Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg foto emotioneel extreem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg foto emotioneel extreem

    Gezien het feit dat men denkt dat de "foto emotioneel extreem" een bewerkte foto is ben ik genoodzaakt om mijn anonimitiet in deze chalenge te verbreken. Dit om te kunnen toelichten dat het hier niet gaat om een bewerkte foto zoals door sommigen wordt vermoed.

    Ook de moderator die zijn werk naar behoren doet was oorspronkelijk die mening toegedaan.

    Zie afschrift van zijn mail

    ----- Original Message -----
    From: "Christian" <>
    To:
    Sent: Monday, August 02, 2004 8:56 PM
    Subject: RE: New contribution for BD.Challenge


    > Beste,
    >
    > Kan je me wat meer info over je inzending voor deze challenge?
    > Dit lijkt me toch een sterk bewerkte foto, iets wat niet is toegestaan?
    >
    > Christian


    Daar het hier niet gaat om een bewerkte foto maar wel om een extra mogelijkheid dat op mijn toestel is voorzien maakte ik onderstaande mail over ter verrechtvaardiging.

    Goede avond,

    Ik heb reeds 2 berichten verstuurd om toe te lichten dat de door mij
    ingezonden foto een niet toegelaten bewerkte foto is. Het bericht werd steeds geweigerd omdat de inhoud te groot is.

    Daarom zal ik U mijn uitleg noodgedwongen inkorten. In het eerste bericht had ik het programma nikon editer mee overgemaakt omdat je dan de originele foto kon bekijken met de choting data's. Maar daar dit bericht te omvangrijk is laat ik dit bestand nu achterwege. Ik hoop dat jullie beschikken over nikon 5 zodat je dan de choting data's kunt aflezen.

    Ik kan begrijpen dat je denkt dat het hier gaat om een sterk bewerkte foto.

    Maar volgens mij kan je deze foto niet klasseren onder sterk bewerkt. Dit is nu eenmaal een buitengewone eigenaardige mogelijkheid van het toestel Nikon Coolpix 4300. Ik heb dus enkel gebruik gemaakt van een extra mogelijkheid die mijn toestel bied.

    De foto werd genomen in de stand Manueel Continuos Multi-shot 16. (Zie uitleg van de in bijlage overgemaakte handleiding van het toestel de door met markeerstift aangeduide tekst)

    In bijlage maak ik U de originele foto over.

    Daar ik niet weet hoe ik de exif bestanden kan overmaken geef ik deze zoals ik ze kan aflezen van de originele foto.

    Nikon COOLPIX4300
    2004/08/02 16:17:48
    JPEG (8bit) Fine
    Image Size: 2272 x 1704
    Color
    Convertlens: None
    Focal Lebght: 8mm
    Exposure Mode: Manuel
    Metering Mode: Multi-Patern
    1/250 sec - f/2.8
    Exposure Comp: 0 EV
    Sensitivity: ISO 400
    White Balance: Auto
    AF Mode: AF-S
    Tone Comp: Auto
    Flasch Sync Mode: Not Attached
    Digital Zoom Ratio: 1:00
    Saturation comp: 0
    Sharping: Auto
    Noise Reduction: Off

    Het enige wat ik heb gedaan is nadien de bijregeling van het ontrast,
    lichtsterkte en kleurverzadiging.

    Hopende dat bijgaande uitleg zal volstaan om aan te tonen dat het hier niet gaat om een doorgevoerde bewerking maar wel om de originele foto met de toegelaten bewerkingen van contrast, lichtsterkte en kleurverzadiging hoop ik bij niet aanvaarding enig uitleg te mogen ontvangen.

    Ik sta open voor verdere discutie over dit onderwerp.

    Met vriendelijke groeten,

    Spooky


    Om het forum niet al te zwaar te belasten heb ik wegens de omvang de bijlagen van de handleiding en de originele foto hier achterwege gelaten.

    Hoe werd deze foto tot stand gebracht?

    Daar het onderwerp emoties volgens mij uitstekend leent voor het eens uit proberen van de mogelijkheid Continuos Multi-shot 16 heb ik mijn zoon, die beeldend kunstenaar is, gevraagd om voor deze opdracht te willen acteren. Hij moest dus heel snel naeen 16 emoties uitbeelden. Want het toestel neemt in deze stand, door 1 druk op de ontspanknop, snel 16 foto's na elkaar. Het toestel stelt automatisch een collage samen bestaande uit de 16 beelden. Met andere woorden het toestel breng de 16 beelden samen op 1 en zelfde beelddrager (analoog zou je dan enkel beschikken over 1 negatief).

