Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gek geworden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gek geworden.

    Sorry, ben door het lint gegaan. Heb een vergroter in huis gehaald

    Nu nog plaats maken. De vergroter is 1 ding, maar ontwikkelschalen nemen nog veel meer plaats in!

  • #2
    Re: gek geworden.

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Sorry, ben door het lint gegaan. Heb een vergroter in huis gehaald

    Nu nog plaats maken. De vergroter is 1 ding, maar ontwikkelschalen nemen nog veel meer plaats in!
    inderdaad

    Comment


    • #3
      Re: gek geworden.

      ik had die van mij decennia niet weggedaan. Speciaal plaats gemaakt in de kelder met de schalen boven elkaar, een lichtswitch naar rood. Er ontbrak maar één ding : tijd. Uiteindelijk toch maar van mijn hart een steen gemaakt en alles buiten gekieperd. Een mens moet keuzes maken en er dan voor gaan; doe wel en kijk niet omme.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: gek geworden.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Sorry, ben door het lint gegaan. Heb een vergroter in huis gehaald

        Nu nog plaats maken. De vergroter is 1 ding, maar ontwikkelschalen nemen nog veel meer plaats in!
        Mooi zo ; hier staat er ook eentje die regelmatig gebruikt word ; wat heb je aangeschaft ?

        Comment


        • #5
          Re: gek geworden.

          Een Omega Prolab D6. Alle formaten tot en met 4x5 Als je iets doet moet je het goed doen!

          Comment


          • #6
            Re: gek geworden.

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Een Omega Prolab D6. Alle formaten tot en met 4x5 Als je iets doet moet je het goed doen!
            Welkom tot de zottekes club
            Wslk. een condensor vergroter
            Er bestaan/bestonden ook vertikale ontwikkelbaden.
            Heb je de juiste vergrotingsobjectieven ? en condensors ?
            Benevens speciallekes:
            35mm -> 50mm objectief
            6x6 -> 80mm
            4x5 -> 135 of een 150mm
            min of meer
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: gek geworden.

              Fijn!! ik gebruik een nova sleuf processor (google maar eens) de drie baden op de oppervlakte van 1 bad. Tot een goeie A4. grotere formaten doe ik toch liever liggend in een groter bad!
              Zeer veel plezier gewenst!! en tijd? als je kijkt hoeveel tijd het kost om een digitale foto helemaal "af" te krijgen... dan is analoog niet altijd trager.
              en welkom ik de wereld van split grade printing en het werken met "stops" ipv van seconden in de doka ;-)

              Veel plezier!

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: gek geworden.

                Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                Welkom tot de zottekes club
                Wslk. een condensor vergroter
                Er bestaan/bestonden ook vertikale ontwikkelbaden.
                Heb je de juiste vergrotingsobjectieven ? en condensors ?
                Benevens speciallekes:
                35mm -> 50mm objectief
                6x6 -> 80mm
                4x5 -> 135 of een 150mm
                min of meer
                Het is eentje met een kleurkop. Zaten objectieven van 50/80/105 bij maar die heb ik nog niet goed bekeken. Een 135 zal moeten komen voor de 4x5. Wel negatiefhouders voor alle mogelijke en onmogelijke formaten, zelfs 18x36, 24x24, 40x40... Is nog wel wat werk aan wat die heeft lang stilgestaan en de olie is een dik vet geworden, alles loopt heel stroef. Ook zijn de elektrische kabels aan vervanging toe, die zijn hard aan het worden. Beter dat nu vervangen nu die toch uiteen ligt.

                Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                Fijn!! ik gebruik een nova sleuf processor (google maar eens) de drie baden op de oppervlakte van 1 bad. Tot een goeie A4. grotere formaten doe ik toch liever liggend in een groter bad!
                Zeer veel plezier gewenst!! en tijd? als je kijkt hoeveel tijd het kost om een digitale foto helemaal "af" te krijgen... dan is analoog niet altijd trager.
                en welkom ik de wereld van split grade printing en het werken met "stops" ipv van seconden in de doka ;-)
                Zal een kijken naar zo'n machine. Heb ondertussen ook al gezien dat je de baden boven elkaar kan zetten ipv naast elkaar. Ook een oplossing. Maar een A4 is zo ongeveer wat ik voor ogen heb. Groot genoeg om vanop wat afstand te bekijken en toch nog handelbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: gek geworden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Sorry, ben door het lint gegaan. Heb een vergroter in huis gehaald

                  Nu nog plaats maken. De vergroter is 1 ding, maar ontwikkelschalen nemen nog veel meer plaats in!
                  Geen zorgen maken, "Onze lieve Heer moet zijn getal hebben" zeggen ze bij ons 😂

                  Succes hoor
                  Last edited by Lazy Charles; 30 oktober 2019, 11:08. Reden: aanvulling
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: gek geworden.

                    4x5 kan lukken met een 105 op voorwaarde dat je genoeg actie hebt om de kop te bewegen en het diafragma dichtzet.
                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: gek geworden.

                      Zou lukken... Vandaag wat opgekuisd en de 80 en 105 hebben delaminatie van de lenzen. Die gaan dus de container in. Nu ja, vergroterlenzen zijn niet echt schaars. Ondertussen wat verder aan het zoeken geweest welk type dit nu is en het wordt moeilijker met elke stap. Op een etiket achteraan staat "D5 XL".

                      Nu ja, buiten plaats en een nieuwe lens maakt het niet zoveel uit welk type het is. Ik kan mijn 4x5 vergroten tot een A4 of zoiets. Ben ik best tevreden mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: gek geworden.

                        je bakjes plaatsen...

                        als je ze boven elkaar plaatst zou ik ze wel zo plaatsen dat je elk bakje hoger wat meer naar achter plaatst, het bovenste bedekt dan niet helemaal je tweede en je tweede bedekt niet helemaal je derde. Dat werkt wel eens zo makkelijk!!

                        succes met je vergroter!!

                        wat meer info over je vergroter, had je waarschijnlijk zelf ook al wel gevonden!
                        http://www.khbphotografix.com/omega/Enlargers/D5.htm
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment

                        Working...
                        X