Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

om te starten: wie is hier met film bezig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

    Ik werk sedert een paar jaar terug met middenformaat op zww film. Ik werk zowel met een oude Voightlander 6x9, met een Yashica635, met een Rolleiflex 6x6 tlr en ik heb ook al wel een filmpje geduwd in een Zeiss Ikon Nettar en 35mm formaat camera's.
    Ik zou heel graag ook met grootbeeld terug beginnen werken, maar heb alleen nog maar een gratis gekregen objectief, nog geen camera. Ben nu aan het kijken voor de Intrepid 4x5" ...
    Van al mijn werk denk ik is maar een 15 à 20% analoog, maar daar komen best wel goeie beelden uit.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

    Comment


    • #17
      Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

      Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPictures Bekijk bericht
      gelukkig is dat iets wat bij de professionelere camera's niet van toepassing is (light seals toch niet in alle geval )
      Klopt. Ook bij mijn F2's zijn de light seals niet strikt nodig...

      Maar dit brengt me meer en meer naar een leuk experiment. Normaal staat het kompas voor deze zomer weer eens op Zweeds Lappland. Een hele tijd geleden heeft een van de Nat. Geo fotografen (weet niet meer juist wie maar het was een grote naam) de uitdaging aan gegaan om 24 dagen te trekken door de Appalachen met 1 rolletje van 24, bedoeling was om elke dag één foto te nemen. The ultimate challenge. Het waren 24 pareltjes.

      Ik ga mijn D-spullen niet thuis laten, daarvoor heb ik de courage niet, en het zou kleur moeten zijn op dia (frigo zit nog vol).

      Dus ik zal hulp nodig hebben denk ik. Eerste is : hoe lang overleven films in de frigo ? Ze dateren van rond 2006 (Agfa CT21 en Kodak Ektachrome).
      Tweede : is dat nog te (laten) ontwikkelen of ga ik beter voor nieuw ?

      Comment


      • #18
        Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

        Frigo of diepvriezer? In de diepvries zijn tientallen jaren geen probleem. Men heeft vorig jaar of zo film van de poolexpeditie van 100 jaar geleden ontwikkeld en dat viel mee. In de frigo gaan die paar jaar nog meevallen. Schiet een rol en laat ontwikkelen zou ik zeggen. De ektachrome is om te ontwikkelen geen probleem, agfa ken ik zo goed niet.

        EDIT: Agfa CT21 is een volledig ander proces dan het gebruikelijke E6 voor dia. Geen idee of je dat nog ergens gaat ontwikkeld krijgen.
        Last edited by Spanik; 31 maart 2019, 20:31.

        Comment


        • #19
          Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

          Hallo allemaal,

          Ik werk al 30j analoog maar ook digitaal.
          Het analoge fotograferen zal bij mij wel nooit overgaan, ook wel omdat ik de digitale fotobewerking een bijzonder saaie bezigheid vind.
          Analoog werk ik uitsluitend in zwartwit waarmee ik veel experimenteer.
          In die 30j heb ik dus een arsenaal aan camera's bij elkaar gekregen, gaande van kleinbeeld tot 4x5" en alles wat er tussen zit.
          "Shenhao" refereert naar een 4x5" Chinese houten loopbodem camera, prachtig toestel!
          Een volledig uitgeruste donkere kamer kan mij meer bekoren dan een PC scherm.
          Het was wel enigszins te verwachten dat analoog hier een hoekje zou krijgen, er is een ware hype bezig met dit medium... er verschijnen zelfs nieuwe films op de markt.
          Hopelijk gaat het hier loslopen en geen stille dood sterven, chapeau voor degenen die dit forum mogelijk maken.

          mvg, Rudi

          Comment


          • #20
            Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

            Het is wel grappig dat die 'nieuwe film' eigenlijk gewoon een rebranding is van reeds bestaande film, zoals de japan camera hunter streetpan die gewoon bij agfa hier in Belgie geproduceerd wordt.

            Comment


            • #21
              Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

              Er is inderdaad een hoop rebranding, zeker als je naar "merken" gaan die niet zelf produceren zoals Rollei, Kono, Agfa (*), Cinestill of JCH of godbewarehet Lomo. Maar de laaste maanden zijn er toch enkele "nieuwe" bijgekomen.

              Adox CHS II 100 is een nieuwe versie van een oude film. Z/W maar mijn eerste probeersels ermee (in 4x5) geven me een goeie indruk. Enig nadeel tot nu toe zijn de nogal ruwe randen en de verpakking met telkens een blad papier tussen elk negatief. Maakt het nogal bewerkelijk om te laden.

              Kodak Ektachrome is ook terug op de markt na enige afwezigheid. Zou ook een nieuwe formule zijn vergeleken met de oude. En P3200 zou ook terugkomen. Ook niet echt "nieuw" maar wel terug beschikbaar.

              Ferrania P30 is al een tijdje beschikbaar. Ook de heropstanding van een oude emulsie maar toch geen rebranding.

