Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

    Zijn er in de regio gelegen tussen Brussel-Ninove-Aalst-Dendermonde-Mechelen nog fotoclubs waar film een rol speelt? Liever niet in Brussel stad.

    Ik blijf teveel problemen hebben met ontwikkelen en verder verwerken. Met boeken, websites en film verknoeien zal het ooit wel lukken, maar het is moeilijk om gemotiveerd te blijven als je eigenlijk nooit iets toonbaars eruit krijgt tenzij met veel toeval en geluk. (ik bedoel technisch toonbaar, artistiek is het bij mij altijd niks )

    Ja, er is de website van VBF maar daar vind je weinig info en maar zelden een link naar de website van de club. (of hebben die clubs geen sites?) En als er al een link naar de website is, dan weet je meestal nog niets meer....

  • #2
    Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

    Hallo Spanik;
    Wat bedoel je eigenlijk met " problemen hebben " ?
    Wil je gewoon ontwikkelen en afdrukken onder de vergroter of ontwikkelen en scannen en nog een vraagje : met Z/W film of kleurenfilm ?
    Laat maar horen ; hopelijk kan ik je verder helpen .
    Mvg
    M auritsius

    Comment


    • #3
      Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

      Ik slaag er niet in om 2x hetzelfde resultaat te hebben na ontwikkeling. Er is geen enkele consistentie in het resultaat alhoewel ik "hetzelfde" doe.

      Een van de laatste zaken was dat ik verschillende films (foma 100, FP4, adox 100, delta 100) vlak na elkaar belicht heb. Dus chassis in, belichten, chassis vervangen etc. Zelfde camera, zelfde lens, zelfde belichting (ongeveer, fp4 is eerder iso 125) op statief met draadontwpanner etc. De ontwikkeling was volgens elk van de films hun datasheet van de fabrikant met HC110. Resultaat was letterlijk van prima tot compleet +/- 3 stops ernaast met compleet dichtgelopen zwart. Scherpte is ook de ene keer met ongelooflijk detail en de volgende lijkt het wel met een instamatic vanuit een rijdende auto gemaakt. Een 4x5 pinhole is vaak scherper dan een foto gemaakt met een echte lens. En toch ligt het niet aan die lens want de volgende foto is gewoon prima.

      Heb ook voor de eerste keer 2 kleurfilms (120) ontwikkeld. Prima in het midden, magenta kleurzweem aan de rand. En geen enkele relatie met bvb de positie in de tank te vinden.

      Ik krijg er geen vat op waar de fout ligt (of wat die ook maar kan zijn). En dat maakt me radeloos. Eigenaardig is dat dit enkel met vlakfilm zo is. Met 120 z/w film lukt het best.

      Aan vergroten ga ik niet beginnen als ik geen 2x na elkaar een deftig negatief kan bekomen. Voorlopig is het scannen met een V700. En ik denk dat daar ook nog veel te leren valt.

      Het internet is fijn, maar in dit geval krijg je zo van die reacties die je geen bal vooruit helpen zoals "het ligt aan de temperatuur". Nu ja, als je 6 vlakfilmen tegelijk in de tank doet en 2 komen er prima uit en 4 bijna zwart terwijl je die 6 foto's binnen de 2 minuten na elkaar genomen hebt met dezelfde camera en lens.... Een discussie met de camera en andere rommel erbij met een echt persoon zou denk ik sneller tot resultaat lijden. Ook al is dat resultaat dat alles op Ebay gaat.

      Comment


      • #4
        Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

        Toen ik in mijn (lang vervlogen) jeugd zelf ontwikkelde was de mening dat kleurenfilm zo moeilijk (en duur) was dat het geen zin had hiermee als amateur te beginnen.
        De bedoeling was natuurlijk in de eerste plaats om foto's te maken .

        Comment


        • #5
          Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

          De kleur ontwikkeling was een probeersel. Ik heb eens per ongeluk 2 dozen 4x5 kleurfilm gekocht. En vermits die laten ontwikkelen helemaal onbetaalbaar is heb ik het zelf geproberd met een Portra in 120 formaat.

