Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op de (grove) korrel: oude film

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op de (grove) korrel: oude film

    Het verhaal van Mauritsius over de overjaarse Tmax deed me denken dat ik ook zo'n ouwetjes eens ontwikkeld heb. Toen het huis van mijn moeder leeg gemaakt werd zijn er enkele rolletjes oude belichtte film ongedoken. Zoals deze hier:



    Dit is van een rol Kodak Verichrome Pan in 120 formaat die waarschijnlijk in 1979 of zo belicht geweest is en daaarna tot 2017 in een schuif gestoken heeft. Ontwikkeld in HC110 B gedurende 10 minuten. Camera was denk ik een Afga Clack. En ja, dat ben ik die daar op dat anker zit. Langs de andere kant, Kodak Panatomic-X gedraagt zich heel anders. Deze hier is nog ouder, waarschijnlijk begin jaren '70. Van een rol 135 film, dus de vergroting na scan is nog groter en toch minder korrel.



    Ook met HC110 B en 10 minuten.

  • #2
    Re: op de (grove) korrel: oude film

    Herinnert me aan een identiek verhaal. Met dat verschil dat de 6x9 negatieven die we vonden in het huis van mijn schoonmoeder hopeloos aan elkaar waren gekleefd, ze hadden blijkbaar vocht gezien. Van alles geprobeerd maar hopeloos. Jammer. Doet me ook wat denken aan een gesprek met een Italiaanse fotograaf op de Westmaneilanden, het ging over analoog/digitaal (ik had toen nog beiden) en over digitaal zei hij : "you won't find them under the bed of your grandmother".

    Comment


    • #3
      Re: op de (grove) korrel: oude film

      Niet alleen ga je geen foto's meer vinden onder het bed, maar beeld je eens in dat ze in 2060 onder je bed een sd kaartje vinden met foto's op. Hoe gaan ze die nog "ontwikkelen"? Ik heb hier enkele dozen glasplaten en celluloid negatieven staan van ergens jaren '20-'30. Perfect zijn ze niet meer, soms onvoorzichtig behandeld, maar je hebt iets!

      Zo'n glasplaat geeft dit:



      Een van de betere wel uit de eerste doos. Deze is simpelweg te dateren als tussen 25 november 1931 en 30 oktober 1933. Vliegtuig is de René Couzinet type 33 "Biarritz". Die glasplaat is niet opgekuist en ik ben geen held in scannen dus daar is waarschijnlijk nog meer uit te halen.

      Comment


      • #4
        Re: op de (grove) korrel: oude film

        Heel fraaie plaat!! en de dames hebben het best naar hun zin , mij dunkt ; toen was alles nog peis en vree , maar in de verte zaten er toch gitzwarte oorlogswolken aan te komen!

        Grts
        Maurits W

        Comment


        • #5
          Re: op de (grove) korrel: oude film

          Tof dat je die hebt kunnen recupereren! En de imperfecties maken het allemaal echt en realistisch.
          Luc

          Comment

          Working...
          X