              (*) als je film koopt met het Agfa merk, dan is dat niet noodzakelijk film gemaakt door Agfa. De naam van de consumerproducten Agfa heeft niets te maken met de fabriek die film maakt en Agfa noemt.

              Comment


              • #22
                Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                bedankt voor deze input!

                Het is natuurlijk gewoon wél heel fijn dat er zo veel keuze beschikbaar is

                Comment


                • #23
                  Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                  ik ben ook (opnieuw) actief met film, zwart wit, eigen ontwikkeling en afdrukken. fijn dat het terug wat "hipper" wordt om analoog bezig te zijn!

                  Tom
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                    Hallo,
                    Graag zou ik ook op de analoge (z/w) kar springen maar heb een paar bedenkingen.
                    1) kan je z/w rolletje laten ontwikkelen en drukken bij b.v. Hema of kruidvat? Is dit betrouwbaar of toch op zoek naar een speciaalzaak dit dit nog doet.
                    2) Mits het aanschaffen van een aantal budgetvriendelijke accessoires is ontwikkelen van Z/W film nog te doen maar zonder doka kan je zelf niet afdrukken. Waar laten jullie dan jullie zelf ontwikkelde films afdrukken (ikzelf woon in de regio Kortrijk)? Of beschikken jullie allemaal over een volledig uitgeruste doka?
                    3) welke soort/type film gebruiken jullie. Als analoog leek moet ik eerlijk zeggen het bos door de bomen niet te zien. In 35mm alleen al zijn zo'n 10tal merken te vinden die dan nog elk hun eigenschappen. Ik vrees een beetje als je niet uit het analoge tijdperk komt het een onbegonnen werk is om hieruit een keuze te maken. Wij b.v. niet welke soort welk effect geeft. En dan nog hebben al die types film hun eigen ontwikkel chemicaliën.
                    Alle tips zijn welkom.
                    Nikon stuff and more ...
                    https://www.instagram.com/lm_pictures_77/

                    Comment


                    • #25
                      Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                      Oorspronkelijk geplaatst door felpro Bekijk bericht
                      Hallo,
                      Graag zou ik ook op de analoge (z/w) kar springen maar heb een paar bedenkingen.
                      1) kan je z/w rolletje laten ontwikkelen en drukken bij b.v. Hema of kruidvat? Is dit betrouwbaar of toch op zoek naar een speciaalzaak dit dit nog doet.
                      2) Mits het aanschaffen van een aantal budgetvriendelijke accessoires is ontwikkelen van Z/W film nog te doen maar zonder doka kan je zelf niet afdrukken. Waar laten jullie dan jullie zelf ontwikkelde films afdrukken (ikzelf woon in de regio Kortrijk)? Of beschikken jullie allemaal over een volledig uitgeruste doka?
                      3) welke soort/type film gebruiken jullie. Als analoog leek moet ik eerlijk zeggen het bos door de bomen niet te zien. In 35mm alleen al zijn zo'n 10tal merken te vinden die dan nog elk hun eigenschappen. Ik vrees een beetje als je niet uit het analoge tijdperk komt het een onbegonnen werk is om hieruit een keuze te maken. Wij b.v. niet welke soort welk effect geeft. En dan nog hebben al die types film hun eigen ontwikkel chemicaliën.
                      Alle tips zijn welkom.
                      Als je zelf wilt ontwikkelen heb je inderdaad een afzonderlijke ruimte nodig.
                      Je hebt een boel materiaal van doen die je nu soms voor enkel tientjes kan kopen.
                      Maar vooral veel leesvoer en leren doe je met vallen en opstaan.
                      Als je van Kortrijk bent of omstreken stap eens bij Robert binnen en daar zullen ze wel wegwijs maken.
                      Films, chemicaliën en papier is een kwestie van voorkeur, daar geraak je wel alleen uit.
                      Het is een lang proces van leren maar de voldoening achteraf is immens groot, niet te vergelijken met digitale fotografie hoor.
                      Fotograferen is al helemaal anders, in één woord, van analoge fotografie wordt je alleen maar een betere fotograaf.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                        Om te beginnen, trek je van de verschillen niet teveel aan, het zijn nuance verschillen, zie jij het verschil op een print tussen aan canon APS en een nikon full frame? of zelfs tussen glas van china of die nieuwe nikon van 1500€? ik in elk geval niet zonder veel moeite te doen. En uiteindelijk kijken we naar een print, of een beeldvullend scherm, wat de foto ons zegt gaat voor op hoe hij er 100% vergroot uitziet.
                        Ontwikkeling voor film is eenvoudig, een donkere ruimte om in te spoelen, een ontwikkeltube en ontwikkelaar en fixeer bad. nog enkele maatbekers (action!) en een thermometer en je bent vertrokken! (reken op minder dan 40€ om je eerste 40 rolletjes te kunnen ontwikkelen, daarna word het nog goedkoper)
                        Je kan alle filmpjes ontwikkelen in elke ontwikkelaar, kodak in ilford ontwikkelaar is geen probleem en geeft nuance verschillen als je het al merkt... en dat is natuurlijk eigen smaak!
                        Filmpjes, ik hou van Kodak tri-x (ontwikkeld in HC110) maar gebruik ook de Rollei rpx100 (goedkoop!) als "speel" film. Ook in de HC110 het is eigen smaak en eigen idee wat je wil. En het is goedkoper om te wisselen als de smaak je niet aan staat dan een digitale canon te kopen en uiteindelijk moeten over schakelen naar een digitale nikon
                        Je bereikt trouwens ook al grote verschillen door vb te gaan onderbelichten en over-ontwikkelen!
                        Wil je ermee beginnen raad ik je echt aan een film te kiezen waar je je gewoon goed bij voelt, en zie vanaf daar verder. hou 1 ontwikkelaar en ontwikkel zelf! afdrukken kan nog op meerdere plaatsen, maar is niet goedkoop... je kan ook inscannen en dan digitaal afdrukken, dat noemen we dan hybride werken.

