Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 27 van 27

Standaard Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Film in het complete donker in een Jobo 2520 tank met 2509n spiraal. De chemie aangemaakt met gedemineraliseerd water. Afgemeten met glazen maatbekers, een parte voor ontwikkelaar, stop en fix. Jobo CPE2 minstens een half uur op voorhand (met de chemie erin) op temperatuur laten komen. Temperatuur ook gecontroleerd met een aparte thermometer in de waterbak op 20 °C. Ontwikkelaar in de tank, dan met aangegeven tijd draaien. Bij afloop uitgieten (single use, geen hergebruik van de ontwikkelaar). Dan fix, altijd Ilford Ilfostop 1:19 gedurende 1 minuut. Dan Ilford Rapid Fix 1:4 gedurende 5 minuten. Vervolgens 4x 5 minuten spoelen met gedemineraliseerd water, laatste spoeling met 1ml Ilfotol tegen de strepen. Alle tijden voor de ontwikkelaar volgens de databladen van de fabrikant van de film en de belichting bij 100 iso (125 voor fp4).
    Zou het kunnen dat de Jobo CPE2 niet meer doet wat hij/zij moet doen? Hoe lang staat de tank stil om van draairichting te veranderen? Zit de vlakfilm nog op zijn plaats als u na ontwikkeling de tank opent? Raken de films aan elkaar? Weet u zeker dat u altijd de emulsiezijde hebt belicht?

Standaard Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
    Zou het kunnen dat de Jobo CPE2 niet meer doet wat hij/zij moet doen?
    Wel, de temperatuur is stabiel en correct (met verschillende thermometers gecontroleerd).

Hoe lang staat de tank stil om van draairichting te veranderen?
    Zo goed als ogenblikkelijk. Die omkering is direct, staat niet stil bij de overgang.

Zit de vlakfilm nog op zijn plaats als u na ontwikkeling de tank opent?
    Ja, die zitten nog altijd netjes waar ik ze gezet heb.

Raken de films aan elkaar?
    Nog nooit vastgesteld als ik ze uit de tank haal.

Weet u zeker dat u altijd de emulsiezijde hebt belicht?
    Ik steek altijd de film er op dezelfde manier in: ik houd de filmhouder recht omhoog met de flap bovenaan, lange zijde vertikaal. Dan steek ik de film er in met de korte zijde met de inkepingen bovenaan en de inkepingen zelf langs de rechterkant. Volgens de datasheets heb ik dan de emulsiezijde naar mij toe gericht.

In de Jobo zit de emulsiezijde altijd langs binnen, naar de as gericht. Dat heb ik pas later gelezen en vastgesteld dat anders de ontwikkeling oneven is aan de korte zijde. Ook altijd e 4x5 op stand 2 voor rotatie.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 16
    Laatste bericht: 3 maart 2014, 20:02
  2. Waar 120 Z/W film kopen aan laagste prijs?
    Door MoFoPictures in forum Accessoires
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 31 juli 2011, 22:37
  3. waar film laten ontwikkelen
    Door perelaar in forum Algemeen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 16 april 2009, 08:50
  4. GI Joe film komt eraan
    Door Hans Swolfs in forum Chit Chat
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 10 februari 2009, 11:39

Regels voor berichten