Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de trein is altijd een beetje wachten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de trein is altijd een beetje wachten



    Tips i.v.m. compositie, instellingen, e.d. welkom.

    Camera Canon
    Model Canon EOS 500D
    ISO 1600
    Belichting 1/80 sec.
    Diafragma 5.6
    Focuslengte 154mm



    ISO: 100
    Belichting: 1/1250 sec.
    Diafragma: 5.6
    Brandpuntsafstand: 250mm



    ISO: 100
    Belichting: 1/320 sec.
    Diafragma: 5.6
    Brandpuntsafstand: 70mm

    Er wordt verwacht dat u hier foto's post en geen linken naar foto's.
    Dus verzoek ik u vriendelijk de linken te vervangen door foto's.
    Hoe u foto's moet posten vanaf picasa kunt u hier lezen: (KLIK).

    Red Falcon
    Moderator
    Last edited by Red Falcon; 27 december 2010, 22:39. Reden: linken en geen foto's.

  • #2
    Re: de trein is altijd een beetje wachten

    Wat compositie betreft ...

    Foto 1 wordt beheerst door de cirkel aan de linkerkant en de rechthoek aan de rechterkant.
    Met andere woorden : de bagage gaat met het grootste deel van de aandacht lopen, terwijl de mens(en) ertussen in een soort kluwen verdwalen in de foto.
    Het contrast tussen de voor- en achtergrond vind ik wel werken.

    Foto 2 mag iets rechter getrokken worden, zodat de toren en het gebouw niet naar rechts lijken te hellen.
    De mensen lijken bijna op de schoot van de muzikant te gaan zitten
    Ik vermoed dat dit effect ontstaan is door de 250mm die je gebruikt hebt waardoor alles bij elkaar lijkt te plakken.

    Foto 3 is wat compositie betreft voor mij de beste van de drie. In die foto zou ik meer ruimte gelaten hebben aan de linkerkant en minder aan de rechterkant, vermits de "actie" aan die kant zit.
    Last edited by PatrickW; 27 december 2010, 22:24.
    Canon 7D + Canon G11

    Comment


    • #3
      Re: de trein is altijd een beetje wachten

      Dag Patrick,

      Bedankt voor je reactie.
      Met bewust fotograferen ben ik pas deze zomer gestart.
      Dus ik hoop uit jullie tips te leren.

      Betreft foto 1: stel je dan voor om maar een deel van de bagage in beeld te brengen om zo meer aandacht te focussen op het koppeltje?

      Betreft foto 2: het kon inderdaad een tikkeltje rechter. Om spontane foto's te nemen, kan je niet te dicht bij de mensen komen, vandaar dat 'schooteffect'.

      Betreft foto 3: vind ik zelf ook mooi, maar inderdaad aan de rechterkant is er te veel plaats.

      Comment


      • #4
        Re: de trein is altijd een beetje wachten

        Oorspronkelijk geplaatst door digibertje Bekijk bericht
        Betreft foto 1: stel je dan voor om maar een deel van de bagage in beeld te brengen om zo meer aandacht te focussen op het koppeltje?
        Ik vrees dat je er niet veel aan kan verhelpen. De situatie op dat moment is wat ze is en soms kan je daar moeilijk een goede compositie mee opbouwen.
        Misschien zien andere mensen er wel mogelijkheden in of vinden ze dit wel een goede compositie.

        Oorspronkelijk geplaatst door digibertje Bekijk bericht
        Betreft foto 2: het kon inderdaad een tikkeltje rechter. Om spontane foto's te nemen, kan je niet te dicht bij de mensen komen, vandaar dat 'schooteffect'.
        Je kan een foto achteraf altijd rechttrekken, dus dat is niet echt een probleem.

        Je kan echter wel vrij dicht naderen en toch spontane foto's nemen. Dat is een kwestie van oefenen, nl. om jezelf zodanig te bewegen tussen mensen zonder dat je met een soort zwaailicht en grote vlag op je hoofd lijkt rond te lopen
        De truk is om je gewoon en zelfverzekerd te bewegen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je daar met je fototoestel bent.
        Wanneer je je onopvallend probeert te gedragen of zenuwachtig, dan val je dadelijk op en verstoor je inderdaad vaak het tafereel.
        Je moet ook je fototoestel heel goed leren kennen en voorbereiden, zodat je niet eerst een tijd moet zitten frutselen om de goede instellingen "in te draaien". Terwijl je daarmee bezig bent, trek je gewoonlijk aandacht en kan je de boel al verstoren.
        Ik zet gewoonlijk minstens 2 custom settings klaar die ik aanpas aan "de dagsessie" en die ik op een fractie van een seconde kan selecteren wanneer ik iets interessants zie.
        De gekozen custom-setting kan ik dan nog snel even aanpassen aan de specifieke situatie van het moment. Doordat de basis dan al juist staat, gaat die correctie zeer snel.
        Kijk maar eens rond op dit forum onder de rubriek straatfotografie : er zitten veel foto's tussen die getrokken zijn zonder zoomlens en zonder het tafereel te verstoren.

