Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

    Beoordelingen Feb 2009 - DOF

    De foto’s zijn hier niet geplaatst in functie van de rangschikking maar wel in de volgorde waarin de foto's werden ontvangen.

    Ik beoordeel foto’s opverzoek. Maar daarnaast beoordeel ik foto’s volgens de tijd waarover ik beschik bij ontvangst van de inzending.

    Ook minder geslaagde foto’s probeer ik zo positief mogelijk te beoordelen.

    In principe beoordeel ik de foto voor ik ze online in de Challenge plaats. Op die manier kan ik zonder onder invloed te staan van andere beoordelingen de foto bespreken en dit meestal van uit mijn gevoel veel minder uit technisch oogpunt.

    Vergeet niet dat ikzelf een niet ervaren fotograaf ben.

    De beoordelingen werden reeds tijdens de Challenge aan de betrokken inzender overgemaakt. Niet alle door mij gemaakte beoordelingen komen wegens ruimte gebrek hier aan bod.

    Beoordelingen Feb 2009

    Deelnemer: freekie2 (behaalde de 16de plaats)

    Link naar foto freekie2


    Titel: dictionnaire
    Alvast een mooie foto om deze Challenge “DOF” mee te openen.

    Mogelijk niet zo een heel origineel idee, maar anders wel een mooi voorbeeld van wat DOF (Scherptediepte) is.

    Een heel erg beperkt gebied met een zeer goede scherpte. Er is een mooi samenspel tussen de titel van de foto en het gebied waar de scherpte het grootst is.

    Met deze foto toon je duidelijk aan hoe je met een beeld naar de toeschouwer kan communiceren.

    Persoonlijk maar dit is dan wel meer persoonlijke smaak dan een foutje had het boek nog iets meer diagonaal mogen liggen waardoor je nog een groter gevoel van diepte in de foto had kunnen leggen.

    Verder had voor mij bovenaan de foto ook nog wat mogen bijgesneden worden waardoor de lichtbruine achtergrond net buiten beeld zou vallen. Nu trekt deze lichtbruine achtergrond net dat ietsje teveel aandacht waardoor de ogen weggetrokken worden van het essentiële deel van de foto, de tekst met het met het woord dictionaire.



    Deelnemer: LesC (behaalde de 66ste plaats)

    Link naar foto LesC

    Titel: Natte poes*


    Mooie foto. Hier wordt op een goede en oordeelkundige manier gebruik gemaakt van DOF.
    DOF leent zich uitstekend om een detail extra uit te lichten zodat alle aandacht gaat naar het detail waar de fotograaf de aandacht wil op vestigen. Hier is de natte poes het detail.
    De grootste scherpte licht dan ook mooi op die natte poes zoals het hoort.

    Het gebruik van DOF heeft ook als doel de foto rustiger te maken. Ook hier doet DOF de nodige werking en brengt de onrustige omgeving wazig in beeld waardoor de kijker minder wordt afgeleid door de achtergrond die toch niets aan de foto toevoegt, waardoor de foto heel wat rustiger wordt.

    Een derde eigenschap van DOF is dat je door gebruik te maken van een goede scherptediepte heel wat diepte in de foto kan brengen waardoor de foto minder vlak of plat wordt.
    Hier gebruik je naast de mooie DOF ook diagonale lijnen die op hun beurt heel wat diepte aan de foto helpen toevoegen.

    De aanwezige regendruppels op de wagen helpen samen met de gebruikte DOF niet alleen het beeld te verfraaien maar versterken ook op hun beurt het dieptegevoel in de foto. De natte poes, wil als het ware uit het beeld springen.

    Dit is een geslaagde DOF foto

    Deelnemer: dewalter (behaalde de 57ste plaats)


    Titel: Een dinges he om muziek mee te maken

    Een mooie foto met een sterke compositie en heerlijke warme kleuren.

    Helaas enkele minpuntjes:

    1. naar mijn gevoel kon de omkadering iets beter. De driehoek in de linker bovenhoek met een achtergrond die niets toevoegt aan de foto trekt teveel aandacht.
    2. De ondergrond waarop de instrumenten liggen had beter in egale ondergrond geweest.

    Ondanks de minpuntjes toch een heerlijke foto die heel wat warmte en gezelligheid uitstraalt.

    Tweede Poging

    Link naar tweede inzending

    Titel: M,n gitaar (2é poging)

    Een merkelijke verbetering wat de opstelling en compositie betreft. Door het weglaten van de mondharmonica kan alle aandacht gaan naar de gitaar. De eerste inzending vertoonde reeds mooie warme kleuren. Hier werd denk ik een andere sluitertijd en/of diafragma gebruikt waardoor de warme kleuren nog beter tot zijn recht komen. Door een egalere ondergrond te gebruiken wordt de foto heel wat rustiger waardoor het nog gezelliger wordt om naar te kijken.

