Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

    Gewoon ter info: mijn normale combos
    Kleinbeeld
    TriX in xtol 1:1
    Middenformaat::
    Neopan400 in xtol 1:1 (wordt hp5+ als voorraad op is)
    Ilford panF in neofin blau stock
    4x5 en groter
    HP5+ in xtol 1:1
    Thats it.
    Ymmv
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #17
      Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Vreemd ...
      De dingen waar ik dan aan denk :

      Kijk eens of er geen fuite in de balg zit;
      Of het verschijnsel zich voordoet op de hoogste sluitersnelheid (is het een copal1 ?. Verslijt op de sluiter geeft afwijkingen);
      Ik heb ook ooit gezien dat films gecontamineerd werden door uitwasemingen van open bad ontwikkelaar/fix
      Hogere iso films zijn qua tonaliteit beter, probeer eens mijn eerdere suggestie met HP5+ in bv 1:1 Id11 @320. Er is geen nood aan lage iso als je geen meters grote vergrotingen gaat maken 4x5 bedoel ik. Nb. Ik gebruik zelfs in kleinbeeld trix tot vergrotingen 60x40cm zonder storende korrel maar uitstekende tonaliteit...
      Hope this helps.
      Ik zal de balg eens beter bekijken.
      Sluiter is een copal1 laatste generatie.
      Ontwikkelaar/fix zit tot op het laatste moment in een (open) maatbeker in het Jobo waterbad. En het in de tank steken is in een andere ruimte dan ontwikkelen.
      Ik ben geen liefhebber van HP5+. Heb dat wel al gebruikt in 120 en laten ontwikkelen. Vond het een film met zeer hard contrast, bijna echt zwart-wit. Denk ook niet dat ik er nog heb liggen om te proberen. Korrel maak ik me niet zo druk over. Vergroten is niet aan de orde en als dat ooit komt zal het niet veel meer zijn dan naar een A4 of zo.

      De HC110 is echt wel gemakkelijk omdat ik nu eenmaal niet zoveel fotografeer. Met ID11 is het altijd 1 liter maken en 750ml weggieten enkele maanden later.

      Comment


      • #18
        Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

        Ok. Een paar laatste bedenkingen
        Ik lees in je eerdere post dat je in rotatie ontwikkeld. Ok no problem. Deze methode reduceert korrel, en verminderd scherpte (de tegenhanger, voor hogere scherpte is stand development maar met meer uitgesproken korrel. Voor 4x5 niet van het grootste belang. Hangt ook van de gekozen ontwikkelaar af maar dat is een andere discussie).
        ALS HP5+ grafisch oogt dan betekent dat 100% zeker (ik ken die film van binnen en buiten zie hoger) dat die onderbelicht werd en overontwikkeld. 'Gepushed' heet dat dan.
        Rate nooit de iso die op het papier staat maar lager. Tevens de ontwikkeltijd 10% minder
        Als aangegeven - rotatie is efficienter daar constant ontwikkelaar aan de korrel wordt gebracht.
        En gebruik met hc110 dilution H met voldoende siroop in de oplossing.

        En nu stop ik met mijn gezeur. Good luck
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #19
          Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ok. Een paar laatste bedenkingen
          Ik lees in je eerdere post dat je in rotatie ontwikkeld. Ok no problem. Deze methode reduceert korrel, en verminderd scherpte (de tegenhanger, voor hogere scherpte is stand development maar met meer uitgesproken korrel. Voor 4x5 niet van het grootste belang. Hangt ook van de gekozen ontwikkelaar af maar dat is een andere discussie).
          ALS HP5+ grafisch oogt dan betekent dat 100% zeker (ik ken die film van binnen en buiten zie hoger) dat die onderbelicht werd en overontwikkeld. 'Gepushed' heet dat dan.
          Rate nooit de iso die op het papier staat maar lager. Tevens de ontwikkeltijd 10% minder
          Als aangegeven - rotatie is efficienter daar constant ontwikkelaar aan de korrel wordt gebracht.
          En gebruik met hc110 dilution H met voldoende siroop in de oplossing.

          En nu stop ik met mijn gezeur. Good luck
          Je mag best doorgaan met zeuren hoor, het is interessant gezeur.

          Voor rotatie ontwikkelen geven ze inderdaad altijd aan van 10-15% minder lang te ontwikkelen tov kip-ontwikkelen.
          Maar welke is solution H? De datasheet van HC110 die ik heb gaat maar tot F... (J-24 december 2017).

          Ik zal eens een doos HP5 bestellen. Zien wat ik daar uitkrijg met jouw info.

          Comment


          • #20
            Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Je mag best doorgaan met zeuren hoor, het is interessant gezeur.

            Voor rotatie ontwikkelen geven ze inderdaad altijd aan van 10-15% minder lang te ontwikkelen tov kip-ontwikkelen.
            Maar welke is solution H? De datasheet van HC110 die ik heb gaat maar tot F... (J-24 december 2017).

            Ik zal eens een doos HP5 bestellen. Zien wat ik daar uitkrijg met jouw info.
            Film ontwikkelen moet een puur technisch proces zijn/worden, zonder verandering van parameters.