    Zoals je ziet heb ik enkel gebruik gemaakt van de mogelijkheid die mijn toestel me bied. Dank zij de Challenge heb ik terug een aspect en mogelijkheid leren gebruiken die mijn toestel me bied.

    De foto werd genomen met 400 ASA om een sterke overbelichting te verkrijgen zodat de emoties beter tot hun recht zouden komen. De enige bewerking dat ik uitvoerde was de bijregeling van contrast,autoballans en kleurverzadiging. (Bewerkingen die volgens de regels toelaatbaar zijn.)

    Er werden dus geen kaders, noch elementen togevoegd of verwijderd.

    Zij die over een Nikon Coolpix 4300 beschikken kunnen dat zelf eens rustig testen.



    -------------------------------------------
    Mod: e-mail adres maar even verwijderd.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Originally posted by spooky
    Gezien het feit dat men denkt dat de "foto emotioneel extreem" een bewerkte foto is ben ik genoodzaakt om mijn anonimitiet in deze chalenge te verbreken. Dit om te kunnen toelichten dat het hier niet gaat om een bewerkte foto zoals door sommigen wordt vermoed.
    Inderdaad niet bewerkt dus, misschien had je dit beter bij de uitleg gezet. Je kan ook een anonieme BD account maken om te reageren, ik heb dit verleden maand ook gedaan toen gesuggereerd werd dat mijn foto sterk bewerkt was.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

    Comment


    • #3
      @ to Rept,

      Dank je voor de info Rept. Dacht het dat het ergens mogelijk was anoniem te antwoorden. Maar weet helaas niet hoe dit moet.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Originally posted by spooky
        @ to Rept,

        Dank je voor de info Rept. Dacht het dat het ergens mogelijk was anoniem te antwoorden. Maar weet helaas niet hoe dit moet.
        Gewoon een account aanmaken en die noem je ANONIEM ofzo en dan commentaar op je foto geven. Zou natuurlijk nog makkelijker zijn moest dit standaard kunnen voorzien worden
        Gallery: http://www.fotogallerij.be

        Comment


        • #5
          Hey Spooky,

          ik kan inderdaad bevestigen dat dit geen bewerkte foto is. Ik heb een coolpix 3100 van nikon, en kan er dezelfde foto's mee nemen.

          groetjes,

          Viper666

          Comment


          • #6
            @ to viper666

            ik kan inderdaad bevestigen dat dit geen bewerkte foto is. Ik heb een coolpix 3100 van nikon, en kan er dezelfde foto's mee nemen.
            Bedankt viper666 voor de bevestiging van deze mogelijkheid. Wist niet dat de Coolpix 3100 ook over deze mogelijkheid beschikt. Dus heb zowaar terug iets bijgeleerd.
            Spookys Fotoweb
            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

            Comment


            • #7
              ik heb (zoals ge hieronder ziet) "slechts" ne 2100 en zelfs daar kunt ge da truukske mee uithalen...

              Comment


              • #8
                Zoals ik dat goed begrijp is dat blijkbaar een standaard optie bij de Nikon Coolpix serie's. Wat hierbij duidelijk aantoont dat dus mijn foto geen bewerkte foto is.

                Dank voor de steun welke ik via Uw getuigenis mocht ontvangen.
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #9
                  spooky, ik kan met mijn toestel twee maal achtereen een foto nemen en dan komt dat op één foto.
                  Dus ik geloof je wel.
                  Het idee is ook heel tof gevonden.
                  Maar... ik denk dat je meer succes zou gehad hebben moest je niet zo gespeeld hebben met contrasten. Allé ik zal het anders zeggen, ik zou ze helemaal niet bewerkt hebben, gewoon de beelden gelaten hoe ze waren. De originele kleuren, oogsten in zw omzetten dat misschien wel.
                  Maar ja, smaken verschillen hé dat hebben we hier al dikwijls gezien hé? en ik zeg het nog eens, het idee is enorm knap hoor.
                  Ik zou zeggen, post hier het origineel is? dan kan ik oordelen.

