Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scannen met een DSL(R): welke resolutie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scannen met een DSL(R): welke resolutie?

    Dit jaar ga ik er aan beginnen om de dia's die hier staan eens te digitaliseren. Er zijn grofweg de volgende categorieën te doen:
    - dia's van de jaren '60 - '90: dat is allemaal kleinbeeld 24x36. De meesten ingeraamd (met stof erop). Dus die moeten allemaal uit het raampje gehaald worden "gescand" en waarschijnlijk daarna ga ik die in mappen opbergen.
    - dia's kleinbeeld niet ingeraamd: iets simpelder dan de vorige want ze moeten niet uit het raampje
    - dia's in middenformaat 6x6 maar vooral 6x4.5: die zitten nog in stroken. Nooit bekeken...

    Nu dacht ik hiervoor een vaste opstelling te maken om ze te fotograferen. Ik heb wel een scanner maar dat is met losse dia's geen lachertje en zeker niet snel. Een staander van een oude vergroter heb ik en daar is al een statiefschroef op gemonteerd. De negatiefhouder heb ik ook liggen. Een licht eronder zal wel lukken.

    Om niet altijd de camera eraf te moeten halen en uitlijnen dacht ik om een tweedehands mirrorless er vast op te monteren. Een kantelbaar scherm lijkt me handig hiervoor en ook de live view. Ik gebruik nu Canon EOS en heb een 1:1 macro. Daarom dacht ik aan een tweedehands Canon mirrorless. Dit hoeft geen topmodel (ik denk niet dat ik 5 dia's per seconde ga doen ) te zijn dus in eerste instantie komen de R en RP in aanmerking.

    Langs de ene kant lijken die 26Mpx van de RP ruim voldoende. De kans is groot dat er toch nooit meer dan de OOC Jpegs bekeken wordt. Maar de R met 30Mpx is nu niet bepaald zoveel duurder dat het geen optie is. Bij de oude dia's is er wel nabewerking nodig om de kleuren terug beter te krijgen. Mijn gevoel zegt dat die extra Mpx daar niet gaan bij helpen. Maar voor de middenformaat dia's is het misschien wel zinvol om over wat meer pixel te beschikken?

    Iemand een idee of nog beter ervaring?

  • #2
    Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

    Valt te proberen.
    De resolutie van dia's is niet zo hoog zodat een EOS M crop ook wel zal voldoen, die moet je zeker goedkoop kunnen vinden.

    Vroeger heb ik het op kleine schaal gedaan met een Canon printer met CCD scanner (geen flatbed, daarmee heb je bij de minste bolling onscherpte), maar ik vrees dat je in beide gevallen veel werk gaat hebben om stof ed te verwijderen.
    Echte (dure) scansoftware kan dat automatisch.

    Ik heb ook aanvaardbare resultaten gezien door gewoon het scherm van een diaprojector te fotograferen. Dat gaat in elk geval het snelst.
    Met de juiste nabewerking kunnen ze er nog goed uitkomen, het is waarschijnlijk toch de herinnering die telt, of zijn het kunstreproducties ?
    Last edited by palombian; 1 januari 2023, 17:42.

    Comment


    • #3
      Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

      Aan een crop heb ik niet gedacht moet ik zeggen. Maar het is te overwegen. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat de resolutie van een dia zo laag is. De vraag is natuurlijk waar zit het ideale punt. Teveel heeft geen zin maar te weinig helemaal niet.

      Fotograferen van een scherm ga ik niet doen. Het zijn wel geen kustreproducties maar toch. De raampjes zijn met teveel stof en ik ga die toch niet bijhouden.

      Comment


      • #4
        Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

        Geen idee of het bestaat voor Canon maar bij Nikon hebben ze een lens ontwikkeld speciaal voor dit doel.
        Gaat super snel om dias in te "scannen"/fotograferen.

        Naar resolutie toe moet dit mijn inziens niet erg hoog liggen voor privaat gebruik.
        20mpix moet voldoende zijn.

