Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omtrent het nieuwe forumreglement

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

    Een zeer positieve evolutie is het plaatsen van slechts 1 foto in showcase. Wat mij betreft, en daar gaat Jorgen helemaal niet akkoord zijn, zou de beperking nog veel verder mogen gaan. 1 foto per week, gespreid over heel showcase, per topicstarter.
    Dat wil zeggen dat je 52 expositiewaardige foto's per jaar kan plaatsen.
    Misschien wordt showcase dan terug waar ze voor dient, en niet zoals nu, een strengere fotobeoordeling. Waar ga je een expositie vinden, waar je 52 foto's KAN en MAG hangen ? Dit beantwoordt veel beter aan het doel van showcase
    .

    Er zijn hier fotografen die met gemak 365 plaatjes per jaar maken die in showcase thuishoren, maar er zijn er ook heel veel die niet kritisch genoeg zijn, en die showcase gebruiken zoals het zich nu voordoet, "als meest bekeken forum, waar men de meeste kans op commentaren heeft".
    Die reacties op het verminderen van het aantal postings schijnen toch te wijzen op en zekere vorm van gratis PR en publiciteit op het forum.(hoewel veel pro's dit ontkennen).
    Daarbij komt dat telkens dezelfde soort postings van dezelfde posters op den duur gaan tegenstaan (déja-vu); ja zelfs afstotend werken (overdaad schaadt). De groep volgelingen (fans en verslaafden) vliegen erop en beletten dat nieuwkomers aan de bak komen.

    Henri
    Last edited by kodachrome; 24 december 2009, 18:21.
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #47
      Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

      Dankzij een soepele scheidsrechter, kunnen we nú al ervaren hoe lang het duurt om drie foto's in te laden van 500 KB: KLIK!.
      (Toegegeven, in het voorbeeld zijn foto 2 en 3 ook volgens de normen van 2010 te groot. )

      Veel surfers zullen (nóg) zenuwachtig(er) worden van die ongewenste vertraging en verder klikken.
      Showcase zal dus door het nieuwe reglement nog een extra opflakkering krijgen. Daar kan men immers lekker vlot door de topics met één foto bladeren.

      Ik heb hier een krachtige PC, voor mensen met oudere types zal het nóg langer duren. Laat ons hopen dat de oude 400 KB-regel blijft.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #48
        Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Dankzij een soepele scheidsrechter, kunnen we nú al ervaren hoe lang het duurt om drie foto's in te laden van 500 KB: KLIK!.
        (Toegegeven, in het voorbeeld zijn foto 2 en 3 ook volgens de normen van 2010 te groot. )

        Veel surfers zullen (nóg) zenuwachtig(er) worden van die ongewenste vertraging en verder klikken.
        Showcase zal dus door het nieuwe reglement nog een extra opflakkering krijgen. Daar kan men immers lekker vlot door de topics met één foto bladeren.

        Ik heb hier een krachtige PC, voor mensen met oudere types zal het nóg langer duren. Laat ons hopen dat de oude 400 KB-regel blijft.
        Da's onzin. Om het even welke pc van de laatse 10 jaar kan probleemloos een jpegje van 400 à 500 kb tonen.
        Maar de snelheid van inladen van de foto's hangt vooral af van 2 zaken:
        - uploadsnelheid van de hosting
        - downloadsnelheid van de kijker

        Het 2de kan in deze tijden van breedband echt geen probleem zijn. Het 1ste daarentegen is soms wel een probleem (bvb Tynipic).
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #49
          Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

          Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
          1 foto in SC mens model?

          Overal wordt gepleit voor series. Hoewel ik er meestal 1 post heb ik liever 1 topic van de hele shoot dan 10 topics met 1 per keer.

          Uiteraard moet je als fotograaf de beste uit een shoot kiezen maar als ik een dag schiet en 300-400 platen heb, zitten daar toch vaak wel wat meer tussen

          Ook als je een thema schiet, wat bij fashion vaak voorkomt, heb je een verhaal. Moet je dan naar een ander forumonderdeel verhuizen?
          Ik kom nu 2 x in Fart magazine, dat zijn toch echt series van 8+ platen.

          Jammer en niet doordacht vind ik.

          Maar goed.
          Tis jullie forum.

