Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude dia's en negatieven.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude dia's en negatieven.

    Hoi, ik ben nieuw in deze groep, en ik zou graag meer komen te weten over oude dia's en negatieven van 60x60 en 60x90. Ik zou deze graag digitaliseren, of op zijn minst deftig kunnen bekijken. Iemand goede raad? Grtn Harry

  • #2
    Re: Oude dia's en negatieven.

    Wel grofweg zijn er 2 manieren: scannen of met een digitaal fototoestel. Elk heeft zo zijn voor en nadelen.

    Als je scant ga je eerst een scanner moeten hebben die die formaten aankan. Voor thuisgebruik heeft Epson in de Vxxx reeks verschillende scanners die hiervoor bruikbaar zijn. Voordeel is dat met de software erbij het grote werk al gedaan wordt voor jou. Bvb omzetten van negatieven wordt door de software direct gedaan en met de ICE functie gaat er ook al wat stof en zo uit gehaald worden. Als het gewoon is om die te kunnen bekijken dan is dat ok. Nadeel is dat het tijd vraagt.

    Met een digitaal fototoestel leg je de dia/negatief op een lichtbak en neem je er een foto van. Die foto kan je dan later bewerken in je favoriete programma. Gaat iets sneller om te digitaliseren, maar de nabewerking is misschien meer werk. Je moet bvb zelf de inversie van het negatief doen. Je hebt ook best een statief en dan een houder voor de negatieven (om newton ringen te vermijden).

    Als je zo geen scanner hebt (of gemakkelijk kan lenen) maar wel een fototoestel dan zou ik eerst die weg proberen.

    Comment


    • #3
      Re: Oude dia's en negatieven.

      Er staat in de duitse Make 5/20 een artikel over een zelfbouw diascanner via de digitale camera (in feite een diaprojector-sturing). Misschien heb je daar wat aan, en er staat hier op 't forum ook zo'n voorbeeld uitgewerkt (via de zoek gaat u dat vinden).

      Comment

      Working...
      X