        De Nikon ES 2 Film Digitizing Adapter belooft het digitaliseren van dia- en negatief film makkelijk te maken. Ik bestelde er een en testte deze week het gebruik. Wat heb je nodig, hoe werkt de diakopieeradapter en hoe goed zijn de bestanden die je ermee maakt? Lees het in deze serie blogs! Nu we als […]

        Comment


        • #5
          Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

          ik denk ( neen, ik ben zeker) dat je in het forum nog tal van gedachtewisselingen over dit onderwerp zal terugvinden.
          Toch zou ik graag een brede inbreng willen formuleren : ik heb mijn verzameling dia's ( van +/-1965 tot 2002) gedigitaliseerd. De beelden toonden reisherinneringen opnames als ondersteuning van voordrachten en familiale herinneringen.
          De redenen om te digitaliseren waren voornamelijk het volume aan laders en plastic dozen en de afkeer voor het telkens opstellen en afbreken van projectiematerieel. Voor de voordrachten was het al voordien noodzakelijk om ze digitaal in een ppt te kunnen verwerken.
          Waarom digitaliseren ? makkelijker beschikbaar ( zie vorige par), vlotter om op een vrij moment in de geschiedenis te grasduinen, maar ook omdat lampjes niet zo makkelijk meer te vinden waren en de dia's zelf (voornamelijk die achter glas) de tijd moeilijk konden doorstaan. Tevens wou ik die getuigen van ons verleden beschikbaar houden voor het meer modern ingesteld nageslacht dat niet over een projector beschikt.
          Wat digitaliseren ? zelf heb ik omzeggens geen selectie gemaakt omdat ik met documenten ervaren heb dat je nooit vooraf kan inschatten wat ooit nog eens in de belangstelling kan komen. Dus : in serie, tenzij de kwaliteit zo erbarmelijk was ... .
          Hoe digitaliseren ? daar heb ik een flatbedscanner van Canon voor gebruikt (9000F mark III) waar maskers en achtergrond licht bij geleverd is. Vlot 4 gekaderde dia's 24x36 of 1 strip en zelfs een masker voor 6cm.
          Mits wat voorbereiding kan dit vlot gelijktijdig met een actieve bureauklus gebeuren.
          Nabewerking ? heb ik initieel niet gedaan (tenzij per serie door de scanner zelf) en heb dit overgelaten aan wie de beelden wil gebruiken. Wat ik ondertussen zelf nog bewerkte, kreeg ik voldoende qua kwaliteit met lightroom. Natuurlijk niet om in te dienen voor een wedstrijd of hier op BDigital.
          Bedenk dat de meeste toch nooit het daglicht zullen zien; maar die waar interesse voor ontstaat, die worden met veel aandacht bekeken, zonder dat de mindere kwaliteit de pret bederft.
          mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
          nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
          https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

          Comment


          • #6
            Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

            Hier een oplossing die ik heb gebruikt.


            Proberen waard dacht ik.
            Groeten Andre

            Comment


            • #7
              Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

              Sinds enkele jaren scan ik bijna wekelijks wat negatieffilm (Nieuw) , en af en toe wat oude dia's.
              Mijn huidige setup bestaat uit een afgedankte Nikon D800 van 36 Mpix met een SIGMA F2.8 105 mm macro.
              Met deze setup kan ik alle negatiefformaten aan van kb tem 4x5 ".
              Was eerst begonnen met 24Mpix crop, maar moet toegeven dat 36Mpix of 50Mpix wel betere resultaten geeft ivm verdere nabewerking. Vandaar dat na de crop camera, ik mijn Fuji GFX van 50Mpix gebruikte. Maar omdat ik de GFX ook wekelijks gebruik om zo te fotograferen, heb ik dan maar de oude D800 als vaste scancamera in dienst genomen. Met de Live view werkt dat vlekkeloos. Wat voor mij ook wel belangrijk is, is de Negative Lab Pro plugin voor Lightroom , maar dit is minder toepasbaar voor diailm. En stof valt heel goed mee met DSL (R) scannen, Het dynamisch bereik van DSL(R) scannen kan ook veel hoger liggen dan scannen met een scanner.
              In ieder geval veel plezier ermee.

              Comment


              • #8
                Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                Bedankt voor je ervaring. Het is dus nuttig om voor wat meer resolutie te gaan. Mag ik even nog iets vragen: voor middenformaat en 4x5, maak je gebruik van stitching?

                Comment


                • #9
                  Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  .... Het is dus nu voor middenformaat en 4x5, maak je gebruik van stitching?
                  Neen, voorlopig niet, omdat mijn 4x5 inch toch pinhole opnamen zijn, volstaat de hoge resolutie van de Nikon of de Fuji wel. En ik maak er afdrukken van 100 x 100 cm of 100 x 150 cm van. (DIBOND) Detail genoeg erin.