          Los van bovenstaande wens ik allen heel fijne dagen een een gezond 2010

          Gr.
          Jorgen
          Ik volg Jorgen. Slechts 1 foto meer per topic, komaan zeg .
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #50
            Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Da's onzin. Om het even welke pc van de laatse 10 jaar kan probleemloos een jpegje van 400 à 500 kb tonen.
            Maar de snelheid van inladen van de foto's hangt vooral af van 2 zaken:
            - uploadsnelheid van de hosting
            - downloadsnelheid van de kijker

            Het 2de kan in deze tijden van breedband echt geen probleem zijn. Het 1ste daarentegen is soms wel een probleem (bvb Tynipic).
            Het zou best kunnen dat het in dit geval aan de uploadsnelheid van Tinypic ligt. Dan heb ik de foute conclusies getrokken.
            Na de eerste week van januari weten we meer.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #51
              Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Ik volg Jorgen. Slechts 1 foto meer per topic, komaan zeg .
              http://forum.belgiumdigital.com/f40/...-a-290833.html
              http://forum.belgiumdigital.com/f40/...de-290529.html

              Perfecte illustraties van wat ik hiervoor stelde...
              Wat is de meerwaarde van meerdere foto's te posten ?

              Mvg

              Chris

              Comment


              • #52
                Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                ... Wat is de meerwaarde van meerdere foto's te posten? ...
                Je leert de posters een beetje kennen.

                In de door jou aangehaalde voorbeelden zie ik een knap staaltje zelfbeheersing van David.
                Hij had namelijk ZES kansen kunnen hebben voor een HoF-nominatie.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #53
                  Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Je leert de posters een beetje kennen.

                  In de door jou aangehaalde voorbeelden zie ik een knap staaltje zelfbeheersing van David.
                  Hij had namelijk ZES kansen kunnen hebben voor een HoF-nominatie.
                  LL

                  Nja, slechts ééntje gemist. Toch geen slechte score, he Jos.
                  De topics zijn echter heel duidelijk... "een keuze". 't Is een logische keuze, die de maker zelf ook kon maken. Wat is dan de meerwaarde van de andere foto's ?
                  Stel nu... Hij had de vijf foto's in één topic geplaatst. Wat was de meerwaarde dan geweest van de vier andere foto's. Eén is duidelijk de beste foto. Het is mij duidelijk dat heel veel mensen in showcase nog nooit geëxposeerd hebben in een tentoonstelling of op een fotosalon. Daar is 't... je hebt zoveel beelden of zoveel meters om je foto's te hangen.
                  Hier zegt men... "je mag i.p.v. 10950, nu maar 3650 foto's per jaar exposeren". 't Is toch een luxe-probleem, niet ?

                  Mvg

                  Chris

                  Comment


                  • #54
                    Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                    Het is best een uitdaging voor een fotograaf om van een serie de beste te kiezen.
                    Ook voor mij.

                    Echter veel mensen weten niet eens hoe een echte modelshoot werkt. Soms heb je 5 kledingsets te schieten en zitten er van elke set wel een paar knallers bij.
                    Dus wat dan? 5 topics? (een voorbeeld volgt zodra Fart online is. Dan kan ik het beter verduidelijken)

                    Ik zeg dus nee. Knal die in 1 topic en verbied een 2e van dezelfde shoot.
                    En juist omdat we nu een apart onderdeel krijgen voor studio/glamour shots.

                    Voordeel hiervan is dat je niet de hele week/maand hetzelfde model voorbij ziet komen. Henri heeft hier ook een punt.
                    Hoe je het wendt of keert... het is de same wall... different girl.
                    Maar zo is het nu eenmaal in deze tak van sport.

                    Maar hoe wil je nou kleur of zwartwit oplossen? Moet je dan naar beoordeling?
                    Het zijn 2 platen.

                    500kb is ook totaal onnodig. Al mijn platen zijn max kwaliteit en komen zelden boven de 300kb uit.
                    Maar ook 500kb is prima. Beetje verbinding trekt dit wel.

