Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

worldwide pinhole day 2021

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • worldwide pinhole day 2021

    Vorige zondag was het worldwide pinhole day. Heb het als een reden gezien om nog eens foto's te nemen. Volgens mijn notaboekje in de tas was vorige keer dat ik nog foto's genomen heb op 19/01/2020....





    Adox CHS100II, 9'50" in HC110 B wat véél te lang is. Maar ja, als je je email gaat checken ondertussen....
    Soit, er ligt nog een stapel te ontwikkelen van meer dan 1 jaar geleden. Nu de Jobo opgesteld staat die er eens doorjagen. Wie weet wat vind ik nog.

  • #2
    Re: worldwide pinhole day 2021

    Hoe weet je welke belichtingstijd te gebruiken?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: worldwide pinhole day 2021

      De pinhole zelf is 0.32mm (zo gekocht) en staat op 75mm van de 4x5 film. Dat geeft dan ongeveer f/234. Die 234 vul je dan in hier https://www.mrpinhole.com/exposure.php?Fstop=234

      Ik meet op f/16. Dus eerst schrijf ik dat tabeletje in mijn notaboek. Dan met de datasheet van de film de correctie voor lange belichtingstijden er naast schrijven. Dus als de meter voor f/16 zegt 1/60 s, dan wordt dat eerst 3 seconden en met de correctie ergens tussen 3 en 8 seconden. Dus belicht ik 5 seconden.

      Je moet wel goed ontwikkelen... Daar is het mis gelopen en daardoor wat te weinig grijs en uitgebrand wit. Het was wel de eerste keer dat ik die Adox gebruikte voor de pinhole.

      Comment


      • #4
        Re: worldwide pinhole day 2021

        In deze uitleg kan ik niet volgen en ga dat in mijn huidige gezondheidssituatie en toekomst ook niet meer doen. Je foto's doen me wel denken aan mijn jeugd en beginperiode.
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment

        Working...
        X