          Maar zelfs z/w is een ramp. Hier de scans van 4 van de filmen:






          Alle 4 direct na elkaar genomen. Camera is een Wista 45, lens een Fujinon CM-W 180, belichting gemeten als invallens licht met een Sekonic L758, iso 100 (125 voor de fp-4) en opening f/22, tijd 1/30 (met correctie voor de fp-4), scherpstelling met een loupe 8x. Kennelijk zijn er 2 ontwikkeld met ID11 en 2 met HC110 volgens mijn notities. Ontwikkeling in een Jobo CPE2 bij 20 °C. Filmen en ontwikkeltijden waren:

          - delta 100, ID11 8:30
          - fp4+, ID11, 8:30
          - adox chsII100, HC110 B, 6:00
          - fomapan 100, HC110 B, 6:00

          Comment


          • #6
            Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

            Zo nauw stak het niet bij zwart-wit, er moet iets anders aan de hand zijn.

            Heb je al nagekeken of de instellingen die de lichtmeter geeft kloppen ?
            Komt de opening van de lens overeen met wat je op de instelring ziet ?
            Is de sluitertijd nog correct ?

            Comment


            • #7
              Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

              Als het wat misgaat ligt de fout meestal in een klein hoekje dat over het hoofd gezien word , je moet dan zeker niet de moed verliezen , iedereen komt dat al eens tegen !
              Probeer eens met hetzelfde produkt te werken en dit beter te leren kennen: bvb Ilford FP4 met
              ID 11 , dat is zeker een goede kombinatie, en ook de sluitersnelheid wat opvoeren, goed tegen bewegingsonscherpte en ook kontrastverhogend ; probeer ook eens met je platencamera te gebruiken met bvb een kleinbeeldcamera ; zelfde onderwerp , zelfde film en ontwikkeling en allebei op statief ; trek erop uit tijdens een heldere dag , liefst windstil en lekkere wolken !
              en probeer eens F:8 ; F11 ; F: 16 en snelheden va 1/125 sec ; schriftje meedoen en alles noteren en na ontwikkeling & scannen goed vergelijken.
              De lichtmeter kan er ook voor wat tussenzitten : even nazien of je de juiste batterij gebruikt ? als je met twee toestellen werkt kan je de twee eens met elkaar vergelijken
              Houd ons maar op de hoogte en toon gerust de resultaten .
              Mvg
              Mauritsius

              Comment


              • #8
                Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                Als het wat misgaat ligt de fout meestal in een klein hoekje dat over het hoofd gezien word , je moet dan zeker niet de moed verliezen , iedereen komt dat al eens tegen !
                Probeer eens met hetzelfde produkt te werken en dit beter te leren kennen: bvb Ilford FP4 met
                ID 11 , dat is zeker een goede kombinatie, en ook de sluitersnelheid wat opvoeren, goed tegen bewegingsonscherpte en ook kontrastverhogend ; probeer ook eens met je platencamera te gebruiken met bvb een kleinbeeldcamera ; zelfde onderwerp , zelfde film en ontwikkeling en allebei op statief ; trek erop uit tijdens een heldere dag , liefst windstil en lekkere wolken !
                en probeer eens F:8 ; F11 ; F: 16 en snelheden va 1/125 sec ; schriftje meedoen en alles noteren en na ontwikkeling & scannen goed vergelijken.
                De lichtmeter kan er ook voor wat tussenzitten : even nazien of je de juiste batterij gebruikt ? als je met twee toestellen werkt kan je de twee eens met elkaar vergelijken
                Houd ons maar op de hoogte en toon gerust de resultaten .
                Mvg
                Mauritsius
                Had dit ook digitaal, maar vind die niet direct terug.... De lichtmeter werkt maar met 1 batterij, daar kan ik me niet vergissen en die krijgt elk jaar een andere.

                Allemaal andere gedachten. En zonder jullie die negatieven "in het echt" te laten zien meer antwoorden dan vragen. Daarom dat ik iemand "in het echt" wil zien. Ok, met corona is dat niet simpel op het ogenblik. Maar veel haast is er niet bij. Wil gewoon een optie hebben tegen dat het weer kan.