                    18+ 'probleem'
                    In het 18+ razzia topic heeft dus 99% gezegd hier een apart onderdeel van te willen. Word dus niks mee gedaan.
                    Alleen omdat ze niet in de BOF kunnen? Nou dan komen ze daar toch niet in? Het is toch een fotoforum en geen 'als-ik-maar-in-HOF-kom-forum?'
                    Schaf HOF af. Ben je ook van dat probleem af

                    Zou best wel eens nieuwsgierig zijn naar de uitslag van een pol omtrent HOF.
                    Tuurlijk is het leuk om erin te staan (ego-boost) maar zelf ik koop er niks voor.
                    Voor veel mensen is het elke week een frustratie dat ze er op hopen maar er uiteindelijk niet inkomen. En komen ze erin, wordt er achter de schermen met modder gegooid welke idioot deze of die plaat heeft kunnen nomineren.
                    Laat ik er wel bij zeggen dat ikzelf met 95% van de platen kan leven. Er zitten steeds weer parels bij.

                    Maar goed. Dat laatste is hardop denken. En staat hier niet ter discussie.

                    Hoe dan ook. Ik ben blij met fora als BD, DH en andere waar ik mijn resultaten kan tonen en kan leren en schouderklopjes kan ontvangen of billenkoek. Het is en blijft een leuke hobby
                    Last edited by MadMax; 24 december 2009, 23:21.
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

                    Comment


                    • #55
                      Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                      Nog geen 3 sec duurt het bij mij om die foto's te downloaden ( cache eerst leeg gemaakt )
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #56
                        Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                        ... Ik zeg dus nee. Knal die in 1 topic en verbiedt een 2e van dezelfde shoot. ...
                        Het wordt voor de beheerders van BD bijzonder moeilijk om uit te maken of foto's tijdens eenzelfde shoot gemaakt zijn.
                        Een knakker zoals jij heeft meerdere modellen (en kledingsets) tegelijkertijd in z'n studio en hoeft maar een van de diverse achtergronden af te rollen.

                        Dat kan je de forumleiding niet aandoen. Ze hebben het nu al niet makkelijk.

                        Záaalig Kerstfeest, MadMax.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #57
                          Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Het wordt voor de beheerders van BD bijzonder moeilijk om uit te maken of foto's tijdens eenzelfde shoot gemaakt zijn.
                          Een knakker zoals jij heeft meerdere modellen (en kledingsets) tegelijkertijd in z'n studio en hoeft maar een van de diverse achtergronden af te rollen.

                          Dat kan je de forumleiding niet aandoen. Ze hebben het nu al niet makkelijk.

                          Záaalig Kerstfeest, MadMax.
                          Duo's zijn zelden. Meestal heb je 1 model per keer. Wel diff. kledingsets

                          sja... tis niet makkelijk nee...

                          Ook een zalig kerstfeest gewenst
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

                          Comment


                          • #58
                            Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                            @MadMax : Ik snap perfect je stelling, en je argumentatie, maar...

                            Ik ga een ff een voorbeeldje aanhalen uit "Mensen en modellen", van drie SCHITTERENDE foto's, waarbij ik vind dat er nu twee niet tot hun recht komen, omdat de kijker automatisch "kiest" : Verleidingen.

                            Wat mij betreft zie je dit totaal fout. 't Is een leuke "reeks", maar tegelijk ook afzonderlijk schitterende foto's. Nu wordt er gekozen voor "de beste", terwijl deze foto's stuk voor stuk schitterende foto's zijn. Er vallen er altijd twee af.

                            Ik merk het ook aan mijn eigen reacties, en ik denk dat het menselijk is, dat ik bij drie foto's ga kiezen. Het kan toch niet de bedoeling zijn een "keuze" voor te schotelen. De bedoeling is mooie plaatjes te tonen. Uiteindelijk gaat de kijker toch oordelen over welke de mooiste is.

                            Alles staat en valt met de vooropgestelde doelstellingen van showcase. Showcase gaat over foto's en niet over reeksen foto's. Het werkt trouwens totaal niet, een reeks posten, omdat men i.p.v foto's te kijken, foto's gaat vergelijken.
                            Bij de vorige fototentoonstelling van de club, was ik ook nog eens eigenwijs, en wou twee foto's van hetzelfde onderwerp hangen. Ik had de ruimte om ze te hangen, dus dat was geen probleem. Achteraf gezien... beter één omdat hij veel beter zou opvallen. Zelfs de modelfotografen die langs kwamen, praatte maar over één van de twee foto's. Op BD heb ik ze ooit apart gepost en daardoor kwamen ze beide tot hun recht. Naast elkaar verdween de minder goede achter de betere. Een heel duidelijke les voor mij. BD is nog steeds geen modellenforum, hoewel mensen & modellen veruit het meest bekeken onderdeel van het forum is, na de technische onderdelen, maar probeert een forum te zijn voor iedere digitale fotograaf. Het is niet omdat er elders, op modellenfora andere tendenzen zijn, dat BD moet volgen.

