Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

WOII: The Bluff cemetery

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • WOII: The Bluff cemetery


    Wista 45 Fuji CM-W 180 f/13 1/15 geel filter, Ilford Delta 100 in ID11

    In de hele streek kan je deze begraafplaatsen vinden. Smetteloos onderhouden, ingetogen en indrukwekkend.

  • #2
    Re: WOII: The Bluff cemetery

    Fraaie opname en misschien eens een ander opnamestandpunt innemen?
    Is dit een scan van een negatief of een scan van een analoge afdruk ?

    Comment


    • #3
      Re: WOII: The Bluff cemetery

      Heb er nog zo eentje gemaakt met de 125mm.


      Allemaal scans van negatief. Absoluut geen plaats om een vergroter te zetten om 4x5 af te drukken! Het gaat al héél moeilijk zijn om de 6x9 vergroter te zetten die ik heb (op het rek liggen). Scanner is een Epson V700 maar ik denk dat ik nog enorm veel te leren heb om het meeste uit de negatieven te halen. Of zelfs maar om goeie negatieven te maken. Eer lijk gezegd, ik ben al blij als er na het ontwikkelen iets overblijft dat min of meer toonbaar is.

      Comment


      • #4
        Re: WOII: The Bluff cemetery

        Volgens mijn bescheiden mening ligt het grote probleem bij de vlakligging van het te scannen negatief, zeker bij de grotere filmformaten.
        Zelf heb ik een Canon 9000 f en een Plustec 8100 ( hiermee heb ik beste resultaat)
        Voor de Canon en 6 X 4.5 negatieven heb ik dan zelf sjablonen genaakt om de film vlak op de glasplaat te leggen, in het begin werkte dat uitstekend maar bij een daaropvolgende scan had die rekel het in de gaten en liet mij flagrant in de steek.
        Gelukkig heb ik de doka met de Durst vergroter nog en die kombinatie verschaft mij haarscherpe foto's
        Grts
        Maurits

        Comment


        • #5
          Re: WOII: The Bluff cemetery

          Ik denk niet dat het te zoeken is in de vlakheid. Heb vroeger al eens getest tussen op de glasplaat of met de houder en dat maakte geen verschil in de details die eruit kwamen. Mijn probleem zit hem in het bekomen van het volledige grijsgamma. Als ik het histogram na scannen zie, dan is dat wel volledig gebruikt, soms wel eens voor of achter een stukje vlak maar niets ernstig. Maar meestal is het gewoon te donker of the helder. Als ik dan de levels aanpas, dan zijn de verhoudingen kompleet weg. Zoals hier ook, dit lijkt op een grijze grauwe dag genomen te zijn. Maar het was een mooie zonnige dag in mei. Krijg ook nooit relief in de lucht, filter op de lens of niet. Alhoewel ik die zie op het negatief. Maar ik heb geen flauw idee of dat nu een gevolg is van de film, de belichting, de ontwikkeling, het scannen of het nabewerken. Ik vrees dat het allemaal een rol speelt maar ik zie niet hoe dat systematisch aan te pakken zonder 2 zaken tegelijk te veranderen. Nu ja, het is nog maar een goed jaar dat ik zelf ontwikkel, scan en bewerk.

          Misschien eens iets voor in het ander stukje van het forum.

          Comment


          • #6
            Re: WOII: The Bluff cemetery

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik denk niet dat het te zoeken is in de vlakheid. Heb vroeger al eens getest tussen op de glasplaat of met de houder en dat maakte geen verschil in de details die eruit kwamen. Mijn probleem zit hem in het bekomen van het volledige grijsgamma. Als ik het histogram na scannen zie, dan is dat wel volledig gebruikt, soms wel eens voor of achter een stukje vlak maar niets ernstig. Maar meestal is het gewoon te donker of the helder. Als ik dan de levels aanpas, dan zijn de verhoudingen kompleet weg. Zoals hier ook, dit lijkt op een grijze grauwe dag genomen te zijn. Maar het was een mooie zonnige dag in mei. Krijg ook nooit relief in de lucht, filter op de lens of niet. Alhoewel ik die zie op het negatief. Maar ik heb geen flauw idee of dat nu een gevolg is van de film, de belichting, de ontwikkeling, het scannen of het nabewerken. Ik vrees dat het allemaal een rol speelt maar ik zie niet hoe dat systematisch aan te pakken zonder 2 zaken tegelijk te veranderen. Nu ja, het is nog maar een goed jaar dat ik zelf ontwikkel, scan en bewerk.

            Misschien eens iets voor in het ander stukje van het forum.
            Zover ik het van de scans beoordelen zijn je negatieven overontwikkeld. 15% van de tijd minder ontwikkelen. Belichting lijkt ok.
            Scherpte lijkt me slecht. zeker voor een 4x5. Gebruik een scherpte ontwikkelaar zoals Rodinal 1:50

            YMMV

            Trouwens geen digitale histogrammen gebruiken (deze zijn lineair). de grijswaarden in film zijn alles behalve lineair. Meestal is de density curve film/ontwikkelaar afgedrukt op de bijsluiter van de film.

            In Zone system terminologie:

            De struiken in de achtergrond zitten op zone III (en een beetje) (ok)
            De grafstenen in de achtergrond zitten op zone VIII (te veel) die moeten naar zone VII = onderontwikkelen, de struiken in zone III (en een beetje ) vallen dan eveneens goed in zone III

            enz.
            Last edited by Nerdifant; 28 mei 2019, 10:58.
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: WOII: The Bluff cemetery

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Zover ik het van de scans beoordelen zijn je negatieven overontwikkeld. 15% van de tijd minder ontwikkelen. Belichting lijkt ok.
              Scherpte lijkt me slecht. zeker voor een 4x5. Gebruik een scherpte ontwikkelaar zoals Rodinal 1:50

              YMMV

              Trouwens geen digitale histogrammen gebruiken (deze zijn lineair). de grijswaarden in film zijn alles behalve lineair. Meestal is de density curve film/ontwikkelaar afgedrukt op de bijsluiter van de film.

              In Zone system terminologie:

              De struiken in de achtergrond zitten op zone III (en een beetje) (ok)
              De grafstenen in de achtergrond zitten op zone VIII (te veel) die moeten naar zone VII = onderontwikkelen, de struiken in zone III (en een beetje ) vallen dan eveneens goed in zone III

              enz.
              Wow, voer tot nadenken... Ik ga nu op lang weekend en ga daarna eens een topicje opendoen hierover in het technische stuk. Maar alvast bedankt voor de analyse.

              Comment


              • #8
                Re: WOII: The Bluff cemetery

                Cfr de titel 'WOII: The Bluff cemetery'
                Toch een kleine bemerking - The Bluff Cemetary stamt uit WO1 niet WO2

                https://www.cwgc.org/find-a-cemetery...ry,-the-bluff/

                Comment


                • #9
                  Re: WOII: The Bluff cemetery

                  Bedankt om dit op te merken! Kan het spijtig genoeg niet meer aanpassen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: WOII: The Bluff cemetery

                    You're welcome.

                    Ben redelijk bezig met WO1, vandaar dat ik het niet kon laten …

                    Comment

                    Working...
                    X