    Deelnemer: lilybie (Behaalde de 7de plaats)


    Link naar foto lilybie

    Titel: aan een mooie tafel is het altijd gezelliger dineren

    Link naar foto lilybie

    Voor deze foto start je al met een goed gedekte tafel waardoor de helft van een goede compositie tot stand is gebracht. Doch naast een goede compositie moet de fotograaf ook nog kiezen voor de juiste keuze Portret of landschap. Hier word de goede keuze Portret gemaakt waardoor de foto meer ruimte krijgt in de hoogte en de in de achtergrond liggende glazen mee in beeld kunnen worden genomen. Eenmaal de keuze gemaakt van de stand portret of landschap moet het geheel nog worden omkaderd. De omkadering werd hier mooi gekozen waardoor het sierstuk van de tafel 2 maal in het beeld wordt opgenomen. Hierdoor krijgen we een repeterend beeld met een herhaling van zowel het sierstukje de roos als de herhaling van de glazen. Deze herhaling doet in samenwerking met de gebruikte DOF goed zijn werk en brengt zowel rust als diepte in de foto.

    De foto heeft ook enkele minpuntjes:
    • Bij het omkaderen had naar mijn gevoel de top van de in de achtergrond in het bord staande servet niet mogen afgesneden worden.
    • Aan de schaduw te zien werd de roos en de tafel van bovenaf belicht en vertoont de roos een lichte overbelichting waardoor de blaadjes van de roos onvoldoende doortekening hebben.
    • Door het van bovenkomende licht te filteren had het invallende licht op de Roos verzacht kunnen worden en zou de lichte overbelichting kunnen weggewerkt geworden zijn gelijktijdig zou de schaduw van het bloemstukje welke wordt geprojecteerd op het tafellaken meteen ook afgezwakt geworden zijn.
    • Naar mijn gevoel heeft de gele kleurzweem komende van gloeilamp verlichting wel een warm beeld maar verlies je dan weer het echte wit in de foto. Het tafellaken had voor mij wit mogen zijn. Hier werd voor een verkeerde witbalans gekozen.
    • Ook een lichte verhoging van het contrast kon wat meer pittigheid aan de foto toevoegen.
    De foto heeft gelukkig sterkere pluspuntjes dan de hierboven aangehaald minpuntjes:
    • De mooie compositie
    • De bijna goede omkadering (afgesneden top servet)
    • Mooie DOF die rust diepte aan de foto toevoegt
    • Het herhalende en repeterende in de foto die in samenwerking met de gebruikte DOF diepte in de foto brengt
    • De neutrale achtergrond
    Deelnemer: WimV (behaalde de 79ste plaats)

    Link naar foto Wim V


    Titel: Als het fret de passie preekt...Jager...Let op je kuiken!!

    Goede toepassing van het gebruik van DOF, waar DOF helpt het verhaal helpt te brengen. De jager die een kuikentje ten prooi legt voor het fret. Het Fretje dat in de achtergrond in aanvalshouding op zijn prooi loert.

    Ondanks dat naar mijn gevoel de hand net wat te overheersend in beeld is, blijft het toch een mooie foto. Een foto waarmee wordt aangetoond hoe het gebruik van DOF in de natuur een geburen goed tot zijn recht kan laten komen.

    Deelnemer: Van Tendeloo Monica (behaalde de 41ste plaats)

    Link naar foto Van Tendeloo Monica


    Titel: Gabber de verschrikkelijke

    Poesen zijn heerlijke dieren om te fotograferen. Poezen zijn net modellen die de kunst verstaan om te poseren. Dit komt hier mooi tot uiting. Hier gebruik je de Close-up in combinatie met DOF om de poes los te maken van de achtergrond. Heel mooi hoe de zachte DOF afneemt naar achteren toe. Wil ik even erg gaan muggenziften dan zou ik kunnen aanstippen dat de witbalans of de kleuren temperatuur niet helemaal op correct werd gekozen waardoor het wit van het snoetje van de poes naar mijn gevoel iets te veel blauwschijn bevat.

    Maar ondanks mijn muggenziften een mooie foto die voor mij een mooie plaats mag halen in de Challenge.

    Deelnemer: didierdej (Behaalde de 5de plaats)


    Link naar foto didierdej

    Titel: Uit het commentaar op mijn vorige inzending (weerspiegeling van ardeens kerkje in raam), heb ik veel geleerd over het begrip DOF. Dan maar eens naar de andere kant van België om een betere DOF-foto uit te proberen - ditmaal aan zee. Misschien een stukje passender inzending? Ik zie wel.Leuk om bij te leren



    Dit is niet alleen een foto die de opdracht juister en beter benadert dan de Uw eerste inzending het is zelfs een foto met een perfecte DOF. Meer zelfs je weet mooi de beweging van de Zeemeeuw te bevriezen. Deze meeuw in actie wordt door het gebruik van 1/200 sec mooi bevroren. Het gebruikte diafragma van F/6,3 heeft hier een mooie DOF waardoor de meeuw mooi loskomt van zijn achtergrond zonder dat daarom de zijn omgeving waarin hij leeft volledig verloren gaat