                            Mijn advies... hou de eer aan jezelf, maak zelf de keuze, i.p.v. ze door anderen te laten maken. Je kan hier in showcase mensen & modellen, vanaf 2010, nog steeds 365 foto's plaatsen. Ik vermoed dat dat er meer zijn dan in 2009. Geef elke foto de kans om tot zijn recht te komen, en laat ze niet in de schaduw van andere foto's staan... Daar maak jij ze veel te mooi voor.

                            Nog even over...
                            Voor veel mensen is het elke week een frustratie dat ze er op hopen maar er uiteindelijk niet inkomen. En komen ze erin, wordt er achter de schermen met modder gegooid welke idioot deze of die plaat heeft kunnen nomineren.
                            Laat ik er wel bij zeggen dat ikzelf met 95% van de platen kan leven. Er zitten steeds weer parels bij.
                            Frustrerend, misschien, maar heel veel mensen ontberen een stuk realiteitszin. Voor een stuk, is zo'n HOF-selectie subjectief. Subjectief wil zeggen dat er invloeden zijn van buitenaf die de objectiviteit beïnvloeden, en die zijn er. Zo is er persoonlijke smaak (degustibus non est disputandum), zo is er wie kent wie...
                            Anderzijds... maak ze maar eens, zo'n HOF-selectie, uit de vele 100-de afbeeldingen die in een week op dit forum over de diverse onderdelen verspreid worden. Deze komt dus niet alleen uit showcase, maar ook uit de andere subfora. Ik denk niet dat ik er een tekeningetje bij moet maken, dat dit geen sinecure is. Moet je weten dat deze keuze dan nog gemaakt wordt door één persoon ! Daar kan je alleen toch maar je petje voor afdoen, dat hij erin slaagt om voor iemand die selectief is, 95% van de platen binnen de selectie te krijgen.

                            Mvg

                            Chris

                            Comment


                            • #59
                              Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                              Ik kan me goed vinden in de gedachtengang van festinalente over het plaatsen van 1 foto in showcase. Zelf ben ik nog maar een beginner en heb eigenlijk nog niet zo veel foto's gepost maar ik kijk graag naar mooie foto's om bij te leren (maar ook naar mindere hoor). Het valt me als lezer/kijker meer en meer op hoe veel "mindere" foto's in showcase geplaatst worden. Ook hoe dikwijls gevraagd word "welk is de beste"? Voor mij zou zelfs het commentaargeven op de foto mogen wegvallen in showcase, als het toch de mooiste foto's zijn is dit mijn inziens niet nodig.

                              Reeksen plaatsen, kiezen tussen bv kleur en zwart-wit en verschillende belichtingen enz...zijn voor mij al op voorhand vragen naar een beoordeling. En waarom zou iemand die al prachtige foto kan maken ook niet eens om raad kunnen vragen in beoordeling. Vind ik minder erg dan mindere foto's in showcase plaatsen.
                              Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Omtrent het nieuwe forumreglement

                                ben zelf wel voorstander van 1 foto in showcase..

                                Wie in de HOF belandt (lekker belangrijk btw ) wordt door meerdere zaken bepaald..(en niet in de laatste plaats door naam en faam en of de eerste reactie gedaan wordt door iemand die een 'bepaalde status' heeft..)

                                de rest volgt al snel.. shoot me, maar zo heb ik al meerdere voorbeelden hier op BD gezien.. de presentatie, het verhaal erbij, of het gebruikte materiaal, de naam en faam van TS, en de gebruikte techniek bepaald voor een groot deel of je in de HOF belandt of niet..ipv het werkelijke inzicht of compo vd fotograaf..)of 'bepaalde lijntjes tussen rvb, mods en de ( al dan niet betalende) TS. (ja, ik trap maar es een open deur in..eea wordt onder de vloermat geschoven, maar ik ken genoeg ex-bd leden die om allerlei dubieuze redenen gebanned zijn, meestal door wat gemekker van deze en gene 'cracks' met de juiste connecties..)

