Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dorpszicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Dorpszicht

    Hierbij plaats ik nu ook een foto in deze analoge categorie : Een scan van een foto jaren geleden van mijn gemeente Haacht. Vroeger paste ik geregeld een korrelgehalte toe op de zwartwit foto's omdat ik nogal gefascineerd was door de oude technieken, de vormgeving en de speciale sfeer die in die foto's lag, zelfs heden ten dage wordt dit procedé nog steeds toegepast maar wordt door de digifanaten meestal genegeerd wat begrijpelijk is want het analoge tijdperk kennen blijkbaar enkel de 'oudjes'. Of deze foto over mijn dorp voldoet voor de geïnteresseerden zullen de reacties wel uitmaken. Als ik de bepaling goed begrijp mag ik hier dus gescande opnames tonen van foto's of dia's

    Kunst is genieten - genieten is een kunst !


  • #2
    Re: Dorpszicht

    Alhoewel zo'n korrel niet mijn ding is heeft dit wel iets. Ik denk dat die foto daardoor veel ouder lijkt dan ze is. Eigenlijk vind ik het jammer dat film vaak herleid wordt tot "korrel".

    Wegens de beperkingen van het forum hebben we geen alternatief dan scans te tonen Zolang het origineel afkomstig is van iets analoogs past het hier. (allé, dat is toch mijn idee over dit deel van het forum)

    Comment


    • #3
      Re: Dorpszicht

      Mij lijkt hier toch wat misgegaan te zijn. Er hangt een preflash sluier op. Hoe past men korrel toe ? (of in Caffenol ontwikkeld :-p
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Dorpszicht

        Erg grijs, en ik mis contrast...
        Digitaal en analoog materiaal…
        Marius Fotografie

        Comment


        • #5
          Re: Dorpszicht

          De vorige beoordeler ,heeft gelijk ; kontrast mocht wat hoger met wat meer doortekening en we missen ook wat details , zeker in oude opnames mag wat dekoratie aanwezig zijn ( auto's , mensen )
          Foto wat onderbelicht met een zwak negatief als resultaat?
          Het onderwerp is niet mis hoor .

          Comment


          • #6
            Re: Dorpszicht

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoMarius Bekijk bericht
            Erg grijs, en ik mis contrast...
            Hier ben ik het niet mee eens. Het contrast is niet te LAAG maar te HOOG.
            Gek he ?
            Deze foto is uiteindelijk OVERONTWIKKELD om maar iets te krijgen. Bijgevolg deftig onderbelicht. Met belichtingsartefacten die het nog moeilijker maken.
            Kijk naar het dak van de kerk en het schip. Géén detail. Dak Grijs: Zone IV zonder detail en schip zone VIII zonder detail. Nergens tussenliggende grijswaarden. Geen detail op zone III/IV duidt op verkeerde belichting en geen detail in zone VIII duidt op overontwikkeling. Dit is een gepushte (mss. niet gewild) foto/negatief
            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Dorpszicht

              Een hele hoop bedenkingen en opmerkingen, ieder volgens eigen visie, krijgt deze foto mee waarvoor oprechte dank. De opname dateert uit begin jaren 1960 toen nog op papierrol met mijn eerste eenvoudig fototoestel. Ben zelf beginnen fotograferen in 1958 na het dichtbij volgen en soms hulpje in de doka bij mijn neef die fotografie toen als hobby had. Ben met het scannen van foto's of dia's niet zo gelukkig omdat het resultaat me weinig voldoet. Probeer dus via PS wat bij te sturen en te corrigeren in een richting die me soms toch weet te boeien. De foto's wijken dus wat af van de klassiekers en neem de artistieke vrijheid te baat, soms wordt men daar voor gelauwerd en soms vind men het maar niets (kijk en volg de geschiedenis in de beeldende kunsten). Het was hier mijn eerste plaatsing onder dergelijke vorm welke ook onder "abstract" kan thuishoren doch respecteerde het "analoge". Zal er in de toekomst nog wel plaatsen want niet enkel de foto's boeien me - ben breeddenkend, sta open voor ieder genre - maar ook de reacties interesseren me uitermate !
              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

              Comment


              • #8
                Re: Dorpszicht

                Iets wat beginnende analoge (Zw/W) zelfontwikkelaars nog niet weten, is dat de bedoeling van een negatief is zoveel mogelijk informatie te laten bevatten (Ansel Adams, The Negative) . Moderne films halen gemakkelijk tot 7-10 stops kopieeromvang tot zelf 20stops met speciale ontwikkelaars (POTA). Dergelijke negatieven zien er meestal niet 'mooi' uit (té). Maar dat is de bedoeling.
                Zw/W papieren halen maar 5 stops kopieeromgang (ik denk een scan nog minder), dus er is ruimte voor creativiteit, maar dergelijke (fine art) drukken zijn zeer arbeidsintensief.
                Een halve dag voor één goede druk op Bariet is niet ongewoon.

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Dorpszicht

                  Voor hen die Haacht kennen, is dat natuurlijk weer iets anders. Misschien krijg je dit beeld wel gesleten aan die auteur van misdaadromans die uit de streek komt, voor op de cover van zo'n boek. Het is subtiel misterieus.
                  We kennen die man van op 't Café waar ik ook kwam...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dorpszicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Voor hen die Haacht kennen, is dat natuurlijk weer iets anders. Misschien krijg je dit beeld wel gesleten aan die auteur van misdaadromans die uit de streek komt, voor op de cover van zo'n boek. Het is subtiel misterieus.
                    We kennen die man van op 't Café waar ik ook kwam...
                    Misschien kennen we mekaar ? Wat de reacties ook mogen zijn, het is een foto uit het analoge tijdperk door mij bijgewerkt tot een resultaat dat ik goed vind met respect voor andere visies ! Deze als cover voor zijn boek zou interessant zijn.
                    Graag bedankt voor je schrijven.
                    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                    Comment

                    Working...
                    X