Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maaskant... Korrelig en Krachtig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Maaskant... Korrelig en Krachtig

    Maaskant , korrelig en Krachtig



    Nikon F 100
    Fomapan 400 in Rodinal 1+25
    Scanafwerking via Negative Lab Pro en Lightroom

  • #2
    Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

    Is het mijn gedacht dat de foto onderbelicht is, of heb je dat gewild?
    In het laatste geval is die bewerking niet mijn ding, sorry voor mij te donker.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

      inderdaad niet alledaags.
      Puur persoonlijk gevoel : ik vind de korreling te grof voor het onderwerp en het beeld ook wat de donker (of te "krachtig", zoals u het uitdrukt) omdat ik de Maaskant associeer met rust en kalmte; een stormachtige zee had dit zeker wel kunnen smaken.
      Wel bewondering voor de technische weg die u en het beeld hebben afgelegd om tot dit eindresultaat te komen. Eigenlijk zijn we te verwend geworden met onze digitale systemen en denk ik soms nog met heimwee aan die eenzame maar spannende uren in de donkere kamer.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

        Hmm. Rodinal in Fomapan400. Korreliger kan niet.
        De tonaliteit is wat pover. Er zit geen wit in de foto en de schaduwen lopen dicht.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

          Ik ben zelf geen fan van korrel maar het beeld zelf spreekt me wel aan.

          De structuur van de korrel doet me trouwens eerder aan reticulatie denken. Ik gebruik zelf wel Fomapan 400 in vlakfilm maar zo heb ik het nog nooit gehad. Wel meestal belicht op 250/320 iso en dan Microphen.

          Comment


          • #6
            Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

            Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
            Fomapan 400 in Rodinal 1+25
            Voor een nog meer geprononceerde korrel kun je met dezelfde film Rodinal 1+100 proberen met een minimum aan kiepen (verhoogt de kantscherpte van de korrel)
            Voor de niet-kenner: reticulatie is het 'rimpelen' van de gelatinelaag op de film of papier door een té groot temperatuurverschil tussen de baden. Verschijnsel komt in de tropen nog aleens voor.
            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Maaskant... Korrelig en Krachtig

              een duister en donker beeld met zeer veel korrel, maar het spreekt me wel aan! het had algemeen net iets lichter gemogen. het lijkt nu wel alsof je bij een volgend beeld de jas zou zien liggen naast het water en een lichaam in het water...

              Bij reticulatie zou ik echt "barsten" verwachten in het beeld. Hier lijkt het gewoon een ongelooflijk zware korrel.
              Fomapan in rodinal, misschien toch ook eens proberen
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment

              Working...
              X