                                je kunt nog zoveel regeltjes op een forum plakken, maar bovenstaande toestandjes zullen op BD altijd blijven bestaan..

                                do i care?

                                welnee.. ik doe mijn ding, en mij maakt het niet zo heel vele uit wat men van mijn plaatjes vindt.. wat op een ander forum volledig afgefikt wordt, kan hier juist in de smaak vallen, of andersom..en sommige van mijn plaatjes, die hier volledig afgefikt werden, hangen gewoon lekker bij meerdere klantjes aan de muur of in een expositieruimte.. (je vindt iets mooi of niet, en smaak is persoonsgebonden.. mij hoor je in ieder geval niet klagen, en ik heb geleerd om me niet al teveel te laten leiden over wat een ander mooi of niet mooi vindt..)

                                wat ik wel heb geleerd, is dat ik mijn eigen creativiteit niet in de weg zal laten staan, door iets of iemand die mijn plaatjes helemaal ruk vindt..

                                ieder instituut heeft zijn eigen 'mores' of het nu op de fotovakschool gebeurd of op een forum als BD..alles wordt in het 'keurslijf'geperst, en vervolgens, als je aan de voorwaarden voldoet, dan is ineens de plaat helemaal toppie..gevolg: standaard-plaatjes, die volledig voldoen an de geldende regeltjes, wellicht een HOF-je, maar weinig vernieuwend of inspirerend..

                                slechte zaak, als je het mij vraagt..

                                als ik me alles zou moeten aantrekken, dan zou ik met plaatjes afkomen, die mss goed ontvangen zouden worden, maar die niet mijn 'eigen ding' zijn..





                                ik wacht alles rustig af, en beslis daarna over hoe en wat..

                                BD is een erg mooi en informatief forum, alleen is het op sommige punten wat ten onder aan het gaan aan haar eigen succes..

                                en da's verdomd jammer...

                                heb het zelf meegemaakt als moderator op een ander fotoforum, eea werd wat groot, en het werd steeds moeilijker om eea in juiste banen te leiden.. forumbeheer heeft vervolgens strengere regeltjes toegepast, en wat vervolgens gebeurde was 1 grote ramp,veel gedoe en zinloze discussies tussen members en forumbeheer over wat wel, niet mocht, met als gevolg een totale sluiting van het forum..

                                jammer, maar helaas....

                                BD zal dit niet zo snel overkomen, want dit is echt een mega-groot forum, en de kwaliteiten van dit forum zijn groots te noemen, maar ik geef het toch even in overweging..

                                over showcase wil ik dit ook nog wel even kwijt: wie of wat bepaalt of een plaatje showcasewaardig is? wie hier op BD kan beoordelen wat een kwaliteitsplaat is of niet? aan welke regeltjes moet zo'n plaat dan wel niet voldoen? wat is nu een 'goede' of 'slechte' plaat?? anyone?? Ik weet zeker, dat als ik hier voor de fun es wat plaatjes van henri-cartier-bresson zou neergooien, dat dan zeker de helft zou beginnen te zeuren over scherpte, compo, ruis en belichting..(jajaja..) puur en alleen omdat
                                deze fotograaf niet kennen,(al kan ik het me haast niet voorstellen) of vastgekoekt zitten aan het huidige ideaal' van dlsr-fotografie en de cleanliness van plaatjes al dan niet uitgeshopt met allerhande zware bewerkingsprogjes...

                                over het kinderslotje zal ik het dan maar niet hebben zeker..

                                indien een moderator het verschil niet ziet tussen smaakvol of smakeloos naakt, dan raad ik die zsm es een rondje door het eerste het beste museum aan..honderden jaren geleden werden er al naakten geschilderd.. en tentoongesteld.. op bd gaat er een mod overheen.. dat snap ik dus echt ff niet..







                                groetjes, Alex!
                                Last edited by Sjinouck; 25 december 2009, 18:59.

                                Comment

                                Working...
                                X