alle muren moet je natuurlijk wel de pano opdelen in 4 foto's met de juiste dimensies van de kamer hé.

    Comment


    • #3
      Re: 360 view & perspectief

      Gewoon één foto gebruiken en die netjes aan elkaar plakken, door al de bomen zie je toch het bos niet meer.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment

      Working...
      X