    Deelnemer: keyki. (Behaalde de 2de plaats)


    Link naar foto keyki

    Titel: zachte een(d)voud

    Een prachtige heerlijke mooie foto die me niet was ontgaan bij het valideren. Een foto die zo al heel veel kracht en schoonheid weet te halen uit zijn eenvoud. Hier krijgt de gebruikte DOF een bijkomend aspect naast de andere mogelijkheden die we kunnen verkrijgen bij het gebruik van DOF. Velen weten dat men door het gebruiken van DOF met een heel beperkt gebiet van scherpte de aandacht kunnen vestigen op een detail welke we in de foto in het oog willen laten springen. Dat door gebruik van DOF men een storende achtergrond waziger en rustiger kunnen maken. We met DOF een dieptegevoel in een foto kunnen brengen. Deze foto vervat vele van deze mogelijkheden in zich maar vooral ze helpt hier het gevoel van zachtheid versterken een zachtheid die bij een pluimpje zeer passend is. Verder brengt de waterdruppel een aangenaam spanningsveld in de foto. Een spanningsveld die zelfs een zekere gevoel van tederheid bij mij weet op te roepen.

    Kortom een schitterende foto met een hoog kunst gehalte.

    Deelnemer: Martine. (Behaalde de 45ste plaats)


    Link naar foto Martine

    Titel: spring is in the air...

    Hier word een DOF gebruikt om de tulp mooi los te krijgen van de achtergrond wat mag beschouwd worden als zijnde gelukt. Naast het kenmerk dat de DOF de tulp losmaakt van de achtergrond zorgt de DOF samen met de compositie dat alle aandacht gaat naar de Tulp die boven de onderliggende tulpen uitsteekt. waardoor de aandacht gaat naar de tulp. Verder werd met grote zorgvuldigheid de kleuren van de achtergrond in overeenstemming gebracht met de kleuren van de Tulp. Dit geeft meteen een rustige foto met een soft gevoel. Het gebruikte scherptegebied welke zo belangrijk is bij een goede DOF werd mooi gelegd op de alleenstaande tulp.

    Alvast een foto die me doet verlangen naar de zachte warmtelente.


    Deelnemer: loper 727 (Bahaalde de 31ste Plaats)


    Link naar foto loper 727

    Titel: Herinnering aan snowboardvakantie


    Een zeer sterke foto met heel wat reclame capaciteiten zou zo in een reisfolder kunnen worden opgenomen.
    Een foto met een DOF die perfect zijn werk doet namelijk de aandacht trekken op het belangrijkste van het beeld en gelijktijdig net in de achtergrond nog net voldoende geheimen prijs geven om je droomreis te verkopen.

    Zelfs de het overwegend blauw doet versterkt de aangeboden boodschap. De foto is loepzuiver en helder. De opbouw van het geheel is mooi, gekenmerkt door een goede compositie en goede omkadering. De sneeuw op de skilatten brengen zonder te storen een aangename spanning.

    Deelnemer: Orcanick (Behaalde de 27ste plaats)

    Link naar foto Orcanick

    Titel: Welkom in de Weeble Woble stad.*

    Wat een kleurrijke foto die zeker door de kinderen in de smaak zal vallen. Door de felle kleuren straalt deze foto heel veel vrolijkheid uit. Ook de DOF komt hier heel mooi tot zijn recht. De agent is mooi scherp in beeld. De DOF maakt het figuurtje mooi los van de kleurrijke achtergrond. Ondanks de DOF die zorgt voor de wazige achtergrond behoud je in die achtergrond de mooie harde kleuren waardoor de foto kleurrijk en levendig blijft.
    Last edited by spooky; 2 maart 2009, 09:06. Reden: Fouttieve titel
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

    ONDERWEG????
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

      Gelijk heb je bouk men moet lezen DOF i.p.v. Onderweg.

      Heb dus de fout verbeterd door Onderweg te vervangen door DOF
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

        Je beoordeling snap ik niet helemaal maar het idee van commertaar daar sta ik wel volledig achter ,moest je dat nu eens verplichten aan iemand die ook punten geeft gegeven dat zou fantastisch zijn .
        Ik spreek niet over iedereen maar per maand 2 à 3 personen willekeurig gekozen ,zo smoor je volgens mij de steeds weerderkerende critiek van onrechtvaardig punten geven in de kiem .
        Om eindeloze discuccie's te vermijden sluit je dit topic direct af.
        T is zo maar een ideetje maar sta wel te popelen om ze te lezen ,dit is volgens mij de showcase van de beoordelingen.

        Comment


        • #5
          Re: Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

          Lekker leesbaar die verschillende lettertypen, kleuren en fontgroottes. Waar is dat voor nodig?

          Comment


          • #6
            Re: Spooky's beoordelingen Challenge Feb 09

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Lekker leesbaar die verschillende lettertypen, kleuren en fontgroottes. Waar is dat voor nodig?
            Nééé ... ze maken het voor jou niet makkelijk, Leonidas.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment

            Working...
            X