                  Comment


                  • #10
                    Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                    Bedankt! Afdrukken op die maat ben ik niet van plan. (en van mijn 4x5 zie je toch niet of die met een lens of pinhole gemaakt zijn ) Denk dat ik nu wel zie welke richting ik uit moet.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                      Allemaal heel fraai en het meest vermelde hebben we hier ook geprobeerd: met diascherm ; met digitale reflex met macro-lens en flitser ; eerst met zelfgemaakte support en ook met vergroterhuis van Durst 605 C ; met flatbedscanner Canon 9000; alles met weinig bevredigend resultaat
                      enkele jaren terug een Plustec Opticfilm 8100 aan geschaft ; heel betaalbaar maar niet de snelste op de markt en deze kan enkel voor 24 X 36 film gebruikt worden .
                      De kwaliteit van de gescande film ( dia's , kleuren& ZW film ) zijn wel heel goed .
                      Waar je vooral op moet letten bij elke negatiefscanner is de vlakligging van de te scannen film / dia ; eens je dat onder de knie hebt is het aangenaam werken .

                      Comment


                      • #12
                        Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                        Dit is inderdaad de snelste methode met zeer goede resultaten voor ingeraamde dia's 24x36.Zeker aan te raden.
                        Rustig 10 of meer dia's per minuut.
                        Lamp mag zelfs minder zijn dan 50 watt.Anders wordt alles zeer hard.Matglas of matte plastiek als diffusor voor de warmte filter plaatsen.Anders smelt plastiek.
                        Voor andere formaten is dit niet bruikbaar.
                        Beperkende factor van scannen van dia's, is de korrel van de emulsie,die zichtbaar wordt.Dus zeer hoge resoluties zijn niet nodig.
                        Scannen is iets,nabewerken is een veel meer tijdrovende klus.Ongeacht of met een dslr werkt of met een Nikon Coolscan of iets anders.
                        Alles hangt af van de staat van de dia of negatief.

                        Comment


                        • #13
                          Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Dit is inderdaad de snelste methode met zeer goede resultaten voor ingeraamde dia's 24x36.Zeker aan te raden.
                          ....
                          Scannen is iets,nabewerken is een veel meer tijdrovende klus.Ongeacht of met een dslr werkt of met een Nikon Coolscan of iets anders.
                          Alles hangt af van de staat van de dia of negatief.
                          Yep, en de staat is wat maakt dat ik ze allemaal uit de raampjes (met glas) ga moeten halen. En ik ga ze daarna niet meer opnieuw in raampjes steken. (ik ben een vijs of 2 kwijt maar zo erg is het nu ook weer niet) Komt nog bij dat er ook nog 6x4.5, 6x6, 6x9 en 6x17 dia's zijn. Niet zoveel als 24x36 maar die zijn wel in betere staat. Die zijn ook niet ingeraamd.

                          Ik heb al wat pogingen gedaan met de V700 en dat is niet echt aangenaam werken. Vooral de info die soms op de raampjes staat bijhouden gaat een opgave zijn.

                          Ben nu op zoek naar een geschikte camera. Voorlopig lijkt een tweedehands 5DS de beste optie als ik meer resolutie wil. Misschien niet nodig voor de 24x36 maar voor de 6x4.5 wel nuttig want met het verschil in verhouding gaan er bij deze manier van digitaliseren wel veel pixels verloren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: scannen met een DSL(R): welke resolutie?

                            Voor die losse dia's en de grotere formaten,is de opstelling die je voor ogen hebt,de oplossing.
                            Voor ingeraamde dia's zou ik toch die opstelling met de diaprojector eens nader bekijken.
                            Is snel en geeft goede kwaliteit,te vergelijken met scanners,en evengoed als je opstelling.Je gebruikt dezelfde lens en die bepaalt de kwaliteit.En gezien digitaliseren een werk van lange adem is,is een beetje snelheid niet te versmaden.
                            Dia's uit raampjes halen,geeft dikwijls beschadiging.Soms of beter gezegd,meestal kleven ze vast,en dat losmaken geeft schade.

                            Comment


                            • #15
                              welk lichtpaneel zouden jullie aan raden? ik wil er mee gaan beginnen, heb wat testjes gedaan met een ipad 3d gen en heb de pixels mee scherp in beeld... ik zou dus de film (houder) teveel moeten ophogen naar mijn zin, of diffusie filter (kan ik wel makkelijk aan raken) op de ipad leggen, maar vind ik allebei veel gedoe

                              Comment

                              Working...
                              X