Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

    Iedereen het licht gezien tijdens de afgelopen maand? In de BD-Challenge was er licht genoeg.

    De meesten hebben het onderwerp "Lampen" echt geïnterpreteerd als een gloeilamp; daar is op zich niets mis mee, maar het thema mocht veel breder.
    (Zelf dacht ik bv aan straatlantaarns, om maar één type van lamp te noemen).

    Alleszins, het duurde tot de allerlaatste inzending, op de allerlaatste dag dat men mocht inzenden, eer de uiteindelijke winnaar in de wedstrijd ging. Een spectaculair beeld van VQB, dat toch wel wat vragen opriep over hoe het tot stand gekomen is.
    Op mijn vraag heeft de fotograaf me het originele RAW-bestand gestuurd, samen met de technische uitleg. Ik hoop dat hij ook op het forum zijn inzending even toelicht, tenminste als er iemand van jullie nog benieuwd is?

    De eerste plaats wordt dus ingenomen door "Burning Hot" van VQB, die ook in het verleden al eens won; gevolgd door de inzending van stampers die een verdiende tweede plaats kreeg. Tenslotte op de derde plaats nog een regelmatige winnaar: Katrien1957 met "Twins".
    Dat zijn eveneens lampen, hoewel de gloeilampen op zich niet te zien zijn.
    VQB ontvangt via email een digitale kortingbon van €30,- geschonken door onze sponsor CeWe. Zijn foto zal door mij worden genomineerd voor de BD Hall of Fame van week 49, dus niet de HoF die maandag a.s. uitgaat, maar degene die gepubliceerd wordt op 10 december a.s. Let op: een nominatie is nog geen eind-selectie!
    "Burning Hot" zal tenslotte ook opgevraagd worden door de Shoot-redactie, voor publicatie in het fotomagazine Shoot.

    Mijn gelukwensen gaan naar de eerste drie, maar tevens naar alle deelnemers, want verderop in de rangschikking zijn er nog mooie beelden te zien. Ik vind bv de foto van fotisto-wim (6de plaats) een bijzonder en sterk beeld, en zo zijn er nog.
    Dank aan diegenen die misschien zelf niet meedoen, maar iedere maand opnieuw elke inzending een score geven. Da's niet meteen een 'zichtbare' taak, maar wel broodnodig voor het goede verloop van onze BD-Challenge.

    "Snoep" is het thema geworden voor de laatste Challenge van 2018. Mag ik hopen op veel inzendingen?
    Last edited by LesC; 1 december 2018, 09:10.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

    Gefeliciteerd VQB met je overwinning met een heel mooie foto.
    Ik brand ( ) van verlangen om je een tipje van de sluier te zien oplichten over hoe deze foto tot stand gekomen is,
    want het lijkt me toch een redelijk huzarenstuk om dit effect te bekomen....
    niet alleen op fotografiegebied maar ook op technisch (elektrisch) gebied.
    Blijkbaar een goede DHZ'er ?

    Wat me ook blij stemt deze maand is dat elke foto meer stemmen heeft gekregen dan dat er deelnemers waren.
    Laat deze positieve trend een vast gegeven worden
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

      Gefeliciteerd VQB met je podium plaats en al de deelnemers, jammer dat er niet zoveel inzendingen waren zoals vorige maand
      ik ben ook benieuwd naar hoe dit tot stand gekomen is, bijna met pensioen en dan heb ik wat meer tijd om te experimenteren

      groetjes St@mpers

      Comment


      • #4
        Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

        Schitterend idee en perfecte uitvoering worden verdiend beloond. Proficiat VQB!

        Gloeilampen gaan er uit en jouw experiment lijkt dit te illustreren... enkele tellen later is jouw gloeilamp definitief uitgebrand... ik denk dat je op de een of andere manier de seal van lamp hebt verbroken zodat er lucht (zuurstof) in kwam en dan stroom aanbrengen en zorgen dat je tijdig afdrukt... inderdaad niet alleen goeie fotograaf maar ook goed in scene gezet... geen kabel te zien
        Bart 123 deed m.i. hetzelfde door eerst de lamp stuk te slaan... maar met het glas er nog rond is het wel meer 'af'

        mooie challenge was het, met misschien wat minder deelnemers maar relatief gezien meer stemmers
        Last edited by LLuc; 2 december 2018, 21:26.
        verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

        Comment


        • #5
          Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

          Proficiat aan VQP, Stampers die ik zal hoogst inschatte en Katrien !
          Inderdaad jammer dat er weinig inzendingen waren.
          Snoep zal het hopelijk wel beter doen, ik voor mij hoop dat mijn kleinkinderen mijn verborgen schat niet ontdekken vooraleer ik ermee aan de slag was
          Tot de volgende en succes allemaal !
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

            Details over de techniek, opstelling en belichting vinden jullie hier



            Met dat verschil dat ik een zwarte buis heb gebruikt die door de achtergrond wordt gestoken. Daar wordt aan het uiteinde een vijs bevestigd waar ik de lamp, waar een gat in de fitting is gemaakt, kan aan vastmaken. Langs de buis lopen 2 zwarte electrische draden, verbonden met een dimmer. 1 draad is aan de vijs vastgemaakt, de andere wordt zo geplooid dat die net contact heeft met de lampvoet. Door deze onderste draad zoveel mogelijk te verbergen achter de lamp, het uiteinde zwart te verven en door de opstelling van de belichting, wordt deze 'onzichtbaar'.

            Om lucht in de lamp te laten, heb ik aan de achterkant, net boven de fitting, een gat geboord in het glas met een dremel met diamantboortje van 2mm.

            Comment


            • #7
              Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

              Bedankt voor de toelichting VQB
              Ik was heel benieuwd hoe je het aangepakt had om de lamp van stroom te voorzien zonder fitting want op de site die je aanhaalt had de maker het zich "gemakkelijk" gemaakt door 2 foto's aan elkaar te kleven...
              Dat heb je mooi opgelost. Sterk.
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: VQB wint de november-Challenge, thema: Lampen. Proficiat!

                Ik wil zeker ook de winnaars feliciteren...maar voor mij zijn de gekozen thema's te weinig aansprekend (mss te moeilijk) waardoor de grote massa hier op bd verstoken blijft van deelname...meestal zijn het (prachtig) in elkaar geknutselde kunstwerkjes....waarom niet gewone thema's zoals herfst, zomer, boten die eerder wel aan bod kwamen en toch meer deelnemers wisten te versieren...dit is geen kritiek maar wel een vaststelling...maar daarom heet het ook "challenge"...nogmaals dikke proficiat aan de deelnemers en winnaars...

                mvgr
                Freddy
                https://fredor2.wixsite.com/my-site

                Comment

                Working...
                X