                  Comment


                  • #10
                    @ to Act,

                    Bedankt voor je comentaar. Daar ik bij het nemen van deze foto dus extreem ben gegaan in de 400 ISO was ik wel verplicht om contrast en kleurverzadiging bij te regelen om toch nog een min of meer toonbare foto te kunnen leveren. Was voor mij de eerste maal dat ik deze optie gebruikte. Maar zal als mijn zoon nog eens langs komt deze act terug eens herhalen maar dan met minder extreme uitersten. Als het me lukt een toonbaar geheel te criëren zal ik ze dan in de topic Beoordeel mijn foto. aanbieden. Kan wel een tijdje duren voordat ik mijn zoon nog zal zien.
                    Spookys Fotoweb
                    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitleg foto emotioneel extreem

                      Aangezien er in dit Challenge-forum rondom een foto wordt gediscussieerd, lijkt het me wel van belang om deze discussie juist te houden. Het gaat hier in eerste instantie om vermeende bewerkingen, voornamelijk om het feit dat de foto bestaat uit meerdere opnames bestaat. Dit punt is door Spooky al duidelijk aangegeven, sommige camera's bieden dergelijke mogelijkheden (en ook ik heb oa een Nikon en ik heb deze optie al meerdere malen gebruikt om bv mede-tennissers een indruk te geven van hun service-beweging, dus ik ben bekend met deze optie).

                      Bij het bekijken van de foto was mij dus dat meervoudige wel bekend. Maar het totaalbeeld gaf me, buiten die optie dus, toch niet de indruk van een onbewerkte foto. Je (Spooky dus) geeft aan in je replies dat het niet om 'een doorgevoerde bewerking' gaat, of 'Wat hierbij duidelijk aantoont dat dus mijn foto geen bewerkte foto is'. Maar de forumregels spreken over, ik citeer weer "kleine aanpassingen van belichting, kleur etc" (punt 4). De bewerkingen die je hebt toegepast zijn toch niet direct klein te noemen. Laat staan 'geen bewerkte foto'.

                      En toch maar even voor de duidelijkheid: Ik denk niet dat Spooky doelbewust die multishots in zijn foto heeft gestopt om deze te melden als een camera-functie en daarme de foto als geheel te vrijwaren. Maar indien we in dit forum een foto verantwoorden/bediscussiëren, lijkt het me toch zaak om de gehele foto daarin te betrekken.

                      Dus als er al discussie over deze foto gevoerd moet worden, moet dat niet gaan over multishots in één beeld, maar rondom 'kleine bewerkingen'. En bovenstaande discussie gaat enkel over het meervoudige beeld.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitleg foto emotioneel extreem

                        Sorry to Erik Mansvelders,

                        Wat zijn kleine bewerkingen? in de regels staat niet vermeld tot hoever je kleurverzadiging en contrast mag aanpassen.

                        De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd. Standaardcorrecties (zoals kleine aanpassingen van belichting, kleur etc) worden niet als sterke bewerkingen beschouwd en zijn dus toegestaan. Het oordeel over al dan niet bewerkt zijn berust echter te allen tijde bij de validator
                        Dus kleine aanpassingen is een relatief begrip (wat voor U groot is kan voor mij klein zijn).

                        Code:
                         En toch maar even voor de duidelijkheid: Ik denk niet dat Spooky doelbewust die multishots in zijn foto heeft gestopt om deze te melden als een camera-functie en daarme de foto als geheel te vrijwaren. Maar indien we in dit forum een foto verantwoorden/bediscussiëren, lijkt het me toch zaak om de gehele foto daarin te betrekken
                        Zoals uit het bericht van de moderador blijkt werd ik verwittigd dat hij dacht dat het hier ging om een sterk bewerkte foto. Wat spijtig is in dat bericht is dat de moderator niet aangeeft op welke punten hij deze bedenkingen steunt. Had hij dat wel gedaan dan ging ik op zijn vraag de antwoorden hebben kunnen geven.



                        Code:
                         
                        [b]Macchap[/b]
                        Belgium 28 comments
                         
                        Posted on 10/08/2004 18:06:38 [[url="http://challenge.belgiumdigital.com/add_comment.asp?imageid=2624&edit=4507&img=6"][color=#0000ff] EDIT [/color][/url]] Versta me niet verkeerd ''k vind het een pracht werk maar volgens de regels "5. De foto mag niet sterk worden bewerkt, er mogen bv geen extra elementen worden toegevoegd (dus ook geen kaders). Standaardcorrecties (zoals kleine aanpassingen van belichting, kleur etc) worden niet als sterke bewerkingen beschouwd en zijn dus toegestaan. Het oordeel over al dan niet bewerkt zijn berust echter te allen tijde bij de validator. De BD Challenge is een fotografische challenge, geen bewerkingswedstrijd." van mij werd ooit een foto geweigerd omdat er een wit randje rondzat van 1 cm ????????????????????

                        In de beoordeling van Macchap spreekt hij van toevoegen van ellementen dus ook geen kaders (wat hier niet is gebeurd).

                        Dus in feite heb ik deze topic geopend naar aanleiding van de beoordeling van Macchap die duidelijk argumenteerde op toegevoegde elemenen. En mischien de optie multishots niet kende.
                        Spookys Fotoweb
                        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                        Comment

                        Working...
                        X