                        Ik speel al langer met het idee doka-lessen te geven, er is een vernieuwde interesse voor analoog! Misschien toch eens werk van maken!
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #27
                          Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                          Oorspronkelijk geplaatst door felpro Bekijk bericht
                          Hallo,
                          Graag zou ik ook op de analoge (z/w) kar springen maar heb een paar bedenkingen.
                          1) kan je z/w rolletje laten ontwikkelen en drukken bij b.v. Hema of kruidvat? Is dit betrouwbaar of toch op zoek naar een speciaalzaak dit dit nog doet.
                          2) Mits het aanschaffen van een aantal budgetvriendelijke accessoires is ontwikkelen van Z/W film nog te doen maar zonder doka kan je zelf niet afdrukken. Waar laten jullie dan jullie zelf ontwikkelde films afdrukken (ikzelf woon in de regio Kortrijk)? Of beschikken jullie allemaal over een volledig uitgeruste doka?
                          3) welke soort/type film gebruiken jullie. Als analoog leek moet ik eerlijk zeggen het bos door de bomen niet te zien. In 35mm alleen al zijn zo'n 10tal merken te vinden die dan nog elk hun eigenschappen. Ik vrees een beetje als je niet uit het analoge tijdperk komt het een onbegonnen werk is om hieruit een keuze te maken. Wij b.v. niet welke soort welk effect geeft. En dan nog hebben al die types film hun eigen ontwikkel chemicaliën.
                          Alle tips zijn welkom.
                          Beste Felpro;

                          Als je echt zin hebt om aan analoge fotografie te beginnen wil ik je gerust wat helpen ; je mag gerust met mij kontakt opnemen; volledig vrijblijvend en gratis ; ikzelf maak al een 50-tal jaren analoge foto's en ik heb hier nog een actieve doka voor 35mm en middenformaat , stuur maar een berichtje

                          Groetjes
                          Mauritsius

                          Comment


                          • #28
                            Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                            Je hebt 3 basis types film: zwart/wit, kleurnegatief en kleurpositief (dia). In z/w heb je verschillende merken film en ontwikkelaar. Je kan alles combineren maar de tijd van ontwikkeling zal verschillen en het resultaat zal ook iets verschillen. Sommige combinaties geven meer of minder contrast, korrel, etc. Als je begint, kies dan een film en ontwikkelaar combinatie van dezelfde fabrikant of kies een ietwat gekende ontwikkelaar zoals hc110 (die ook lang bewaart) of id11 in poeder.

                            Kleurnegatief en dia volgen standaard ontwikkelprocessen C-41 resp E-6. Direct een stuk lastiger want kritisch in timing en temperatuur.

                            Wat film betreft zijn er de vaste waarden Kodak en Fuji. Daarnaast voor z/w ook Ilford. Als je goedkope z/w film zoekt is Foma een alternatief. De rest is meestal een andere doos met 1van de voorgaande in of een specialleke voor speciale effecten.

                            Materiaal om zelf z/w te ontwikkelen is simpel en relatief goedkoop. Je kan op sommige webwinkels zelfs een startpakket kopen met zo goed als alles in. Lastigste is in huis een donker hoekje vinden/maken om de film in de tank te steken.

                            Afdrukken is een stap verder en dan is een donkere kamer et meer plaats en materiaal en stromend water nodig. Maar een alternatief is negatief scannen en dan digitaal afdrukken.

                            Comment


                            • #29
                              Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                              Beste Felpro;

                              Als je echt zin hebt om aan analoge fotografie te beginnen wil ik je gerust wat helpen ; je mag gerust met mij kontakt opnemen; volledig vrijblijvend en gratis ; ikzelf maak al een 50-tal jaren analoge foto's en ik heb hier nog een actieve doka voor 35mm en middenformaat , stuur maar een berichtje

                              Groetjes
                              Mauritsius
                              Super Mauritius, bedankt, als ik zover ben dan geef ik je een seintje.
                              Nikon stuff and more ...
                              https://www.instagram.com/lm_pictures_77/

                              Comment

                              Working...
                              X