        Oorspronkelijk geplaatst door digibertje Bekijk bericht
        Betreft foto 3: vind ik zelf ook mooi, maar inderdaad aan de rechterkant is er te veel plaats.
        De stroom mensen komt van links en stopt aan het ijskraam, dus kan je beter de ruimte geven aan de linkerkant en niet aan de oninteressante rechterkant.

        Ik ben zelf ook nog maar een half jaar bezig met fotografie, dus mogelijks ga je van andere mensen andere meningen krijgen of betere tips.
        Zelf heb ik in elk geval al veel geleerd van de commentaren op mijn eigen foto's
        Canon 7D + Canon G11

        Comment


        • #5
          Re: de trein is altijd een beetje wachten

          Als je opvalt hebben mensen wel door dat ze gefotografeerd worden en gaan ze zich anders gedragen (lees: poseren).
          Als ik me onopvallend wel gedragen heeft dat niets met zenuwachtigheid te maken, wel met afstand houden.
          Het hangt m.i. ook van de omstandigheden af hoe dicht je nadert zonder de boel te verstoren.
          Deze foto is genomen aan de kaaien in Antwerpen. Een dankbare locatie op dat moment.
          Als het object zich dan op een redelijke afstand van jezelf bevindt, lijkt het me beter om in te zoomen dan ernaar toe te stappen, omdat zo kostbare tijd verloren gaat en je een heel andere setting zal hebben. Het is maar hoe je het bekijkt :-)

          Comment


          • #6
            Re: de trein is altijd een beetje wachten

            Al ga ik ook wel een poging wagen om van dichterbij spontane foto's te nemen.
            Inderdaad een kwestie van leren!
            Ik ben ook nog maar even bezig (had pas 2 maand mijn eerste reflextoestel).

            Comment


            • #7
              Re: de trein is altijd een beetje wachten

              Oorspronkelijk geplaatst door digibertje Bekijk bericht
              Als het object zich dan op een redelijke afstand van jezelf bevindt, lijkt het me beter om in te zoomen dan ernaar toe te stappen, omdat zo kostbare tijd verloren gaat en je een heel andere setting zal hebben. Het is maar hoe je het bekijkt :-)
              Probleem is dat je door zo sterk in te zoomen een "platte" foto krijgt die zeer weinig mensen zal aanspreken.
              Op sommige momenten zal zo'n zoom juist wel werken omdat je bewust dingen samentrekt omwille van het effect, maar dan kies je daar technisch echt voor op dat moment omdat het je foto beter zal maken.
              Zie b.v. mijn laatst geposte foto :
              Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

              Daar had ik de zoom op maximum gezet om de bloemen en de juffrouw samen te trekken en natuurlijk ook om wat bokeh in de foto te krijgen.

              Als je echter je zoom gebruikt om de wandelafstand te verkorten of om een scene niet te verstoren, dan zal dat meestal wel zwaar ten koste van de kwaliteit van de foto gaan.
              Een korte brandpuntsafstand heeft de neiging je als kijker mee in de scene in te trekken.
              Meestal wil je net dat bij straattaferelen.

              Om een paar van mijn eigen voorbeelden te geven waar ik vrij dicht op de scene zat zonder de boel te verstoren :






              Het punt is te naderen zonder op te vallen en dan vervolgens vooral snel te zijn. Het is niet erg dat mensen je een foto zien nemen. Je moet hun reactie voor zijn zodat ze de kans niet krijgen om te gaan poseren.
              Natuurlijk moet je opletten wie je fotografeert op die manier. Kom straks niet af dat je een tik of trap op een bepaald lichaamsonderdeel gekregen hebt of je camera ergens zit waar die normaal gezien niet hoort te zitten
              Het is kwestie van wat mensenkennis kweken, vriendelijk zijn tegen mensen, jezelf niet opdringen en inschatten wanneer je beter geen foto neemt.
              Canon 7D + Canon G11

              Comment

              Working...
              X