                Comment


                • #9
                  Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                  Hier nog een analoog werker, ik kan je scans niet zien wegens te groot... je moet echt stap voor stap eens laten weten wat je juist doet bij je ontwikkeling.en ik ben benieuwd naar de scans, mogelijk kunnen we daaraan al een deel uitsluiten...

                  een club? daar vrees ik voor, in Leuven was er nog 1 club zuiver analoog (15 jaar geleden, intussen ook ter ziele gegaan.) en weer ik nu woon (zichem) was ik één van de twee analoog werkers van de club, hij is intussen overleden en ik ben niet langer meer bij de club... wel jammer, want film leeft (opnieuw)!
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                    Net de foto's toch even kunnen bekijken. ze zijn dus alle 4 na elkaar genomen (zelfde lichtsituatie?) en dan apart ontwikkeld volgens de data die je gaf?
                    ik zie grote verschillen, maar ben je inderdaad zeker van de sluitertijd/diafragma/iso instelling?? lijken me anders erg grote verschillen... zelfs al zou je de ene bij 20 graden en de andere bij 25 graden ontwikkeld hebben dan nog zou ik niet zo'n uitgesproken verschillen verwachten.
                    Het blijft natuurlijk moeilijk vergelijken over verschillende films, verschillende ontwikkelaars, maar als alles goed gelopen is (ook het inscannen van de negatieven, mogelijk daar een foutje? of zijn ze visueel ook zo verschillend?) zouden het toch eerder nuance verschillen moeten zijn ipv zo'n grote verschillen.
                    Ik zal morgen nog eens kijken en me er iets meer op proberen te verdiepen (nu is het serie-kijk en dan slaap tijd )
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                      De oplossing is eenvoudig: 1 film 1 ontwikkelaar 1 tijd.
                      Hc110 is geen goede onwikkelaar voor beginnners. Dit is een hoog energie onwikkelaar met normaal korte tijden. (Initieel voor persfotos waar tijd = geld is, en de eeuwige houdbaarheid natuurlijk) En bijgevolg weinig speling. ID11 of D76 of XTOL is beter.
                      Iso ratings van films zijn ALTIJD te hoog. Er is een ISO en een EI (exposure index). Deze is voor elke belichting/film/ontwikkelaar/tijd combo anders en dien je zelf te bepalen.
                      Bv voor mij fp4 met id11 1:1 is dat EI80. (spotmeting op zone III), 10 min elke min kiepen
                      Basis regel: Expose for the shadows, develop for the highlights. (Ansel Adams)
                      Betekent: lichtjes overbelichten, en lichtjes onderontwikkelen.
                      Deze uitspraak wordt samengevat in je eigen EI, 1 film 1 ontwikkelaar 1 tijd.
                      Ymmv
                      Last edited by Nerdifant; 26 juli 2021, 05:09.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                        Zie nergens een merk fototoestel.
                        Probeer eens met één film kunstlicht. opnames te maken en zie.
                        Dat je dat kunt met zelfde ISO zelfde diafragma zelfde tijd.
                        Als je dan alle foto's op die film constant zijn.
                        Dan is de tijd van je toestel goed, niet constant dan zijn de sluitertijden niet meer constant.

                        2e proef zelfde verlichting maar nu ga je tijd en diafragma variëren .
                        weer meten de foto's op die film het zelfde zijn.

                        als dat allemaal oké is dan is er iets met tijden en temperaturen in de doka.
                        Maar dan is toch al je fototoestel Oké.
                        Welke voor mij verdachte nr 1 was.
                        suc6

                        Comment


                        • #13
                          Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          je moet echt stap voor stap eens laten weten wat je juist doet bij je ontwikkeling.en ik ben benieuwd naar de scans, mogelijk kunnen we daaraan al een deel uitsluiten...
                          Film in het complete donker in een Jobo 2520 tank met 2509n spiraal. De chemie aangemaakt met gedemineraliseerd water. Afgemeten met glazen maatbekers, een parte voor ontwikkelaar, stop en fix. Jobo CPE2 minstens een half uur op voorhand (met de chemie erin) op temperatuur laten komen. Temperatuur ook gecontroleerd met een aparte thermometer in de waterbak op 20 °C. Ontwikkelaar in de tank, dan met aangegeven tijd draaien. Bij afloop uitgieten (single use, geen hergebruik van de ontwikkelaar). Dan fix, altijd Ilford Ilfostop 1:19 gedurende 1 minuut. Dan Ilford Rapid Fix 1:4 gedurende 5 minuten. Vervolgens 4x 5 minuten spoelen met gedemineraliseerd water, laatste spoeling met 1ml Ilfotol tegen de strepen. Alle tijden voor de ontwikkelaar volgens de databladen van de fabrikant van de film en de belichting bij 100 iso (125 voor fp4).

