Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 29 van 29

Standaard Re: om te starten: wie is hier met film bezig?

Om te beginnen, trek je van de verschillen niet teveel aan, het zijn nuance verschillen, zie jij het verschil op een print tussen aan canon APS en een nikon full frame? of zelfs tussen glas van china of die nieuwe nikon van 1500€? ik in elk geval niet zonder veel moeite te doen. En uiteindelijk kijken we naar een print, of een beeldvullend scherm, wat de foto ons zegt gaat voor op hoe hij er 100% vergroot uitziet.
    Ontwikkeling voor film is eenvoudig, een donkere ruimte om in te spoelen, een ontwikkeltube en ontwikkelaar en fixeer bad. nog enkele maatbekers (action!) en een thermometer en je bent vertrokken! (reken op minder dan 40€ om je eerste 40 rolletjes te kunnen ontwikkelen, daarna word het nog goedkoper)
    Je kan alle filmpjes ontwikkelen in elke ontwikkelaar, kodak in ilford ontwikkelaar is geen probleem en geeft nuance verschillen als je het al merkt... en dat is natuurlijk eigen smaak!
    Filmpjes, ik hou van Kodak tri-x (ontwikkeld in HC110) maar gebruik ook de Rollei rpx100 (goedkoop!) als "speel" film. Ook in de HC110 het is eigen smaak en eigen idee wat je wil. En het is goedkoper om te wisselen als de smaak je niet aan staat dan een digitale canon te kopen en uiteindelijk moeten over schakelen naar een digitale nikon
    Je bereikt trouwens ook al grote verschillen door vb te gaan onderbelichten en over-ontwikkelen!
    Wil je ermee beginnen raad ik je echt aan een film te kiezen waar je je gewoon goed bij voelt, en zie vanaf daar verder. hou 1 ontwikkelaar en ontwikkel zelf! afdrukken kan nog op meerdere plaatsen, maar is niet goedkoop... je kan ook inscannen en dan digitaal afdrukken, dat noemen we dan hybride werken.

Ik speel al langer met het idee doka-lessen te geven, er is een vernieuwde interesse voor analoog! Misschien toch eens werk van maken!
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door felpro Bekijk bericht
    Hallo,
    Graag zou ik ook op de analoge (z/w) kar springen maar heb een paar bedenkingen.
    1) kan je z/w rolletje laten ontwikkelen en drukken bij b.v. Hema of kruidvat? Is dit betrouwbaar of toch op zoek naar een speciaalzaak dit dit nog doet.
    2) Mits het aanschaffen van een aantal budgetvriendelijke accessoires is ontwikkelen van Z/W film nog te doen maar zonder doka kan je zelf niet afdrukken. Waar laten jullie dan jullie zelf ontwikkelde films afdrukken (ikzelf woon in de regio Kortrijk)? Of beschikken jullie allemaal over een volledig uitgeruste doka?
    3) welke soort/type film gebruiken jullie. Als analoog leek moet ik eerlijk zeggen het bos door de bomen niet te zien. In 35mm alleen al zijn zo'n 10tal merken te vinden die dan nog elk hun eigenschappen. Ik vrees een beetje als je niet uit het analoge tijdperk komt het een onbegonnen werk is om hieruit een keuze te maken. Wij b.v. niet welke soort welk effect geeft. En dan nog hebben al die types film hun eigen ontwikkel chemicaliën.
    Alle tips zijn welkom.
    Beste Felpro;

Als je echt zin hebt om aan analoge fotografie te beginnen wil ik je gerust wat helpen ; je mag gerust met mij kontakt opnemen; volledig vrijblijvend en gratis ; ikzelf maak al een 50-tal jaren analoge foto's en ik heb hier nog een actieve doka voor 35mm en middenformaat , stuur maar een berichtje

Groetjes
    Mauritsius

Je hebt 3 basis types film: zwart/wit, kleurnegatief en kleurpositief (dia). In z/w heb je verschillende merken film en ontwikkelaar. Je kan alles combineren maar de tijd van ontwikkeling zal verschillen en het resultaat zal ook iets verschillen. Sommige combinaties geven meer of minder contrast, korrel, etc. Als je begint, kies dan een film en ontwikkelaar combinatie van dezelfde fabrikant of kies een ietwat gekende ontwikkelaar zoals hc110 (die ook lang bewaart) of id11 in poeder.

Kleurnegatief en dia volgen standaard ontwikkelprocessen C-41 resp E-6. Direct een stuk lastiger want kritisch in timing en temperatuur.

Wat film betreft zijn er de vaste waarden Kodak en Fuji. Daarnaast voor z/w ook Ilford. Als je goedkope z/w film zoekt is Foma een alternatief. De rest is meestal een andere doos met 1van de voorgaande in of een specialleke voor speciale effecten.

Materiaal om zelf z/w te ontwikkelen is simpel en relatief goedkoop. Je kan op sommige webwinkels zelfs een startpakket kopen met zo goed als alles in. Lastigste is in huis een donker hoekje vinden/maken om de film in de tank te steken.

Afdrukken is een stap verder en dan is een donkere kamer et meer plaats en materiaal en stromend water nodig. Maar een alternatief is negatief scannen en dan digitaal afdrukken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
    Beste Felpro;

Als je echt zin hebt om aan analoge fotografie te beginnen wil ik je gerust wat helpen ; je mag gerust met mij kontakt opnemen; volledig vrijblijvend en gratis ; ikzelf maak al een 50-tal jaren analoge foto's en ik heb hier nog een actieve doka voor 35mm en middenformaat , stuur maar een berichtje

Groetjes
    Mauritsius
    Super Mauritius, bedankt, als ik zover ben dan geef ik je een seintje.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Reacties: 24
    Laatste bericht: 25 augustus 2020, 20:36
  2. Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?
    Door Red Falcon in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 39
    Laatste bericht: 22 augustus 2020, 16:27
  3. Reacties: 9
    Laatste bericht: 9 oktober 2011, 13:51
  4. 135 film = 35mm film?
    Door Swisi in forum Camera's
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 14 augustus 2011, 16:24

Regels voor berichten