            Voor HP5+ en HC110: (20°C)


            Dilution B is 1+31 van concentraat (5min)
            Dilution H is 1+63 van concentraat (populair in USA, 10 min)
            Oogt het negatief nog te grafisch nog 10% afdoen, en is het te 'vlak' 10% bij doen :-)
            Kwestie van je eigen ontwikkeltijd te vinden voor @320,
            Waterkwaliteit, temperatuur, en ontwikkelfluctaties *kunnen* een rol spelen.

            Belangrijk is in dit geval zowel voor dil B als dil H de hoeveelheid siroop identiek te houden,
            maw. het water verdubbelen en NIET de ontwikkelaar halveren, anders kan het zijn dat de ontwikkelaar te vroeg uitgeput geraakt.
            (een trukje is in dat geval, al je begot niet meer weet welke film in je tank steekt,
            dat juist wél te doen en standaard 20 min te ontwikkelen - niet aanbevolden echter)
            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #21
              Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

              Bedankt! Zien dat ik even tijd vind om die andere zaken te checken (balg, sluiter) en dan gaan we dat proberen.

              Comment


              • #22
                Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                ja

                Comment


                • #23
                  Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                  Ben ik niet veel mee geholpen hé...

                  Comment


                  • #24
                    Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                    Was ook een grapje,



                    is wel in Limburg. We hebben zelfs een topic met een zeer oude analoge camera die enkele maanden rond gaat tussen de leden en elk mag er een drietal opnames mee maken. na ontwikkeling worden de opnames dan besproken.
                    kijk eens in de showcase daar vind je steevast analoge opnames tussen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                      Inderdaad mooie dingen te zien. Maar spijtig genoeg is Zonhoven niet achter de deur...

                      Comment


                      • #26
                        Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Film in het complete donker in een Jobo 2520 tank met 2509n spiraal. De chemie aangemaakt met gedemineraliseerd water. Afgemeten met glazen maatbekers, een parte voor ontwikkelaar, stop en fix. Jobo CPE2 minstens een half uur op voorhand (met de chemie erin) op temperatuur laten komen. Temperatuur ook gecontroleerd met een aparte thermometer in de waterbak op 20 °C. Ontwikkelaar in de tank, dan met aangegeven tijd draaien. Bij afloop uitgieten (single use, geen hergebruik van de ontwikkelaar). Dan fix, altijd Ilford Ilfostop 1:19 gedurende 1 minuut. Dan Ilford Rapid Fix 1:4 gedurende 5 minuten. Vervolgens 4x 5 minuten spoelen met gedemineraliseerd water, laatste spoeling met 1ml Ilfotol tegen de strepen. Alle tijden voor de ontwikkelaar volgens de databladen van de fabrikant van de film en de belichting bij 100 iso (125 voor fp4).
                        Zou het kunnen dat de Jobo CPE2 niet meer doet wat hij/zij moet doen? Hoe lang staat de tank stil om van draairichting te veranderen? Zit de vlakfilm nog op zijn plaats als u na ontwikkeling de tank opent? Raken de films aan elkaar? Weet u zeker dat u altijd de emulsiezijde hebt belicht?
                        https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                        Comment


                        • #27
                          Re: zijn er nog fotoclubs waar film aan bod komt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
                          Zou het kunnen dat de Jobo CPE2 niet meer doet wat hij/zij moet doen?
                          Wel, de temperatuur is stabiel en correct (met verschillende thermometers gecontroleerd).

                          Hoe lang staat de tank stil om van draairichting te veranderen?
                          Zo goed als ogenblikkelijk. Die omkering is direct, staat niet stil bij de overgang.

                          Zit de vlakfilm nog op zijn plaats als u na ontwikkeling de tank opent?
                          Ja, die zitten nog altijd netjes waar ik ze gezet heb.

                          Raken de films aan elkaar?
                          Nog nooit vastgesteld als ik ze uit de tank haal.

                          Weet u zeker dat u altijd de emulsiezijde hebt belicht?
                          Ik steek altijd de film er op dezelfde manier in: ik houd de filmhouder recht omhoog met de flap bovenaan, lange zijde vertikaal. Dan steek ik de film er in met de korte zijde met de inkepingen bovenaan en de inkepingen zelf langs de rechterkant. Volgens de datasheets heb ik dan de emulsiezijde naar mij toe gericht.

                          In de Jobo zit de emulsiezijde altijd langs binnen, naar de as gericht. Dat heb ik pas later gelezen en vastgesteld dat anders de ontwikkeling oneven is aan de korte zijde. Ook altijd e 4x5 op stand 2 voor rotatie.

                          Comment


                          • #28
                            Die jobo is te agressief voor zww
                            en de temp klopt doorgaans niet, misschien eens nameten als je klaar bent (het bad water is te warm of koud waardoor de temp veranderd terwijl je bezig bent)
                            verder zijn opgegeven tijden soms ook gekoppeld aan een hoeveelheid, die bij jobo minder is
                            meerdere films samen tov 1 heeft ook effect, zeker bij weinig chemie

                            verder, 1 film, 1 ontwikkelaar, leer en stuur bij
                            en als je kost wat kost de jobo wil gebruiken, temp meten voor en na ontwikkelen en opschrijven
                            zww op 20 graden kun je zonder water al houden sommige jobos daar niet van en gaan ze schreeuwen
                            Last edited by vic geurts; 19 september 2023, 21:52.

                            Comment

                            Working...
                            X