                          Ik begrijp dat dit misschien niet de optimale methode is en niet het onderste uit de kan haalt, maar ik verwacht wel dat dit elke keer hetzelfde resultaat geeft en minstens een bruikbaar resultaat.

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          Net de foto's toch even kunnen bekijken. ze zijn dus alle 4 na elkaar genomen (zelfde lichtsituatie?) en dan apart ontwikkeld volgens de data die je gaf?
                          ik zie grote verschillen, maar ben je inderdaad zeker van de sluitertijd/diafragma/iso instelling??
                          Alle foto's zijn binnen de 5 minuten van elkaar genomen. Lichtmeting veranderde niet. Enkel de fp4 werd met iso 125 gemeten, de andere allemaal iso 100. En de correctie was met het diafragma.

                          Ze zijn niet apart ontwikkeld. De ID11 was met de films in dezelfde tank en de HC110 ook.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          De oplossing is eenvoudig: 1 film 1 ontwikkelaar 1 tijd.
                          Hc110 is geen goede onwikkelaar voor beginnners. Dit is een hoog energie onwikkelaar met normaal korte tijden. (Initieel voor persfotos waar tijd = geld is, en de eeuwige houdbaarheid natuurlijk) En bijgevolg weinig speling. ID11 of D76 of XTOL is beter.v
                          Wel, moest ik even in mijn andere negatieven gaan zoeken, ik kan je alle mogelijke combinaties tonen en alle mogelijke resultaten... Het maakt niet uit of ik nu fp4 met ID11 of HC110 ontwikkel en voor elke ontwikkelaar dezefde tijden aanhoud, het resultaat is gewoon random. De ene keer prima, de andere keer compleet zwart. En het is ook enkel met vlakfilm dat dit voorvalt. Gebruik ik fp4 of foma 100 in 120 formaat en ontwikkel met dezelfde tijden met ID11 of HC110 dan is het resultaat altijd goed (fouten bij opname eruit gehaald).

                          Compleet blank niet tenzij ik weet dat ik iets doms gedaan heb zoals de sluiter laten openstaan na scherpstellen.

                          Het idee van 1 film is misschien goed, maar eerst moet je je film vinden. En dat kan je enkel door verschillende film te gebruiken. Ook is 1 film gewoon niet genoeg, ik heb ook een meer gevoelige film nodig. Dus minstens 2 filmen. De bedoeling van deze test was om een film te vinden die in de verschillende kleuren voldoende grijstinten gaf. uiteindelijk doel is die film in een driekleurcamera te gebruiken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door fotopaul Bekijk bericht
                          Zie nergens een merk fototoestel.
                          Camera is een Wista 45 met Fujinon CM-W 180 lens. Staat er in een van de vorige posts. Toegegeven, op een digitaal forum zal die naam niet veel belletjes doen rinkelen. Dit is een metalen vouwbare "field" camera. Een doos in gegoten alu met een balg waar vooraan een lens kan gezet worden (hier een CM-W 180mm) en achteraan een filmhouder, in dit geval een 4x5.

                          Ik zie dat ze de foto's verwijderd hebben. Zal morgen eens kleinere versies plaatsen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                            De foto’s staan er nog hoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                              Vreemd ...
                              De dingen waar ik dan aan denk :

                              Kijk eens of er geen fuite in de balg zit;
                              Of het verschijnsel zich voordoet op de hoogste sluitersnelheid (is het een copal1 ?. Verslijt op de sluiter geeft afwijkingen);
                              Ik heb ook ooit gezien dat films gecontamineerd werden door uitwasemingen van open bad ontwikkelaar/fix
                              Hogere iso films zijn qua tonaliteit beter, probeer eens mijn eerdere suggestie met HP5+ in bv 1:1 Id11 @320. Er is geen nood aan lage iso als je geen meters grote vergrotingen gaat maken 4x5 bedoel ik. Nb. Ik gebruik zelfs in kleinbeeld trix tot vergrotingen 60x40cm zonder storende korrel maar uitstekende tonaliteit...
                              Hope this helps.
                              Last edited by Nerdifant; 26 juli 2021, 23:02. Reden: Correctie
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X